Železniční přejezd: Znáte pravidla a přednosti?

Kdo má přednost na železničním přejezdu, se zdá jako zbytečná otázka, protože pravidla fyziky jsou neúprosná, tzn. přednost má ten těžší a větší, nicméně moje čerstvá zkušenost na jednom přejezdu, která mi přišla poněkud nestandardní, mne inspirovala k tomu podívat se na tato pravidla podrobněji.

Foto: Youtube.com

Nejprve k té včerejší zkušenosti. Byl jsem se projet na motorce a když jsem se vracel přes Kralupy nad Vltavou, tak jsem přejížděl železniční přejezd v ulici Pražská. Je to chráněný železniční přejezd se závorami a zabezpečovacím zařízením. Když jsem k němu přijel, závory byly nahoře, ale bílé světlo přerušovaně neblikalo. Krátce jsem se rozhlédnul, vlak jsem neviděl a železniční přejezd jsem přejel. Záhy se ozvalo hlasité troubení, ohlédnu se a vidím, jak se k přejezdu pomalu blíží osobní vlak a intenzívně troubí.

Trošku mne to překvapilo, protože bych vlak tak blízko přejezdu, který je vybavený závorami, nečekal. Závory dolů nešly, červená světla nesvítila a vlak pomalu (stále troubíce) pomalou přejezd přejel. Doma mi to vrtalo hlavou, protože jsem si říkal, že proč nebyly dole závory a jestli jsem vlastně neudělal nějakou chybu (dávám pozor na všech přejezdech a ať už bílé světlo bliká nebo ne, preventivně se vždy rozhlížím).

Pojďme se tedy společně podívat na případy, kdy se na železniční přejezd nesmí vjíždět:

§ 29 zákona č. 361/2000 Sb.

1. Červená

Je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení.

2. Cinkání

Je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení.

3. Závory

Sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory.

4. Vlak je vidět nebo slyšet

Je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení.

5. Znamení drážního zaměstnance

Dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem.

6. Přejezd se nedá projet

Nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.

Pokud budu posuzovat tu svou včerejší situaci, tak, pokud závory dolů nešly, ale současně nesvítilo bílé přerušované světlo, má vlak v takovém případě podle pravidel přednost, pokud je vidět nebo slyšet (to zabezpečovací zařízení na předmětném přejezdu patrně mělo poruchu, takže se jedná o případ č. 4).

25.6.2018 12:00| autor: JUDr. Tomáš Beran
Více o tématu: osobní

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist