Že musejí být autobusy hranaté? Neuhodnete, která česká značka vyrobila nejen tento aerodynamický skvost

Kapka vody je z hlediska aerodynamiky tvarem, který má nejmenší odpor vzduchu. V době před 2. světovou válkou se tomuto tvaru zkoušela přiblížit i řada automobilů Škoda.

Roky 1934 a 1935 byly pro značku Škoda obdobím modelové ofenzivy. K nejprodávanějšímu modelu 420 Popular přibyla třeba nová Škoda 640 – Superb nebo sedan nižší střední třídy Rapid. Doslova senzaci ale vzbudil na pražském autosalonu v roce 1935 prototyp označený jako Škoda 935 Dynamic.

Konstruktéři se tehdy rozhodli co nejvíc ctít zásady aerodynamiky a vznikl tak designově velmi netradiční vůz s tzv. proudnicovou karoserií. Součinitel odporu vzduchu cx činil pouze 0,37. Pro srovnání – stejný odpor mělo třeba Ferrari F50 z roku 1995.

Zajímavá byla zejména zadní partie vozu s ploutví, která měla zvýšit jízdní stabilitu při vyšších rychlostech až do 140 km/h. Netradiční byl i páteřový rám s pevnou centrální trubkou, která sloužila jako palivová nádrž o objemu 40 litrů. Velký čtyřdveřový vůz s délkou 4,8 metru měl tehdy ukázat futuristickou představu o reprezentačním voze. Škodováckým vývojářům se podařilo udržet nízkou hmotnost karoserie použitím kombinace hliníku a oceli (pohotovostní hmotnost je pouhých 1 170 kilogramů).

Aerodynamiku ale ctily i některé další předválečné vozy značky Škoda. Z výzkumů, provedených na modelu 935, těžil třeba model Škoda Popular Monte Carlo z roku 1936, který vznikl v reakci na úspěch dvojice Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausmann, jež v lednu 1936 skončila se speciálem Popular Sport na druhém místě ve své kategorii na mimořádně obtížně Rally Monte Carlo. Jejich roadster tehdy zdolal 3 852 kilometrů z Atén do Monaka za čtyři dny.

Pod názvem Popular Monte Carlo vznikla během dvou let malá série 70 kusů automobilu s karoserií buď roadster, nebo kupé. Pod kapotou byl čtyřdobý vodou chlazený čtyřválec SV o objemu 1 385 ccm posílající výkon 31 koní na zadní kola. Jednotlivé karosářské varianty se od sebe lišily v mnoha detailech. Zajímavá byla především varianta kupé s plně integrovanými světlomety v blatnících, které byly překryty mřížkami stejného stylu, jako byla mřížka masky chladiče. Brzdy byly hydraulické. Vůz si našel zajímavé zákazníky. Například dva exempláře byly určeny pro jugoslávského krále Petara II. Karađorđeviće.

Do dnešní doby se dochovalo zhruba jen tucet aut, z nichž jedno je i součástí sbírek Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. Do aerodynamické série se dá počítat i Škoda Rapid Six, sportovní kupé, jehož byly v roce 1935 ale vyrobeny jen čtyři exempláře. Byly určeny pouze pro sportovní a závodní použití, zúčastnily se například závodu 1 000 mil československých. Dvoumístné kupé s motorem z vozu Škoda 637 dosahovalo rychlosti až 130 km/h.

Aerodynamický tvar zádě měly také prototypy autobusů označené čísly 532 a 536. Zejména typ 532 byl mimořádně povedeným kouskem se třemi nápravami a nezávislým zavěšením všech kol. Motorbyl vzadu, oddělený zvukotěsnou přepážkou s dvířky od prostoru pro 35 cestujících. Kola obou zadních náprav byla kvůli aerodynamice zakrytována. Kvůli válce ale zůstalo jen u prototypů.

PŘÍBĚH JEDINÉHO EXEMPLÁŘE

Jediný vyrobený exemplář modelu Škoda 935 Dynamic byl v roce 1935 hned po své výstavní premiéře na pražském autosalonu určen pro další vývoj a výzkum, v létě 1939 jej však automobilka prodala do soukromých rukou. V roce 1968 však našel cestu zpět do tehdy nově založeného Škoda Muzea a stal se tak jedním z prvních deseti vozů vznikající sbírky.

„Vůz se do muzea dostal ve zbědovaném stavu. Byl natřený štětkou na fialovo, několik dílů chybělo, ale byl pojízdný,“ říká koordinátor restaurátorské dílny Michal Velebný. V roce 2012 automobilka rozhodla o kompletní renovaci aerodynamického elegána, avšak v historickém archivu bylo informací jen poskrovnu. „Během restaurování jsme se vypořádali s řadou výzev a jsem velmi hrdý na to, že dokončený celek je naprosto věrný původnímu originálu – a to včetně odstínu laku,“ pokračuje Velebný.

Po náročné, tři roky trvající renovaci exteriéru, se Škoda 935 v červenci 2015 blýskla při obnovené premiéře na zámku Bensberg. Poté ještě následovala zhruba rok trvající obnova interiéru a funkčnosti. „Renovace byla velmi náročná, spousta věcí se musela vyrábět znovu,“ dodává Michal Velebný. Škoda 935 Dynamic je majestátní auto, uvnitř je ale na dnešní poměry místa tak akorát.

Dřevo a dobové čalounění připomínají atmosféru prvorepublikových salonů. Poloze tenkého volantu (bez posilovače) se musí šofér přizpůsobit, stejně jako pedálům, které jdou pořádně ztuha. Navíc se na ně musí šlapat shora, takže si řidič nemá o co opřít patu. Popojíždění chce tedy obezřetnost, naopak rychlost vozu svědčí.

28.3.2018 10:00| autor: Autoweb.cz | zdroj: Škoda

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist