Dělníci utíkají na západ

Automobilový průmysl se při velkém stěhování na východ možná přepočítal.

Subdodavatelé ze střední a východní Evropy si stěžují, že jejich dělníci utíkají za lépe honorovanou prací do západní Evropy. „Někdy se stane, že odejdou celé výrobní týmy“, postěžoval si Nikolaus Pfister z nitranské firmy Volkswagen elektrické systémy. „Zítra už tady nebudeme, v pondělí nastupujeme v Irsku“, cituje ředitel své bývalé zaměstnance.

Nedostatek pracovních sil v regionu se pro automobilky i jejich dodavatele brzy stane vážným problémem. Kia, Hyundai a PSA/Citroën v Česku i na Slovensku buď nedávno zahájily, nebo brzy zahájí výrobu v nových továrnách.

 

V cizině platí víc

Nováčci jsou na tom ještě hůře. „Čekal jsem, že za dveřmi bude čekat čtyři tisíce zájemců o práci, ale nevidím nikoho“, neskrývá své zklamání Bernard Maury, jehož úkolem je řídit novou továrnu firmy Getrag ve východoslovenské obci Kechnec.

Podle Automotive News posílá řada firem své nové zaměstnance na školení do svých existujících továren v cizině. Tam dostávají větší plat a po návratu se nechtějí smířit s jeho snížením. Takovou zkušenost má i Kersten Janik, bývalý šéf továrny Bosch v Jihlavě.

Dodavatelé přitom nechtějí reagovat na situaci zvyšováním mezd. Bojí se, že by odstartovali vzájemnou válku, ne jejímž konci by střední Evropa přišla o výhodu levné pracovní síly. Zaměstnanci by ale proti takovému postupu jistě neprotestovali.

„Moji kolegové z okolních firem říkají, že platíme moc“, přiznal Maury. Platy v Getragu začínají na dvanácti tisících a končí na sto tisících slovenských korunách.

autoweb.cz

6.11.2006 9:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist