Zbaví se Proton Lotusu?

Malajský státní výrobce koupil Lotus před 15 lety. Od té doby do Británie tečou peníze. Pokud pramen vyschne, budou mít v Hethelu problémy.

Přestože poradenské aktivity Lotus Group vydělávají každoročně slušné částky, divize zodpovědná za výrobu aut je už dlouho v mínusu. Od roku 1996, kdy společnost z Hethelu koupila malajská automobilka Proton, proudí z Asie do Evropy miliony. Lotus Protonu nevydělal ani korunu. Malajská vláda, které patří 43 procent Protonu, dosud britského výrobce prodat nechtěla. Nyní se však chystá zbavit celého Protonu a potenciální investoři by se prodeji Lotusu nebránili.

Lotus má velké plány, chce vyrábět kvalitnější, dražší, ale také těžší auta (což vadí fanouškům). Plán současného šéfa Danyho Bahara počítá s vyrovnaným rozpočtem na rok 2014. Do té doby však Lotus Group potřebuje externí zdroj peněz. Podle analytiků nedosáhne automobilka zisku, pokud neprodá alespoň osm tisíc aut ročně. V minulém účetním roce (do 31. března 2011) si nový Lotus koupilo 1985 lidí. Ferrari letos prodalo asi sedm tisíc aut. Osm tisíc ročně tedy není snadný cíl a experti odhadují, že Lotus potřebuje patnáct miliard korun. I kdyby byla investice úspěšná, cena Lotusu vyšplhá někam nad šest miliard korun.Investovat peníze tedy Protonu v současné situaci mnoho smyslu nedává. Jenže Lotus je potřebuje. „Součastnému majiteli, případně novému, můžeme ukázat jen to, že pokračujeme přesně podle plánu, který jsme si vytyčili,“ řekl minulý týden Dany Bahar. „Bez peněz a záruk skupiny Proton nepřežijeme, to je celé.“

Situace Protonu není dobrá. Zisk automobilky se v posledním uzavřeném účetním čtvrtletí propadl o 76 procent a výrobce čelí na domácí frontě rostoucí konkurenci Toyoty a dalších světových značek. Ve světě skutečně neprorazil nikdy. O to problematičtější – a nesmyslnější – je partnerství s Lotusem, jehož doménou je naopak především britský trh.Malajská vláda se chce Protonu zbavit, protože nemá zájem dotovat jeho aktivity. Konkrétní plány zatím neoznámila, ale několik potenciálních investorů už médii proběhlo (Genii Capital prý mezi nimi není). Od té doby, co nabraly spekulace na obrátkách, vyskočila cena akcií Protonu o padesát procent.

Pokud by malajského výrobce nekoupila některá z velkých automobilek – a vláda se prodeji do zahraničí brání – znamenala by změna majitele téměř jistě konec partnerství s Lotusem. Dvě silně regionální společnosti z opačných konců světa prodávají auta, jejichž cenovky se liší o celý řád. Lotus nemá Protonu co dát, jak za posledních patnáct let mnohokrát dokázal.

30.12.2011 7:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist