Údaje o spotřebě budou realističtější, ale zatím pouze v Americe

Každý, kdo někdy zkoušel změřit spotřebu svého auta, dospěl ke zjištění, že té udávané se moc nepřibližuje. Američtí zákonodárci to chtějí změnit, oficiální evropská místa zatím mlčí.

Federální úřady Spojených států amerických plánují zavést opatření, které zásadně změní hodnoty uváděné spotřeby pohonných hmot u všech silničních vozidel. Nová metodika by měla věrněji odrážet skutečný provoz s jeho vyššími rychlostmi, razantnější akcelerací, používáním klimatizace a jízdou za chladného počasí. Velká auta jako SUV nebo pick-upy budou povinně označena nálepkami, informujícími o jejich spotřebě.

Automobilový průmysl tak čeká velká změna: prakticky všechna prodávaná auta si přes noc výrazně „pohorší“. Papírový údaj spotřeby mnohdy nemá s realitou mnoho společného, ale zákazníci na něj spoléhají.

Americká vláda přikročila ke změnám v reakci na stížnosti environmentalistů. Ti poukazovali na to, že vládní odhady spotřeby fosilních paliv jsou vlivem podhodnocených oficiálních údajů notně zkreslené.

Jak je to u nás?

Americké federální normy by nás nemusely zajímat – kdyby ty stávající nebyly velmi podobné metodice používané v celé Evropské unii. Procedura není totožná a za oceánem navíc udávají spotřebu naopak než my. Nesledují množství litrů spálených na konstantní vzdálenosti (l/100 km), ale zajímá je, jakou vzdálenost ujedou s konstantním množstvím paliva (mpg, míle na galon). Evropské normy však mají s těmi americkými společnou odtrženost od reality. V testech se akceleruje příliš zvolna, nedosahuje se rychlostí obvyklých v provozu a zanedbávají se faktory jako spuštěná klimatizace nebo teplota vzduchu. Proto jen ti nejspořivější řidiči dosáhnou hodnot blízkých udávané kombinované spotřebě.

MĚŘENÍ SPOTŘEBY V EVROPSKÉ UNII
V našich zeměpisných šířkách je zvykem uvádět spotřebu paliva třemi čísly: městský cyklus, mimoměstský cyklus a spotřeba kombinovaná. Nepředstavujte si ale, že zkušební technici s novými auty jezdí někde po silnicích a pak počítají, kolik jim ubylo z nádrže. Testy probíhají v laboratorních podmínkách, na odvalovacích stolicích. Jejich průběh je určen normou 80/1268/EC. Auto musí být zajeté a před testem musí ujet alespoň 3000 km. Zkouška se skládá ze dvou částí:

Městský cyklus
Provádí se v laboratoři při teplotě 20°C až 30°C. Auto musí předtím několik hodin stát, protože je vyžadován studený start. Cyklus sestává ze čtyř sekvencí „akcelerace – jízda ustálenou rychlostí – decelerace – volnoběh.“ Maximální dosažená rychlost je 50 km/h, přičemž auto „ujede“ 4 km průměrnou rychlostí 19 km/h. Prohlédněte si graf v galerii napravo.

Mimoměstský cyklus
Následuje bezprostředně po městském. Polovina připadá na jízdu ustáleným tempem, zbytek je rozdělen na zrychlování, brzdění a krátký úsek na volnoběžné otáčky. Auto při testu dosáhne rychlosti 120 km/h, ale průměr na předepsaných sedmi kilometrech činí 63 km/h.

Kombinovaná spotřeba
Je stanovena jako průměr městského a mimoměstského cyklu, s přihlédnutím k délce trvání obou částí.

Tak v čem je problém?
Stručně řečeno, v nízkých dosahovaných rychlostech, ale zejména v nerealisticky pozvolné akceleraci. Například zrychlení z nuly na 50 km/h v městském cyklu trvá téměř 30 sekund (!) a v mimoměstském cyklu auto zrychluje z klidu na 70 km/h za asi 46 sekund. Tak v běžném provozu nikdo nejezdí.

Mezi odborníky se o potřebě změny diskutuje už dlouho, ale v Evropě zatím bohužel zůstává pouze u slov. V redakci jsme vypozorovali, že reálná průměrná spotřeba přibližně odpovídá udávané hodnotě v městském cyklu. Pravidlo to ale není. A i kdyby nakonec došlo ke změně příslušných norem a nová auta začala přes noc žrát víc, podobně jako ta americká, udávané hodnoty nikdy stoprocentně spolehlivé nebudou. Oficiální zkoušky musí z principu používat přesně definovaný postup a nemohou tedy obsáhnout nekonečnou variabilitu řidičských stylů, provozních podmínek a výškového profilu silnic. Pokud chcete znát spotřebu svého auta opravdu přesně, není a nebude jiný způsob než ji pečlivě a dlouhodobě sledovat.

autoweb.cz

12.12.2006 10:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist