První posel kategorie R? Citroën C2-R2!

Levnější varianta „cé dvojky“ S1600.

Francouzská značka Citroën byla v rally ještě nedávno popelkou a její sporadické aktivity zaváněly exotikou. V posledních letech se však stala měřítkem všech věcí. Především zásluhou fenomenálního Sébastiena Loeba kraluje kategorii WRC, prim hraje také v juniorském šampionátu JWRC.  Citroën rozhodně neusíná na vavřínech, ale pilně pracuje na nových soutěžních vozech. Vedle speciálu C4WRC je další novinkou podstatně lidovější verze C2-R2 pro novou kategorii R. Subtilní „cédvojka“ už brázdí soutěžní tratě několik let. Vedle špičkového vozu kategorie Super 1600, kterou letos sedlá Martin Prokop, existuje také pohárová varianta C2 Challenge. Ta se u nás prohání dokonce už druhým rokem. Oba exempláře stojí na opačném konci jedné řady. Zatímco C2 S1600 je velmi drahá a po celé Evropě existuje jen pár kusů, „pohárovka“ je ve třídě A6 silně handicapovaná.  Ideálním kompromisem se zdá být nový model C2-R2, jehož označení nemá nic společného se stejnojmenným robotem z Hvězdných válek. R2 znamená novou třídu FIA soutěžních vozů o objemu do 1600 ccm, která vstoupí v platnost v roce 2008.  Jezdci tak mají možnost vybrat si ze tří možností podle své kapsy a osobních ambicí: Citroën C2 S1600 (výkon 225 k s šestistupňovou sekvenční převodovkou), C2-R2 (výkon 185 k s pětistupňovou sekvenční převodovkou) a C2 Challenge (výkon 160 k s pětistupňovou manuální převodovkou). Tým Citroën Sport se u své nové zbraně soustředil především na vývoj nového motoru a převodovky. Motor vychází ze sériové verze VTS, má však jiný blok, větší vrtání, kované písty, pístní kroužky z C2 S1600, vyvážené ojnice, upravené vačky, odlehčený setrvačník.   Stupeň komprese vzrostl ze sériové hodnoty 10,5:1 na 12:1, všechny díly včetně výfukového potrubí jsou pečlivě sladěny. Díky těmto úpravám a přeprogramované řídící jednotce vzrostl výkon agregátu na 185 koňských sil. Každý motor navíc po montáži absolvuje dvouhodinový zátěžový test na zkušební stolici.  Poněvadž dosud platí technické předpisy pro volnější sk. A, některé týmy šly v úpravách ještě dál a získaly z motoru 192 k při 8100 ot/min (italská stáj Vieffe Corse). To už ovšem může znamenat problémy s životností komponentů.  Jednokotoučová spojka pochází rovněž ze špičkového modelu S1600, novinkou je naopak sekvenční pětistupňová převodovka Sadev se samosvorným diferenciálem (pochází ze Saxa S1600). Ta byla konstruována nejen s ohledem na precizní funkci, snadnou montáž a spolehlivost, ale i na dostupnou cenu, která činí 5900,- euro.  Zatím je homologováno jediné odstupňování s „dlouhou“ jedničkou a „krátkými“ dalšími rychlostními stupni. Zejména pro šotolinové povrchy je doporučován přídavný olejový chladič. Hmotnost vozu činí v současnosti 1000 kg, podle regulí třídy R2 však bude muset stoupnout na požadované minimum 1030 kg. Důležité jsou samozřejmě ceny. Takzvaný kit, který změní sériový vůz soutěžní speciál, stojí 21 900 Euro. Šotolinová verze je o 700 Euro dražší. K tomu je samozřejmě třeba připočítat cenu Citroënu C2 VTS, která činí přes 400 tisíc korun. I když se celkové náklady vyšplhají přes 1 milion korun, stále je to pětina ceny speciálu S1600.  Nový soutěžní model R2 je kompromisem mezi současnými kategoriemi A a N. Poprvé ho představil na sklonku loňského roku při příležitosti Rallye du Var francouzský talent Marc Amourette. Tehdy však byl prototyp osazen ještě stávajícím motorem z pohárové verze. V Rallye Monte Carlo 2006 už Amourette nastoupil s přepracovanou pohonnou jednotkou „evo 185“.  Prvním zahraničním úspěchem Citroënu C2-R2 bylo vítězství Slovince Alexe Humara ve sk. A na Rally Hella. Největší ohlas však měl start Krise Meeka na Rajdu Polski, kde suverénně porazil všechny domácí jezdce s vozy Super 1600.  Není divu, že se tento perspektivní, konkurenceschopný a relativně levný soutěžní model velmi rychle rozšiřuje po celé Evropě a mezi jezdci se stává velkým hitem. V polovině roku už Citroën Sport evidoval padesát objednávek. http://rally.alitron.cz

Michael Daněk

2.10.2006 3:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist