BMW chystá své vlastní Evo

Ultimativní čtyřkolky z Mnichova budou brzy zatáčet jako speciály WRC.

BMW hodlá porazit rivala z nedalekého Ingolstadtu jeho vlastní zbraní: pohonem všech kol. Přestože doménou mnichovské automobilky jsou již celá desetiletí auta s ideálním rozložením hmotnosti a poháněnou zadní nápravou, stále více zákazníků v Evropě i Americe žádá (mimo hornaté oblasti spíše psychologickou) jistotu čtyř poháněných kol. Audi, tradiční výrobce luxusních vozů 4×4, si mne ruce a konkurenti dohánějí, co zaspali.

Podobně jako další německý soupeř, Mercedes-Benz, pracuje i BMW na rozšíření nabídky čtyřkolek. Vedle SUV X5X3 jsou s pohonem 4×4 k mání také řady 3 a 5.

Výhodou čtyř poháněných kol je silnější trakce (záběr pneumatik) na kluzkém povrchu, což má za následek lepší stabilitu v podélném směru. Daní za to je relativně silná a obtížně zkrotitelná nedotáčivost na limitu. Týká se to nejen vozů Audi s podélně uloženými motory před přední nápravou, ale třeba i produktů Subaru. Impreza WRX STI vyniká enormní přilnavostí, nikoliv brilantní ovladatelností v nájezdech do zatáček.

BMW X5 velká fotogalerie

BMW X5 fotogalerie

Existují však výjimky. Třeba kultovní Mitsubishi Evo najíždí do oblouků jako motokára a vyjíždí z nich jako po kolejích. Má totiž pohonné ústrojí, které funguje jako běžná čtyřkolka jen tehdy, když je to výhodné. Klíčem je takzvaný aktivní zadní diferenciál, který – ve spolupráci s mnohem běžnějším aktivním mezinápravovým diferenciálem – dokáže přenést rozhodující část výkonu na vnější zadní kolo.

Výsledek? Po nasazení oblouku můžete prakticky okamžitě dát plný plyn. Chytrá elektronika přesměruje větší část přebytečného výkonu na vnější zadní kolo. Auto v tuto chvíli funguje podobně jako zadokolka se samosvorným diferenciálem: přebytečný výkon utahuje oblouk, místo aby ho narovnával. Zbývající tři kola se odvalují prakticky volně, netáhnou auto ven ze stopy. V případě přetáčivého chování proudí točivý moment obráceně.

Schopnost takto vybaveného auta projíždět zatáčky pod plynem bez hrozby nezvladatelné přetáčivosti či nedotáčivosti působí napoprvé téměř nadpřirozeně. Stabilita pohonu 4×4 je zde skvěle spojena s ovladatelností typickou pro klasickou koncepci.

Aktivní pohon všech kol je nicméně velmi nákladný na vývoj i výrobu. Kromě zmíněného Mitsubishi Evo jím ze sériově vyráběných aut disponuje pouze Honda Legend.

Podobný systém však nyní připravuje i BMW. Jeho Dynamic Performace Control (dynamické rozdělování výkonu) využívá elektromagnetických spojek k distribuci točivého momentu nejen mezi přední a zadní nápravou, ale také mezi levým a pravým zadním kolem. Systém je řízen elektronickým mozkem, který neustále vyhodnocuje faktory jako úhel natočení volantu, stáčivou rychlost nebo aktuální točivý moment motoru.

Na rozdíl od konkurenčních technologií je DPC funkční nejen pod plynem. Točivý moment tedy proudí tam a zpět mezi jednotlivými koly, i když v rychle projížděné zatáčce uberete plyn. Zkuste tohle v Mitsubishi Evo a pokud duchapřítomně ihned nezatlačíte pedál zpět do podlahy, poznáte, co je to náhlá ztráta kontroly nad vozem. BMW vybavené systémem DPC by mělo i v této situaci zůstat perfektně stabilní.

Potřebný hardware navýší hmotnost automobilu o pouhých dvanáct kilogramů. Kila jsou navíc soustředěna velmi nízko a v podélné ose auta, takže nemají negativní vliv na jeho vyvážení.

Zatím není zřejmé, kdy a v jakém modelu se DPC dočká sériového nasazení. Nejžhavějším kandidátem je nový crossover X6, jehož podobu podle některých zdrojů spatříme již tento týden na autosalonu v New Yorku. Následovat budou řady X3, X5, 3, 5 a údajně i nástupce stávající sedmičkové řady.

autoweb.cz

3.4.2007 10:41

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist