První dieselový boxer je na cestě

Subaru chce do dvou let představit velký motorářský průlom – historicky první ležatý nafťák, na jehož vývoji se podílí i Porsche.

Spolupráce tak zvučných jmen, jako je Porsche a Subaru, je pro fanoušky propracované techniky přímo vrcholná meta. Pokud však jde o motory, jde vlastně o pochopitelný a velice přirozený proces, protože tyto dvě značky jsou jediné na světě, které se v takovém měřítku zabývají ležatými motory.

Výsledek jejich společného snažení ale bude opravdu výjimečný, protože půjde o první turbodieselový boxer v historii. Naftový motor chybí Subaru hlavně na evropském trhu, kde se po něm bude ptát hodně zákazníků v souvislosti s modelovými řadami Outback a Tribeca. Jeho největší výhodou bude stejně jako u současných boxerů Subaru nízké těžiště a výhodná symetrická a nízká poloha v karosérii.

Z oficiálních zdrojů už máme potvrzenou existenci dvoulitrového čtyřválce, ale s ohledem na konkurenci a také velikost nového SUV Tribeca není vůbec vyloučené, že vývoj směřuje i k šestiválci, který by mohl mít stejný objem jako současný největší motor od Subaru, a to 3,0 litru. Spolupráce s Porsche, které se v minulosti podílelo na vzniku řady výjimečných motorů jiných značek, má dát motoru sportovní charakter.

Podle původních plánů se měly nové turbodiesely objevit i v Saabu, který patří pod největší automobilku světa General Motors. GM zároveň vlastnilo až do začátku tohoto měsíce největší podíl v Subaru a na americký trh uvedlo v minulém roce Saab 9-2X s podvozkem a hnací soustavou z Imprezy. V posledních týdnech se však GM svých akcií v Subaru zbavilo a velkou část z nich koupila Toyota, která dnes v Subaru drží 8,7% akcií. V rozdrobené akcionářské hierarchii mateřské firmy Fuji Heavy Industries je to ale stále největší podíl.  

Spolupráci mezi Porsche a Subaru však není možné brát jako náznak naftového pohonu i pro Porsche. Šéf německé značky Wiedeking na dotazy novinářů mnohokrát opakoval, že dieselový pohon nepříchází za jeho vedení v úvahu. Vzhledem k tomu, že dokázal z automobilky udělat nejziskovější podnik v této branži na světě, je jeho pozice, a také platnost jeho výroku na adresu dieselu, takřka neotřesitelná. Výjimku z čistě benzínového pohonu bude tvořit hybridní systém pro Cayenne, který Porsche vyvíjí ve spolupráci s Audi.

Marek Nastoupil

27.10.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist