Zelenáč v Zeleném pekle, aneb jak si půjčit auto na Ring

Chcete na Nürburgring, ale máte pocit, že vaše dieselové kombi není na drsnou zkoušku zrovna nejvhodnější. Několik řešení by tady bylo.

Opravdový petrolhead a milovník aut by v životě zkrátka měl navštívit některá místa – muzeum a pokud možno i továrnu své oblíbené značky, některý velký autosalon, údolí supersportů v Itálii, alespoň jeden závod formule 1 a MS v rallye, Le Mans, veteránskou jízdu Mille Miglia, Festival of Speed v Goodwoodu a samozřejmě také Severní smyčku Nürburgringu neboli „Zelené peklo“.

Právě posledně jmenovaná destinace se letos stala cílem mým a mých dvou společníků. Bohužel vzhledem k okolnostem jsme se na místo dopravovali naftovým kombíkem, který jsme už dopředu a zcela správně odhadli jako „Ring – nekompatibilní“. Začal jsem tedy pátrat po jiných možnostech, jak si Severní smyčku užít.

Suzuki Swift fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Suzuki Swift fotogalerie

BMW Ring Taxi byla jedna z možností – slavná M5, jezdící po Severní smyčce ďábelskými rychlostmi a/nebo bokem napřed. Bohužel to má několik háčků. Lístky lze koupit pouze na celé auto (tři místa za 225 Eur za kolo) a zájem o ně je mnohem větší než kapacita. Proto se nabízí pouze přes internet a do prodeje se každé pondělí od 10 hodin uvolní jen určitý počet lístků. Kdo rychleji klikne a má rychlejší připojení, vyhrál. Pak je nutno lístek dopředu zaplatit a s dostatečným předstihem on-line zarezervovat termín, a to napevno a bez možnosti storna. Respektive storno možné je, ale oněch 225 Eur už zůstane na účtu mnichovského motorsportu. Na místě lístky vůbec nekoupíte.Přestože jsem se snažil několik týdnů dopředu, lístek se mi povedlo „ulovit“ až zhruba měsíc před termínem naší návštěvy. Naštěstí jsem dostatečně drzý, abych se před odesláním peněz zeptal, jestli je na daný víkend volný termín. Všechna čest, odpověď přišla rychle, ale byla záporná. Takže smůla a poučení pro příště – měsíc dopředu je pozdě.

Jiné veřejně dostupné Ring Taxi jsem neobjevil, nepočítaje velmi drahou spolujízdu pro jednoho v závodním BMW nebo Porsche.

Druhou možností bylo půjčit si nějaké rozumné auto v běžné půjčovně (typu Hertz apod.). Tento postup jsem zavrhl okamžitě, většina půjčoven má totiž ve smlouvě výslovně zakázáno používat jejich vozy na okruzích a sportovních podnicích, přičemž porušení může skončit až doživotním „banem“ u dané společnosti. A protože ta lepší a dražší auta už dnes mají GPS vysílače, půjčovna rychle zjistí, kde jste s jejím autem řádili.Možná namítnete, že Nordschleife je formálně z hlediska německého práva běžná „jednosměrná zpoplatněná silnice“, kde platí pravidla silničního provozu atd., a budete mít pravdu, ale věřte, že tohle v půjčovně nevyhádáte.

Zbyla tedy poslední, ale zato velmi lákavá varianta. V bezprostředním okolí Nordschleife funguje několik půjčoven upravených sportovních, respektive dokonce závodních aut, přičemž jsou k mání i „all – inclusive“ pakety pro Zelené peklo, tj. půjčení auta + pojištění + palivo + vjezd na Nordschleife.

Doba půjčení a počet kol odpovídá časům jízd veřejnosti. Ve všední dny večer na jednu až dvě hodiny s očekávanými dvěma nebo čtyřmi koly, o víkendech obvykle na půl dne a šest kol anebo celý den a dvanáct kol, přičemž pokud stihnete odjet další kola, klidně si je můžete přikoupit.


Výběr aut je vcelku široký. Za nejnižší cenu dostanete obvykle Suzuki Swift Sport nebo Ford SportKa s různými stupni úprav, o něco dražší bývají Renauty Clio RSMégane RS. Dalších pár desítek až stovek eur vám zpřístupní jedničkové BMW nebo Subaru BRZ a pro odvážnější a bohatší jsou v nabídce i Porsche, M3, Lotus, Ferrari, nebo exoty jako Radical či Artega.

