Zdraží povinné ručení?

Pojišťovny připravují společný registr, aby zabránily „turistice“ řidičů, kteří způsobili nehodu.

V současnosti platí, že když způsobíte nehodu, můžete se navýšení povinného ručení snadno vyhnout: stačí změnit pojišťovnu. Ta nová nebude mít o nehodě nejmenší tušení, protože ze zákona nesmí tyto informace zjišťovat. Zdá se, že to tak dělá spousta řidičů a pojišťovnám tak vznikají mnohamilionové škody.

Je tedy logické, že se devět pojišťoven, které u nás povinné ručení nabízejí, chce nějakým způsobem bránit. Od ledna příštího roku má tedy začít fungovat registr řidičů, pomocí kterého si pojišťovny budou moci údaje o řidičích vyměňovat. Pro ty, kteří jezdí neopatrně a někdy i vícekrát do roka bourají, to znamená jistotu, že se při placení prohnou. Šikovní řidiči budou naopak pojišťovnu moci změnit, aniž by přišli o léta pečlivě střádaný bonus, který může v současnosti dosáhnout výše až 35%.

Ponechme teď stranou otázku, zda navrhnutá změna není v rozporu se zákonem o ochraně osobních dat a podívejme se na ekonomické dopady. Člověk by řekl, že když se pojišťovny budou moci chránit před milionovými ztrátami, výše povinného ručení bude moci klesnout. Přesná evidence hřešících řidičů umožní vybírat peníze od těch, kteří škody opravdu způsobují a ulevit těm, kteří jezdí bez nehod.

Připravte si peněženky

Zní to logicky? Ano, jenže skutečnost vypadá úplně jinak. Povinné ručení podle všeho zdraží. Je pravda, že mnohé argumenty pojišťoven jsou opodstatněné – zdražují se náhradní díly, práce v servisu, zvyšují se i mzdy, ze kterých se počítá pojistné plnění za škody na zdraví, roste inflace. Na druhou stranu ale mnozí kritici upozorňují na zcela nesmyslné rozdělení tříd povinného ručení podle obsahu motoru. Díky němu dochází k paradoxním situacím, kdy například rychlá Octavia RS první generace má díky mírně nižšímu objemu motoru o tři tisíce nižší povinné ručení, než třikrát slabší a výrazně menší a lehčí Fabia se starým naftovým motorem 1.9 SDI. Pokud by povinné ručení mělo skutečně reflektovat reálné nebezpečí škody, muselo by se dělit spíš podle hmotnosti vozu a jeho stáří. Některé pojišťovny už naštěstí ve výši pojistky zohledňují i věk a místo bydliště majitele.

Ještě zajímavější je ale další část argumentace pojišťoven: nehod neustále přibývá. Přestože policie a pochopitelně i hlavní zastánci bodového systému prohlašují pravý opak, statistika pojišťoven ukazuje, že v červenci letošního roku byly škody z havárií o celých 20 procent vyšší, než v loňském roce. Jak je to možné?

Nedá se oddiskutovat, že smrtelných nehod výrazně ubylo. Počet menších ťukanců se ovšem naopak zvýšil. Do policejních statistik se to ovšem nepromítlo z jednoduchého důvodu: Povinnost hlásit nehodu policii vzniká podle novely silničního zákona až u hranice škody 50 tisíc. Řidiči mají oprávněný strach z trestných bodů a mnohdy nesmyslně vysokých pokut, takže se mezi sebou raději dohodnou a nehody hlásí pouze pojišťovnám. Ještě více alarmující je tvrzení pojišťoven, že náklady na léčbu zraněných a náhrady škod na zdraví také neklesají.

Honza Koubek

22.8.2006 10:55

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist