Mörtl zvítězil, ale Štěpánek si vezl domů motor v krabici

"Jsem rád,že se vyvrátily fámy o podvodném motoru."

Dalším podnikem, ve kterém se Achim Mörtl spolu se Sigi Schwarzem postavili na startovní rampu, byla o uplynulém víkendu Castrol Judenburg-Pölstal Rallye. Zúčastněné posádky čekalo 16 rychlostních zkoušek o celkové délce 191,4 kilometrů. Na startu rely se po odmlce představil se svým „áčkovým“ Mitsubishi Raimund Baumschlager, ale Achim Mörtl se musel soustředit zejména na své soupeře ve skupině N. Od začátku soutěže se Achimovi dařilo všem zástupcům sk. N odjíždět a na své největší rivaly ve skupině Franze Sonnleitnera a Mario Saibela získávat vteřinu za vteřinou. Nejbližší pronásledovatel ve výsledkové listině Franz Sonnleitner se však záhy již v průběhu třetí rychlostní zkoušky se soutěží nedobrovolně rozloučil. V testu se zcela nedařilo ani Mörtlovi a v jeho cíli činila ztráta na Saibela 1,9 s. Již v následující zkoušce se však karta obrátila a Achim se dostal o 11,9 s do vedení skupiny N a na třetí pozici absolutně, hned za dva Lancery sk. A – Raimunda Baumschlagera a Franze Wittmanna jun.  V šesté rychlostní zkoušce se s problémy potýkal Wittmann, což v cíli znamenalo postup Achima na celkovou druhou příčku. Po první etapě tak byl jediným startujícím klasifikovaným před Achimem a Sigim Raimund Baumschlager s náskokem 50,2 s. Nejbližší pronásledovatelé Wittmann s Wichou ztráceli 33,2 s, druhá posádka skupiny N Saibel s Müllerem pak byli zpět o dalších 24,8 s.  Průběh druhé etapy znamenal pro Achima Mörtla boj o udržení druhé pozice před útočícím Wittmannem. Zlom nastal ve dvanácté rychlostní zkoušce do níž Mörtl nastupoval s náskokem 13,1 s na Franze Wittmanna jun. a 1:12,4 min. na Mario Saibela. Test byl totiž posledním Wittmannovým vystoupením v soutěži. V závěrečných rychlostních zkouškách tak mohl Achim Mörtl věnovat pozornost hlídání a dalšímu navyšování svého náskoku na Saibela a bez rizika si dojel s výrazným náskokem pro svůj letošní třetí triumf ve skupině N ze čtyřech absolvovaných podniků letošního rakouského šampionátu.Achim Mörtl má vůbec letos poměrně velmi vydařenou sezónu, když v současné době mimo vedoucí pozice v českém šampionátu vévodí po vítězstvích na Jänneru, Šumavě, Pirelli Rallye, Rallye Ostarrichi a nyní na Castrol Rallye bezpečně také skupině N v mistrovství Rakouska. Jediným vystoupením, které narušuje stoprocentní bilanci tak zůstává účast na BOSCH Rallye, kde posádka odstoupila na sedmém rychlostním testu z důvodu banální závady – prasklé hadice, která je sériovým dílem mezi motorem a olejovým chladičem. Tým by tak mohl být plně spokojen s vývojem celé soutěže, na které vůz fungoval bez nejmenších problémů. Bohužel krásný pocit z vítězství v rely poznamenal její, pro tým ne zcela příjemný závěr. Po sjezdu z cílové rampy se na modré Subaru Impreza Spec C jako hejno Supů slétli sportovní komisaři.  Přestože nebyl žádným ze startujících týmů podán oficiální protest, byla Impreza jako jediné vozidlo své skupiny podrobena důkladné „rozborce“. Jev poněkud neobvyklý. Nebývá zvykem, aby byl kontrole podroben pouze jediný vůz. Pokud ano, stává se takto v případě konkrétního protestu. Ten však podán nebyl. Leželo snad někomu v žaludku tak výrazné vítězství? Více než 3 minuty náskoku na druhý vůz ve skupině nejsou sice naprosto běžné, ale… Jaká byla konkrétní příčina tohoto nestandardního postupu se asi již nikdy nedozvíme, nicméně tým se namísto oslav věnoval několika hodinové práci na rozebírání svého vozu.  Jak vše probíhalo popisuje majitel vozu Honza Štěpánek: „Auto po celou soutěž fungovalo skvěle, jeli jsme stejné nastavení jako na Ostarrichi a Krumlově, bez významnějších změn. Při kontrole vozu byla však citelná snaha cokoli najít, snad i drobnost, která by byla v rozporu s homologací. Veškeré vymontované díly putovaly přímo do rukou komisařů.“ „Na papíře sice bylo doslova psáno, že kontrola bude zaměřena na měření šířky bloků (kvůli kompresnímu poměru), kontrolu pístů, zdvihu, vrtání a těsnění. Ale měřilo se v podstatě úplně všechno. Počínaje turbem, kdy bylo měřeno kompletně vše včetně vstupů a výstupů, sacího potrubí, kompletně byla probrána hlava…“ „Vlastně všechno co se sundalo z auta prošlo rukama komisařů. Jen něco najít a nenechat na sobě odpovědnost za bezdůvodně rozebraný agregát.“ „Na jednu stranu jsem moc smutný za rozebraný motor, který dle mého soudu byl velmi vydařený a i proto, že nemalou vzniklou škodu mi nikdo neuhradí. Ale nakonec jsem rád, že se vyvrátily kolující fámy o podvodném motoru, či snad o dva a půl litrovém obsahu.“  Bohužel pro komisaře a případné „stěžovatele“ se ukázalo, že auto je naprosto čisté a nic co by bylo v rozporu s homologací nebylo zjištěno. Komisaři tak popřáli posádce a týmu k vítězství a případní „stěžovatelé“ budou muset hledat příčinu tak výrazného vítězství někde jinde, než v odlišnosti vozu od homologačních předpisů. To však nic nemění na tom, že Honza Štěpánek si motor výborně fungující Imprezy veze domů v krabicích a tým teď čeká další práce při jeho uvedení do provozuschopného stavu. Nemluvě o finančních nákladech s tímto spojených.  „Problém vidím v tom, že pokud Vás komisaři vyberou na rozborku, rozeberou Vás a nikdo Vám nic nezaplatí. Nemáte žádnou možnost odporu. Leda naložit auto na podvalník a hurá domů… Pak Vás ale čeká diskvalifikace, ostuda… a obvinění za podvodníka.“ „Ale ušetříte peníze… Ovšem takovou pověst si jednak budovat nechceme a dle všeho by se na příštích závodech stejně vše zopakovalo. Tak co si člověk má vybrat?“ dodává zklamaný Honza Štěpánek. Dalším podnikem, kterého se Achim Mörtl a Sigi Schwarz zúčastní bude Rallye Bohemia v termínu 14.-16.7.2006.

Káťa Macháčková

23.6.2006 11:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist