15587.jpg

Nové jednání ohledně emisních limitů v EU

Zajímavosti o autech

Boj o emisní limity pokračuje, výrobci se nevzdávají a chtějí benevolentnější přístup.

Diskuze

37 komentářů

    Honza U.

    ale navrhuji Defenestraci

    ZocelenyDrapalik

    Clanek, ktery by byl cistsi kompilaci PR vykriku automobilek, bez snahy o realne zhodnoceni pravdivosti a prineseni pohledu take z druhe strany, by clovek na internetu tezko nasel. Vylozena lez uz je o tom Porsche. Porsche by za sve modely neplatilo pokutu ani korunu, protoze limit se pocita za cely koncern. Tak umoznuji mala auta s emisemi mensimi nez 130g kompenzovat emise mensi skupiny "zravych" aut. Pokuta by tedy byla 0 KC. A podobne je to se vsemi vykriky automobilek v tomto clanku.

    Carlos

    Ja bych rekl, ze tam jde i o neco kapanek jineho. Kdo ma za 4 roky vyvinout, postavit a prodavat auta v takovem mnozstvi, ktera maji prumerne 120g/km, tak aby nezkrachoval? Vyvoj stoji nehorazne finance a zakaznici ocekavaji urcitou cenu… existuji vodikova auta, viz BMW 7 Hydrogen, jenze stoji 1.000.000 EUR. Vsechno uz je vymyslene, ted je to na cene technologii a jako obvykle, financich…

    ZocelenyDrapalik

    O zameru 130g limitu se vi uz nekolik let, jenomze automobilky radeji utracely penize za lobbing a ovlivnovani politiku, nez za vyvoj a hlavne nasazovani novych technologii. Jak se pise v clanku, mnoho automobilek asi k vasemu velkemu prekvapeni, nema problem se splnenim limitu jiz dnes. Takze asi to neni zase tak neprekonatelna hranice, jak se nam nektere automobilky snazi natlacit do hlavy. Tak proc by ostatni meli mit problem, kdyz maji jeste 4 roky navic? Krizova kompenzace mezi modely koncernu umoznuje malymi auty kompenzovat ty velke. Navic zejmena pro ty velke existuje treba hybridni technologie – Toyota Prius splnuje tento limit s velkou rezervou. Nevidim problem v limitu. Vidim problem v automobilkach, ktere zanedbaly vyvoj modernich technologii a ted se to snazi resit tlakem na zmekceni emisnich limitu.

    JirkaH

    Takže podle vás by mělo začít asi Porsche vyrábět nějaký zázračný malý levný model co bude jezdit asi na vítr, protože nevim kde v nabídce Porsche vidíte něco, co by kompenzovalo ostatní modely a snížilo emise z celkového množství aut vyrobených automobilou. Nebo to přijde jenom mě, jako vražda exkluzivních aut a značek?

    Já se divím, že se EU radši nezaměří na leteckou dopravu a průmysl, kteří produkují emisí daleko více, a to i horších než CO2.

    Za chvilku tu budeme mít limit CO2 na osobu, a budeme muset zastřelit psa, zakáže se sportovat a nedej bože aby někdo choval dobytek, protože to všechno je zvýšená a zbytečná produkce CO2. A když budeme moc dýchat, budeme za to platit pokuty.

    Pánové v parlamentu EU by si měli koupit medvídky mývaly, třeba by pak nevymýšleli takovýhle blbosti.

    ZocelenyDrapalik

    Proc myslite, ze Porche kupuje kontrolni podil VW. Kdyz na to prijde, tak se Porsche jednoduse schova pod VW koncern a bude se kompenzovat oproti Polum, Golfum, a vsem tem miniautum, co se planuji.

    Mozna vas to prekvapi, ale leteckaka doprava produkuje nekolik nekolikanasobne mene CO2 nez automobilova. Nicmene i v letecke doprave se zavadi prisne limity CO2, v prumyslu zase system povolenek. Talze vubec neni pravda, za by chudaci automobilky trpely, zatimco ostatni nedelaji nic. Chce to jenom, hledat spravne informace a nestrilet od boku.

