Žena ve Formuli 1?

Jmenuje se Danica Patrick, je jí 22 let a váží 45 kg. Pokud zrovna neukazuje dvacítce zkušených pilotů záda, jako správná američanka ze všeho nejraději nakupuje a dívá se na televizní seriály.

Její křestní jméno sice napovídá o slovanském původu, ale ve skutečnosti se narodila a žije ve Spojených státech. S výškou 157 centimetrů má fyzickou konstituci žokeje, ale to jí o víkendu nebránilo v tom, aby způsobila v závodních kruzích poprask svým velkým úspěchem na nejslavnějším závodu severoamerického kontinentu.

Na americkém národním motoristickém svátku Indy 500 (500 mil Indianapolis) se jí totiž podařilo dojet pro čtvrté místo, čímž se stala nejúspěšnější ženou v historii závodu. Ze stejné příčky startovala i po kvalitně zvládnuté kvalifikaci a navíc zvládla zajet i nejrychlejší kolo s průměrnou rychlostí 369,87 km/h.

Za to vše si z Indianapolis právem odvezla titul Nováčka roku.

Indy 500 se jezdí na 200 kol, během kterých závodníci ujedou vzdálenost osmi set kilometrů. Letos se jel již 89. ročník a účastnilo se ho třináct týmů.

Monoposty série IRL, ve které si Patricková odbývá svou první sezónu (Indy 500 byl v pořadí pátý závod v tomto roce), mají minimální povolenou hmotnost bez řidiče 692 kg a atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 3,0 litru s výkonem kolem 650 koní.

Na rozdíl od rozdrobenosti dodavatelů ve Formule 1 vyrábí pro všech třináct týmů v IRL podvozky jen dva konstruktéři (Dallara a Panoz) a motory jen tři automobilky (Chevrolet, Toyota a Honda). Všechny týmy jezdí na pneumatikách Firestone.

Dalším z nově příchozích konkurentů Patrickové je i Tomáš Enge, který jezdí za tým RockStar Panther.

Vedle vysokého umístění na startu i v cíli si Patricková navíc připsala i další úspěch. Stala se totiž první ženou v historii Indy 500, která v průběhu závodu jezdila na prvním místě (celkem 19 kol). Za tým Rahal Letterman Racing dojel na druhém místě její stájový kolega Vitor Meira, ale vzhledem k náhlé popularitě Patrickové o něj nebyl na tiskové konferenci po závodu skoro žádný zájem.

Mezi Formulí 1 a americkými závodními sériemi probíhá již mnoho let pravidelná a oboustranná výměna pilotů, ale pokud by došlo k tomu, že by se opravdu Patricková objevila v F1, což je už dnes pro řadu komentátorů přímo scénář snů, bylo by to poprvé, kdy by z Ameriky přešla do F1 žena. Poslední ženou ve Formuli 1 byla Italka Lella Lombardi, která v roce 1975 skončila na Velké ceně Španělska na šestém místě.

I když se může z dnešního pohledu zdát, že jedno čtvrté místo na Indy 500 ještě zdaleka nestačí na stálé uplatnění v F1, akcie Patrickové jsou dnes relativně vysoko. Stačí, pokud vydrží alespoň zbytek této sezóny v podobné formě a její marketingová využitelnost, pokud už to máme tak nehezky nazvat, a vhodně načasované spojení s nadnárodním sponzorem se už postará o zbytek. Například finančně slabé Minardi by o podobnou kombinaci spolehlivé reklamy a peněz velmi stálo.

Poslední Indy 500 mělo díky ní na americké televizi nejvyšší sledovanost od roku 1997 a popularitě Formule 1 by její příchod udělal minimálně stejně dobrou službu jako slabé výsledky Ferrari v tomto roce.

Je jisté, že v řadě známých i méně známých závodních sériích po celém světě jezdí stejně kvalitní i kvalitnější piloti než je Patricková, ale na rozdíl od ní nenosí žádný z nich sukni. Právě to může nakonec Patrickové pomoci do sedadla F1 mnohem rychleji, než řada prvních míst na pódiu.

redakce 4men

6.6.2005 4:46

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist