Jste dobrý (či spíše pozorný) řidič? Pak zvládnete psychicky náročný kvíz!
autoweb.cz > Žena na silnici v nesnázích. Tipnete si, kolik řidičů zastaví s nabídkou pomoci?
Žena na silnici v nesnázích. Tipnete si, kolik řidičů zastaví s nabídkou pomoci?
Vzájemná solidarita mezi řidiči patří v oblasti silničního provozu mezi dlouhodobě diskutovaná témata a společnost Goodyear provedla průzkum, jehož cílem bylo odhalit ochotu řidičů pomoci ženě-řidičce, která potřebuje asistenci po defektu pneumatiky. Odhadnete, kolik projíždějících řidičů zastavilo a pomohlo?
Simulovány byly dvě situace. V prvním případě figurantka nevyhledávala pomoc a pouze se pohybovala v okolí odstaveného auta označeného výstražným trojúhelníkem – aby bylo jasné, že jde o defekt a ne o prodej padělaných zlatých šperků, měla u otevřeného zavazadelníku opřené náhradní kolo.
V druhé fázi žena aktivně stopovala projíždějící auta, aby je požádala o pomoc. Pozorování probíhalo na průměrně frekventovaných ulicích v Praze a v Brně, s „průměrnou,“ což chápejte jako neprovokativní, běžně oblečenou, ženou. Tušíte asi, kam míříme, šlo o to zastavit s pomocí a ne s vidinou seznámení s dámou.
Nejprve se podívejme na výsledky podobného průzkumu, který společnost provedla už před lety, tedy v roce 2007, za podobných podmínek. I tehdy byl průzkum, stejně jako letos, realizován jak v České republice, tak také na Slovensku a v Maďarsku. Češi se – aspoň někde a někdy – ve srovnání s řidiči z východněji položených zemí ukázali jako solidárnější. Výsledky vypisuje tabulka.
Výsledky průzkumu Goodyear 2007 | ||||||
Město | 1. fáze (bez stopování) | 2. fáze (stopování) | ||||
počet řidičů, kteří zastavili | počet projetých aut | čas zastavení | počet řidičů, | počet projetých aut | čas | |
1. řidiče | kteří zastavili | zastavení | ||||
1. řidiče | ||||||
Praha (ČR) | 4 | 450 | 30 sec. | 15 | 490 | 3 min. |
Zbuzany (ČR) | 8 | 127 | 10 min. | 16 | 111 | 8 min. |
Bratislava (SR) | 5 | 492 | 13 min. | 10 | 471 | 9 min. |
Rovinka (SR) | 5 | 720 | 8 min. | 8 | 683 | 7 min. |
Budapest (HU) | 1 | 140 | 10 min. | 10 | 160 | 30 sec. |
Debrecen (HU) | 2 | 570 | 18 min. | 21 | 735 | 8 min. |
Győr (HU) | 4 | 150 | 9 min. | 12 | 160 | 2 min. |
Pécs (HU) | 3 | 550 | 15 min. | 3 | 480 | 5 min. |
Szeged (HU) | 1 | 465 | 54 min. | 9 | 325 | 5 min. |
A jak to tedy dopadlo v letošním roce? Žádná sláva, přesto ale nemusíme s ohledem na ostatní národy stát zahanbeně v koutě. Stopující řidičce zastavil přibližně každý pátý projíždějící vůz. Na Slovensku, kde se průzkum prováděl v Bratislavě a Piešťanech, zastavil ženě stopující projíždějící vozidla jen jeden automobil z deseti a v maďarských městech Budapešť a Debrecínu dokonce pouhých 1,7 % z projíždějících řidičů.
Průzkum v České republice ukázal, že pouze velmi malé procento řidičů (1,4 %) zastaví a nabídne pomoc ženě v případě, kdy řidička neprojevovala aktivní zájem o pomoc. Což je ale pochopitelné, ne každý, kdo stojí u auta, potřebuje pomoc.
Místo | ||||
Praha | Brno | celkem ČR | ||
Podíl aut, která zastavila | 1. fáze (bez stopování) | 0,70% | 3,20% | 1,40% |
2. fáze (se stopováním) | 17,90% | 27,60% | 21,70% | |
Čas zastavení prvního automobilu | 1. fáze (bez stopování) | 31:10 min. | 4:45 min. | |
2. fáze (se stopováním) | 1:28 min. | 6:15 min. |
V Praze takto zastavil první ochotný řidič až po 31 minutách a 10 vteřinách, oproti tomu v Brně byla řidičce nabídnuta pomoc již po 4 minutách a 45 vteřinách.
Při druhé situaci, kdy žena aktivně stopovala, ji zastavil přibližně každý pátý český řidič, konkrétně se jednalo o 21,7 %. Brněnští řidiči vyšli ze srovnání lépe, když v obou situacích projevili větší solidaritu s ženou v nesnázích.
V prvním případě zastavilo 3,2 % projíždějících řidičů a při aktivním stopování jich zastavilo dokonce 27,6 %. I přes tyto pozitivní výsledky zastavil v Brně aktivně stopující ženě s odstaveným vozem první ochotný řidič až po 6 minutách a 15 vteřinách, ačkoli před ním projelo kolem stopující ženy již 11 automobilů.
Naším pohledem jsme rádi za to, že Češi dopadli nejlépe, nicméně stále nejde o nijak pozitivné výsledky, jeden by řekl, že pomoc v nouzi nabídne větší počet lidí.