    0ndra

    ok, když už hledat CO2 a emise skleníkových plynů všude, tak proč EK nenavrhne třeba zdanění produkce masa – taková kráva vyprodukuje za život větší množství skleníkových plynů než mnohá auta, živočišná výroba navíc spotřebuje spoustu zdrojů (a tedy vyprodukuje hodně tolik obávaného CO2) na výrobu hnojiv, el. energie nebo dopravu…

    jinými slovy: vegetarián v Astonu škodí planetě míň než masožravec ve Smartu :o)

    Honza U.

    obracene ne ? masozravec zere skleniko-produkujici havet zatim co vegous musi hnojit hnojit a hnojit dokud to cele nepohnoji

    0ndra

    hnojit se nemusí

    tonča

    Nešlo by v nadpisu upoutávky na hlavní straně přepsat slovo ,,limty" na běžnější ,,limity"?

    Smoothy

    Toto je typický příklad byrokratizace Evropy a vlády úředníků.

    1. Podle mne je takové nastavení nehorázný nesmysl. Evropští výrobci budou v rekordně krátkém čase podrobeni velmi vysokým nákladům, což povede (jak jinak) k tomu že náklady přesunou na zákazníky (na nás).

    2. Kapsu si na tom namastí Asie, která polovinu technologií pro Evropu bude vyrábět, a pak asijské automobilky, který výrozně vzroste poptávka po jejich (relativně) levnější vozech

    3. Emise čekokoliv z osobních aut je jen zlomek celkových emisí, proto si myslím že začít by se mělo u průmyslových podniků, nákaladní dopravy, letectví atd. Osobní automobily jsou až na konci žebříčku…

    4. To by ale nebylo takové RYTO, že páni úředníčci

    5. Závěr je pro mne jednoduchý, Evropa po chce peníze, a vymyslela další skvělý způsob "zdanění". Protože vše, od těchto "jednání", přes vývoj a výrobu technologií, až po výsledný produkt samozřejmě zaplatíme my, spotřebitelé.

    Smoothy

    David

    Přesně tak to je, kdyby takhle uvažovali i "páni" v Bruselu…

    ZocelenyDrapalik

    1. Prave naopak. Protoze vyrobci budou muset, dostane se zakaznikum moderni technologie za radove nizsi ceny, nez kdyby je mely jako priplatkovou vybavu. Viz napr. katalyzator. Dokud nebyl povinny, stal desitky tisic. Jakmile zacal byt povinny, spadla cena na zlomek te puvodni.

    2. Azijske vozy v Evrope budou muset splnovat stejne limity jako evropske. Evropske vozy v azii mohou nadale pouzivat zastarlou technologii a zustat "levne". Tak je to jiz dnes. Evropske vozy prodavane v Azii, ale treba i v J. Americe, nejsou uplne stejne jako ty v Evrope. Naopak limity mohou byt dobry zpusob, jak ochranit Evropu pred levnymi smejdy z Ciny. To by ovsem musely mit evropsti vyrobci trochu fistronu.

    3. Emise aut jsou nekolikanasobne vetsi nez emise letecke dopravy, a radove porovnatelne s prumyslem. EU zavadi prisne emisni limity pro leteckou dopravu i pro prumysl. A verte tomu, ze jejich plneni v letectvi je jeste vetsi technicky problem nez v autech. Presto se to deje. Tak nechapu o cem je rec. Podobne emisni limity zavadi i USA.

    4. Kdyz nemas spravne info. tak i zavery musi nutne byt nespravne.

    Meno

    Pocuvaj ZocelenyDrapalik. Ked sa tak ohanas tymi spravnymi udajmi, noze mi tu hod nejaky link na tie tvoje super informacie. Ukaz mi nejaky seriozny clanok, nie taky co si si doma napisal sam a potom ti ho uverejnili nejaki "Priatelia Zeme", ale nieco podlozene nejakymi faktami, kde sa bude uvadzat to, ze priemysel produkuje menej CO2 ako automobilova doprava.

    0ndra

    ad 3) schválně jsem chvilku hledal a zjistil toto: emise z dopravy se v r. 2005 podílely cca 26% na celkových emisích CO2, nutno poznamenat, že většinu tvořily emise z dieselu, tedy především nákladní dopravy. emise z benzínu pak tvořily cca 9 % všech emisí CO2 v EU, ale i to je poměrně dost, zdaleka nejvíc se vypustí při výrobě elektřiny a tepla (36%)…

    (zdroj http://reports.eea.europa.eu/technical_report_2006_6/en)

    nicméně pořád nejsem zastáncem takto striktně daných limitů, myslím, že to ve finále poškodí spotřebitele (stejně to nakonec zaplatí), rozumější a v současné době možná i levnější by podle mě byla "legalizace" jaderné energetiky a její masivnější využití se současným vyřazováním elektráren na fosilní paliva a podpora železniční dopravy (elektrifikované)… jako jedinou rozumnou budoucnost automobilizmu vidím elektromobily (nebo plug-in hybridy jako jejich předvoj).

    Meno

    No konecne jediny rozumny clovek, ktory podlozi svoje vyroky dokazmi a nekeca blbosti do vetra. Akurat ta posledna veta s elektromotormi a inymi picovinami sa mi nepaci, ale sak kazdy mozeme mat svoj nazor, ne?

    0ndra

    určitě, to je jen můj osobní názor na budoucnost automobilů…

    jinak ty data budou asi trochu starší (z roku 2005) nechtělo se mi už hledat aktuálnější, i když určitě budou. nepředpokládal bych ale, že by se struktura nějak výrazněji změnila, po rozšíření EU spíš ten podíl ještě klesl (přeci jen na východě je těch aut méně než na západě)…

    cemi

    Když se všechny elektrárny nahradí jadernými, tak za 10 let budem svítit svíčkama.

    A ta železniční doprava nemusí být elektrifikovaná, protože i tak je jízda vlaku po kolejích několika násobně ekologičtější než jízda kamionu po silnici, díky menšímu tření.

    ZocelenyDrapalik

    Heledte, prave tyto limity posunou automobilky smerem k elektrine. A prave masove zavadeni elektromobilu si vynuti stavbu novych jadernych elektraren. Zeleni neZeleni. Zavadeni a postupne zprisnovani emisnich limitu je normalnim jevem jiz desitky let. Pamatuje si jeste nekdo z Vas jak nedychatelne bylo ovzdusi v centrech mest v 80tych letech? A napadlo by nekoho z Vas dnes tvrdit, ze emisni predpisy EURO (ktere ulice ucinily opet obyvatelne alespon tak, ze se tam da dychat) jsou spatnou cestou, ze jsou jenom direktivnim nesmyslem? Asi ne. Bereme to jako normalni, i kdyz to auta zpocatku castecne zdrazilo. A ja si vzpominam, jak autovyrobci, donuceni instalovat katalyzatory kricely naprosto stejne jako dnes – draha auta, konec autoprumyslu v Evrope bla bla. Ze jim to porad lidi zerete. S timto limitem to bude stejne. Za par let budeme vsichni stastni, ze se podarilo coudici auta odstranit z ulic a nahradit je cistymi elektromobily. Zavadeni limitu je prirozeny vyvoj. Jenom zmena mysleni lidi nejakou dobu trva.

    Meno

    Ciste elktromobily? A co ich jedovate baterky? Nech vas zelenych Boh chrani pred masovym zavadzanim elektromobilov. Ked sa budem chciet vozit na elektricke tak pojdem a nemusim si predsa kupovat vlastnu…

    ZocelenyDrapalik

    Opet. Najdete si na internetu aktualni stav bateriove technologie. Zkuste treba heslo "nanosafe". Nove baterie jsou netoxicke. Vsechno se vyvyji. Je treba to sledovat.

    Michal

    To co tu rozehrál ZocelenyDrapalik je opravdu nestoudnost. EU si udělala boha ze snižování emisí CO2 a protože jsou automobily nejvíce vidět, dospějeme k jasnému názoru, ať platí co nejvíce automobilisté. Jaká to ubohost. V době, kdy se dávají nehorázné peníze na emisní povolenky místo toho, aby se dala "zelená" jaderné energii jako jedné z nejekologičtějších. Místo peněz na odsiřování tepelných elektráren, mohly být tyto prostředky vloženy do výzkumu zpracování vyhořelých palivových článků. Poslední věcí je ten Váš směšný argument s letadly.

    1) Vůbec netuším, zda jste si tyto informace "nevycucal z prstu" 2) I kdyby to v konečném součtu byla pravda, tak nižší emise CO2 u letadel by byly možné z jednoho prostého důvodu. Letadlo přepraví cca. 200 – 300 lidí za 1 cestu, zatímco auto by takovou cestu muselo vykonat 40 – 60x (když budeme vycházet z toho, že do běžného auta se vejde 5 lidí), z čehož by teoreticky mohlo pramenit to, že automobil vypustí do ovzduší více CO2 než letadlo), protože musí onu cestu vykonat vícekrát, ale i tak se mi zdá nepravděpodobné, že by byla automobilová doprava větším znečisťovatelem.

    Honza U.

    jen dodatek.

    Letadla si plachtí ve výšce kde škodlivé emise pachaj mnohonasobně výšší škody než-li auta tady dole.

    ZocelenyDrapalik

    Heledte, chapu vase rozhorceni, ale kdyby jste si zjistil spravne informace, tak jste si mohl cely tento prispevek postaveny na Vasich dojmech usetri.

    Honza U.

    můžu zažádat o fakta?

    Michal

    Mimochodem ještě taková poznámka, píše se Asie, nikoliv Azie. Jednou se člověk přepsat může, ale to co jste předvedl Vy, evidentně svědčí o Vaší nevědomosti

    Michal

    to ZocelenyDrapalik Dalším argumentem by mohlo být to, že letadel je zkrátka méně než aut, a proto teoreticky vypouštějí méně CO2, takový argument je ale jasný a směšný, protože tomu tak bylo vždycky, že je potřeba méně těch dopravních prostředků, které přepraví více lidí. Já myslím, že když už se EU rozhodla cosi dělat s emisemi CO2, měla by se také zaměřit na to, že také dýcháme oxidy síry a jiné různé "chuťovky" atd. Až doposud jsem ale neviděl u EU snahu zabývat se i těmito škodlivinami, místo vytváření Boha CO2

    ZocelenyDrapalik

    Letadla emituji mene emisi nez auta absolutne a zaroven jeste daleko mene emisi na prepravenou osobu. S tim nic nenadelate. Emise mimo CO2 jsou u aut regulovany predpisy EURO. Zrovna pristi rok vstupuje v platnost EURO5. Z CO2 delate boha akorat v techto diskuzich, protoze neznate celkovy system. Utlocitnym gramatikarum se omlouvam za AZii. Je to chybne. Ale az behem sveho zivota zazijete ze vas podobni hnidopichove budou opravovat, ze se pise kapitaliSmus misto kapitaliZmus, o deset let pozdeji vas budou peskovat naopak ze se pise kapitaliZmus namisto kapitaliSmus a o dest let pozdeji se vse zase opakuje ale tentokrat je opet spravne kapitaliSmus a ne kapitaliZmus, pochopite, ze jsou veci dulezitejsi a podobne blbiny ambicioznich jedincu, kteri se touzi zapsat do historie pravoisu, pustite z hlavy. Pro mne je dulezitejsi obsah a ten mate spatne vy.

    Honza U.

    ok ja to reknu jak to vidim ja:)

    Proudovy mtor je hromada lopatek na hrídelce ke který teče letecký benzín tam dojde ke vzníceni a roztočeni turbíny a sláva ven

    Spalovací motor je vstřikován v přesných dávkách pre sací ventil (nejedná-li se o GDI nebo podobný svinstvo) to se nasaje do spalovacího motoru kde se to vznítí, následně bordel leze do výfuku kde čast spaleného bordelu se naseje do zpětného ventilu aby došlo k znovu prohořeni smesy. Následně to vleti do katu kde se z jedovatých a skodlivých látek stanou jen skodlive a slava ven….

    uniklo mi něco, nebo motor klasicky pístový je mnohem ekologictejsi než-li turbína? nehlědě na to vypouštět NOx a podobný hovadiny v 10 000 m nad zemí je mnohonásobně nebezpecnejsí…. pokud se pletu opravte mě oproti vám jsem zajiste usmrkánek, ale čistě logicky vase verze nedáva moc hlavu patu. omlouvám se, ale tohle je můj osobní názor

    PS: NOx jsem zminil schválně protože čím vyšší teplota púrohoření tím je NOx větší a turbínové motory dosahujou větších teplot než-li písťaky

    Honza U.

    nezbýva se než omluvit

    http://www.cdv.cz/text/projekty/arch/mjuspora.htm

    letecká doprava skutečně vypustí méně emisí na osobu než-li individualní osobní doprava a to o celejch 10%, ale zatím jsem neašel jaký dopad na životní prostředí ma vypouštět emise na zemi kde atmosfera je husta a dojde pomoc rostlin, ras a podobne haveti k rozložení, anebo v 10 000m nad vodou kde kytky nerostou atmosfera je vyrazne ridší a tudíž mnohem nachylnější na znečištění a skleníkove plyny tam zůstavaji vyrazne dele a pachaji vyrazne vetsi skody.

    Ono tech 10% nakonec bude i ekologictejsich

    ZocelenyDrapalik

    Lepsi informace i s obrazky najdete zde:

    http://www.cdvgis.cz/text/szp/ovzdusi/greenhouse.htm

    Ty rikaji neco trochu jineho.

    Jas

    Rozhodně nesouhlasím s tím, že by letecká doprava měla menší podíl na emisích CO2 než automobilová. Podle mě jde přinejlepším o rovnocenný podíl. Nezapomeňte, že vnímáte pouze leteckou dopravu a přepravu civilní, ale zapomínáte na leteckou dopravu vojenskou. Stíhací letadlo má ze všech nejhorší poměr výkon/emise (díky forsáži). Ona vůbec celá armáda je značně neekologická.

    ZocelenyDrapalik

    Muzete s tim nesouhlasit muzete i protestovat, ale to je asi tak vsechno, co s tim muzete delat. Je to fakt.

    Smoothy

    Drapalíku, Drapalíku, ty jsi bohužel taky jen fakt…

    …ale nic ve zlým :o)

    Aston

    Ja by som povedal, ze miesto toho debilneho diskutovania na temu 130 alebo 120 g na km do roku whatever by sa radsej EU mala zamysliet a nejakym sposobom pritlacit na krajiny, ktore nepodpisali Kjotsky protokol. Moj skromny navr je napr. Ekologicke clo 3000% na vsetok tovar z Ciny. Sudruhovia budu mat mensi odbyt a budu produkovat menej Co2 a urcite to bude mat vacsi efekt ako ked cela EU znizi emisie CO2 v automobilovej doprave o par desiatok percent.

    A druha vec je sposob akym znizuju tie emisie automobilky. Ja sice budem jazdit na 1.6 turbokompresoro, direct injection super cisty motor a mat 220 koni, a spotrebicka super 7 litrov, ale v servise necham stavebne sporenie a v konecnom dosledku ma to bude stat rovnako, len bez zvuku sestvalca. Pripadne si kupim vyhodne od vyrobcu super extra predlzenu zaruku za vyhodny doplatok. Ja nechcem za tie vymysly par zelenych vtakov platit z vlastneho vrecka, hlavne ked priemysel na tom akoze save the planet bude zarabat. S nasim dobrym pocitom samozrejme…..

    0ndra

    problém se clem je v tom, že většina zboží se stejně dělá v číně a clo by znamenalo jen drastické zvýšení cen téměř veškeré produkce…

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist