Proč je tolik jezdců doma?

Další malá úvaha...

V poslední době se množí počet talentovaných závodníků, kterým se nepodařilo sehnat angažmá v mistrovství světa a musí tak sedět doma, popřípadě jezdit závody nižších úrovní. Co je příčinou této situace, ze kterého snad žádný fanoušek rely nemůže mít radost? Tuto otázku si už asi někdy kladl každý. I já jsem se nad ní zkusil zamyslet a našel jsem dvě hlavní příčiny. Tou první, na první pohled zřejmou, je úbytek továrních týmů. Tyto týmy jezdily v mistrovství s cílem dosahovat co nejlepších výsledků, nešlo jim o to, aby byla jejich stáj za každou cenou výdělečná, jezdci jim tak nemuseli platit. Hlavní bylo vítězit, aby se zvedla prodejnost. Proto musely tyto stáje angažovat ty nejlepší jezdce, které šlo získat, jinak by neuspěly. Často navíc týmy angažovaly i třetího pilota, takže se soutěží v dobách největší slávy WRC zúčastňovalo třeba i okolo patnácti továrních jezdců. Jenže dnes zbyly v mistrovství světa jen tři automobilky, z nichž žádná nemá v plánu nasazovat v roce 2007 třetího závodníka. Zbývá nám šest míst, z nichž jedno v každém týmu obsadil jeden z trojice „ufounů“. U Subaru si týmová dvojka musí místo platit. Takže nám vlastně zbývají už jen dvě místa, kam se mohou dostat neplatící mladé naděje, tedy místa, jež nyní obsadili Sordo a Hirvonen, piloti, o jejichž rychlosti a talentu snad nikdo nepochybuje. Ostatní jezdci mají smůlu, neboť volno je již jen v soukromých týmech, jimž ovšem nejde v první řadě o vítězství, nýbrž o finanční zisk. A proto angažují jen a pouze platící jezdce, kteří sice rychlí být mohou, ale také nemusí. Druhým, již ne tak často zmiňovaným problémem, je velký nadbytek jezdců. V posledních letech se objevilo obrovské množství mladíků, kteří se pak nemohli uchytit. Snad každý si chce vychovat svého jezdce, místo aby angažoval pilota, který už má získávání zkušeností za sebou a kdyby dostal další příležitost, mohl by překvapit.Krásným příkladem je letošní ročník, kdy těch málo zkušených jezdců, kteří letos dostali možnost absolvovat dosud největší množství závodů s vozem WRC ve své dosavadní kariéře, bylo 8: Sordo, Pons, Kopecký, Katajamäki, Aigner, MacHale, Wilson, Østberg. A to počítám jen jezdce, kteří absolvovali větší množství závodů. I kdyby všichni z nich ukázali velký talent, nemá se většina z nich možnost dlouhodobě v rely uchytit. Tento článek je pouze mým subjektivním názorem na situaci, která v rely nastala. Je pravděpodobné, že s mými argumenty mnozí nebudou souhlasit, nebo že se najdou lidé, kteří přišli na jiné vysvětlení tohoto problému. Budu proto rád, pokud se čtenáři zapojí do diskuze pod článkem a zveřejní tak svůj názor. Zprávu připravil nový člen redakce Jiří Hasman.

Michael Daněk

17.12.2006 2:40
Více o tématu: jezdecSubaru

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist