autoweb.cz > rally > Jak se staví kamión pro Dakar?
Jak se staví kamión pro Dakar?
Macíkův vůz Liaz má na výrobním štítku vyznačen rok 1989, ovšem vloni prošel kompletní renovací. Podvozek tvoří žebřinový rám, vojenské nápravy Rába s jednomontáží zavěšené na podélných listových pružinách (vpředu trojlisté, vzadu dvojlisté) a podélných vodících ramenech. Zadní pružiny jsou doplněny příčným torzním stabilizátorem. Použito je osm teleskopických tlumičů.Karoserie je tvořena valníkovou plošinou s plastovými bočnicemi a plachtovými čely a střechou s ochranným obloukem fixovaným k rámu vozidla. Kabina vozu je vybavená vnějším i vnitřním ochranným trubkovým rámem.Pohon vozu zajišťuje vznětový, kapalinou chlazený řadový šestiválec Liaz M1.2C o objemu 11 946 ccm3. O přeplňování motoru se stará výfukové turbodmychadlo s mezichladičem stlačeného vzduchu.Rozvodovka Praga bez mezinápravového diferenciálu a převodovka téže značky se 14 převodovými stupni bez synchronizace, zajišťuje stálý pohon zadních kol, případně přiřaditelný pohon předních kol.Vůz Liaz s rozvorem 4300 mm, délkou 6900 mm, šířkou 2500 mm a pohotovostní hmotnost pod 9000 kg poskytuje výkon 445 kW/2000 min-1 a umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 138 km/hod.
Zdenda Balcar