My jsme zvolili půjčovnu Rent4Ring, protože u ní už základní Swift Sport „Stage 1“ disponuje upraveným podvozkem, závodními brzdami a semislicky, což se na Nordschleife ukázalo jako velmi výhodné. Výhody vestavěného ochranného rámu na místě zadních sedaček jsme naštěstí vyzkoušet nemuseli.

Za takto upravený Swift na půl dne včetně šesti kol požaduje Rent4Ring 439 Eur, každé další kolo navíc přijde na 60 Eur, příplatek za třetího řidiče činil 25 Eur.Telefonická domluva a rezervace auta byla bezproblémová a stejně jako veškerá další komunikace se může odehrávat německy nebo anglicky. Na místě jsme půjčovnu nejdřív chvíli hledali, musí se projet kolem vjezdu na Ring a dojet na kraj obce Nürburg. Rent4Ring sídlí téměř přímo pod hradem, kolem stojí celá armáda barevných a příslušně polepených Swiftů i dalších strojů.

Nejprve se vyřídí formality jako kontrola řidičákůpodepíše smlouva, kde se obzvláštní důraz klade na zákaz točit motor nad 7000 otáček a na podmínky pojištění. Ty jsou poměrně drsné, ale u všech půjčoven velmi podobné a v podstatě jednoduché – jakékoliv škody na autě do výše spoluúčasti (u Swiftu až 2500 Eur, u dražších aut víc) jdou na vaše triko, stejně jako veškeré škody na svodidlech a poplatky za odtahovku. Pouze škody na autě nad 2500 Eur by v našem případě platila pojišťovna.

Pak následuje briefing v angličtině, kde se vás pokusí především vyděsit. Pár drastických fotek na začátek a následují velmi důležité informace o chování na okruhu. Předjíždí se zásadně zleva, je slušné rychlejším uhnout vpravo a blinkrem ukázat, že o nich víte. A že to je na Nordschleife velmi častá situace…

Je také nutno respektovat žluté vlajky či světla a v rizikovém úseku nepředjíždět a výrazně zpomalit (taky dost časté). Zvláštní pozornost si pak zasluhují motorkáři a samozřejmě mokrý povrch trati. Dále se v briefingu dozvíte o několika záludných místech trati, což zejména v případě Adenauer Forstobou Karuselů asi zachraňuje hodně pneumatik, kol a dílů zavěšení.Po briefingu už následuje krátké seznámení s autem a přání „have fun“. Bohužel se nelze s autem seznámit někde na okresce mimo okruh, kilometráž je přesně napočítaná na počet kol. První obtížný moment nastává už na parkovišti a příjezdu ke startu. Celý prostor je totiž maličký, přecpaný a především velmi špatně navržený a postavený (taky máte pocit, že polovina architektů dopravních staveb v životě neřídila nic jiného než koloběžku?).

Pořádek se snaží udržovat skupina dost nerudných marshallů, neuposlechnutí jejich pokynů je ideální cesta do problému. A pak už konečně popojíždíte ke startu, přiložíte kartičku ke čtecímu zařízení a vzhůru do Zeleného pekla.


Nebudu se snažit popisovat nebo dokonce radit o jízdě na Nordschleife, na to jsou tu články od povolanějších. Řeknu jediné. Žádná videa ani hry vás naprosto nepřipraví na to, jaká ta trať ve skutečnosti je – neuvěřitelná, obtížná, nádherná a během jízd veřejnosti taky plná neskutečně rychlých aut.

Náš Swift se snažil velmi statečně, vylepšení na podvozku bylo znatelné a upravené brzdy se semislicky spolu s dobře nastaveným ESP umožňovaly nečekaně rychlou a přitom bezpečnou jízdu, ale pro smečku zkušených pilotů M3 a 911 pořád představujete jen sotva se pohybující překážku. Zrcátka a páčku blinkrů musíte používat stejně často jako řadicí páku a brzdový pedál.

Co dodat na závěr? Přežili jsme, náš Swift taky a užili jsme si dokonalý motoristický půlden. Půjčení si upraveného auta přímo na místě, stejně jako zmiňovanou půjčovnu můžu jen doporučit a návštěvu Zeleného pekla dvoj… ne, stonásob.

pro Autoweb – Martin Svítil, foto: autor, Rent4Ring

25.8.2013 8:01

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist