Monaco určitě splnilo pověst závodu roku. Přineslo skandál, přineslo zajímavý závod s předjížděním, bylo středem pozornosti a vyvolalo zájem i ne u těch příliš zasvěcených. Vracet se k tomu, co se stalo v kvalifikaci a komentovat rozhodnutí FIA asi nemá smysl. Zaznělo to v přenose. Přesto bych rád zopakoval a trochu rošířil svůj osobní názor, neboť někteří se na to ptají, někteří mne podezírají ze zaujatosti.
V první řadě bych chtěl znovu připomenout, že mi je celkem jedno, kdo bude získávat pole position a vyhrávat závody. Pro mne jako komentátora je důležité, aby závod byl dramatický a zajímavý. Musí být co komentovat a vy se musíte mít na co dívat. Takže když někdo řekne, že nemám rád Michaela Schumachera, tak nemá pravdu. Navíc se na něho dívám v několika různých rovinách. Schumacher – pilot je podle mne jedním z nejlepších jezdců všech dob, ne-li vůbec nejlepší. Získal 7 titulů mistra světa a dominuje prakticky všem historickým statistikám. Jeho cit pro auto a schopnost komunikace s inženýry je rovněž velmi dobře známa. Jako pilot je vynikající.
Další rovinou je Michael Schumacher – člověk, a teď myslím ten mimo závodní dráhu. Žije svůj poklidný rodinný život, má manželku, děti, nejsou okolo něj žádné skandály a divoké mejdany. Když zasáhla vlna tsunami asijské pobřeží, okamžitě věnoval na pomoc postiženým oblastem víc peněz než celá Česká republika.
A konečně Michael Schumacher – závodník. Průřez jeho kariérou ukazuje, že měl momenty, kdy se při snaze dosáhnout svých cílů neštítil sáhnout i k prostředkům, které nebyly zcela fair. Prostě se mu to tak nějak čas od času přihodí. Je jedno jestli jsou to věci, které jsou unfair od A do Z jako sestřelování jezdců z trati (Jerez 1997) nebo věci, která sice pravidla nezakazují, ale je spíše otázkou etiky, jestli k nim člověk sáhne. Michael Schumacher už prostě takový je. Na jednu jsou některé tyto triky geniální, na druhou stranu ale strašně poškozují sport, který z něj udělal takovou personu jaká je. A to je trochu škoda, nemyslíte?
Nechme ale Michaela Michaelem. Žehráte na kvalitu spojení s Pavlem Turkem při rozhovorech z paddocku a věřte, že stále hledáme co nejlepší způsob, jak kvám dostat kvalitní zvuk. Technické možnosti jsou celkem úzce ohraničené a další věcí, kterou je potřeba vždycky zmínit jsou finance. Asi jen málo z vás si dovede představit, co to všechno stojí. Profesionální TV technika prostě není levná záležitost.
Dalším terčem vaší kritiky je reklama vložená mezi cíl a stupně vítězů. Jednak nejsem ta správná osoba, která by to měla vysvětlovat a jednak o tom toho ani moc nevím. Ale opět je to o tom, že přenos se musí zaplatit a druhá věc je legislativa s tím spojená. U nás prostě nelze nechat výřez přenosu v malém okénku během reklamy. A navíc RTL Rovněž dává reklamu hned po cíli. Pravda, kratší, ale oni mají také daleko delší přenos díky svým rozborům atd, kam tu reklamu mohou rozmělnit. To že jsme nestihli stupně vítězů od začátku, to je chyba. Stalo se. Hned jak jsem slyšel, jak bude reklamní blok dlouhý, říkal jsem do režie, že to nestihneme a že nás za to “sežerete”.
Nepříznivě se na tom odrazilo několik aspektů. Jednak byl hodně velký rozdíl mezi 1. a 3. v cíli a my jsme vám chtěli ukázat dramatický průjezd skupinky bojující o třetí místo. Kdybychom to utnuli hned po projetí Alonsa, “sežerete” nás taky, že jsme neukázali finiš mezi Schumacherem a Barrichellem. Monaco je krátký okruh, takže to další kolo jezdcům trvá objet opravdu krátkou dobu a pak to mají jezdci jen kousek na schody. Ano, byla to chyba a my se vynasnažíme, aby se už neopakovala a ceremoniál po závodě jste viděli celý.
A komentování? Musím říct, že tenhle závod mne opravdu bavil. Škoda, že vypadlo tolik jezdců, kterří jeli na místech zaručující stupně vítězů. Raikkonen podle mého možná měl i na vítězství, měl by asi delší prostřední stint a mohl se dostat před Alonsa, ale safety car nejprve zhatil taktiku McLarenu a pak odepsal i motor Raikkonenova vozu. Škoda, že vypadl Trulli, Toyota by takový úspěch potřebovala jako sůl. A je skvělé, že se na stupně vítězů dostal DC, pro red Bull je to určitě velká vzpruha. Monaco v porovnání s nudnou Barcelonou přineslo skvělé závodění a tak si tak říkám, jestli by nebylo lepší nestavět ty supermoderní a superbezpečné tratě s obrovskými unikovými zónami, ale vzít závody zase mezi lidi. Městské okruhy jsou kořením závodění, stačí vzpomenout třeba francouzské Pau nebo Norisring…
Petr Horák