Začátky českých posádek na Dakaru

Jak začínali Češi na Dakaru.

Karel Loprais, nejúspěšnější pilot v kategorii kamiónů na Dakaru, stál letos na startu již podevatenácté. Na svém kontě má již šest vítězství mezi kamiony. Vícekrát v této rely zvítězil pouze Stéphane Peterhansel. Bylo to šestkrát na motocyklu a v posledních dvou ročnících s osobním autem. Loprais stál na startu poprvé v roce 1986. Historie českých posádek ale začala již o rok dříve. Tehdy se zúčastnily dva kamiony značky LIAZ. Do Dakaru dojely oba, ale jeden kvůli odstoupení zahraničního člena posádky mimo soutěž. Druhý protnul cílovou čáru na krásném třináctém místě.V následujícím roce již stály na startu tři Liazy a dvě Tatry. Myšlenka jet Dakar se v Kopřivnici objevila již o několik let dříve, ale kvůli náběhu nového typu T815 se jejich vozy postavily na start Dakaru až v roce 1986. Tento ročník ale byl pro naše posádky smolný. Dva Liazy skončily po nepříjemných skocích přes dunu a třetí spolu s tatrovkami a velkou částí startovního pole skončil v bažině. Třínápravové tatrovky tam byly  jediné plně pojízdné vozy, ale vyprošťováním ostatních aut se zdržely a tak nestihly start další etapy. Tím pro ně závod skončil.V roce 1987 startovaly dvě Tatry a dva Liazy. Karel Loprais pilotoval nový čtyřkolový prototyp a dokončil závod na druhém místě za Johanesem de Royem, který jel se svým dvoumotorovým speciálem DAF Turbotwin II o výkonu tisíc koní. V té době to byl s maximální rychlostí 220km/h nejrychlejší kamion světa. Liaz pilotovaný Jiřím Moskalem dojel třetí a zároveň zvítězil v kategorii sériových vozů. Šestikolová Tatra závod dokončila  na 18. místě. Pouze jeden Liaz závod po těžké nehodě na duně nedokončil.Ročník 1988 poznamenala tragická nehoda Turbotwinu pilotovaného van de Rijtem v bezmála dvousetkilometrové rychlosti. Tým ihned odvolal ostatní vozy včetně de Roye jedoucího s druhým Turbotwinem. Tento ročník vyhrál poprvé Karel Loprais následovaný Jiřím Moskalem s Liazem. V barvách Motokovu jely celkem čtyři ostré kamiony. Dvanáct Tater si zakoupily týmy jako doprovodné vozy a sedm organizátoři. Jedna osmikolová Tatra zajišťovala servis doprovodným Tatrám a jedna šestikolka jela jako reklamní. Liaz pronajal pět kamionů týmům jako doprovod.V důsledku tragické nehody z minulého ročníku nebyla v roce 1989 kategorie kamionů vypsaná. Tatry a Liazy tak jely pouze jako doprovodné. O rok později ale zase stály závodní kamiony na startu. Karel Loprais si dojel pro čtvrté místo. Pro Liazy bylo jejich umístění až v druhé desítce zklamáním. Jejich ostré vozy startovaly ještě do roku 1992, ale dobré umístění se jim už zopakovat nepodařilo. Na trať Dakaru se Liaz vrátil až v roce 2003 zásluhou Martina Macíka.Závodní Tatry v Dakaru dále pravidelně startovaly s vyjímkou roku 1993, kdy se Tatra 4×4 nestihla včas vrátit ze závodu Paříž-Moskva-Peking. Karel Loprais stál na nejvyšším stupni celkem šestkrát (1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001). Čtyřikrát dojel jako druhý (1987, 1996, 2000 a 2002) a jednou rely dokončil na třetím místě (1992). Svými výkony si vysloužil přezdívku „Monsieur Dakar“.

Marek Tomíšek

14.1.2006 3:25

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist