Historie Valašské rely

Legendární soutěž slaví čtvrtstoletí.

Od zrodu Valašské rely, která se jela o uplynulém víkendu, uplynulo v letošním roce čtvrt století. Napsala se tak již pětadvacátá kapitola bohaté historie. Historie, která přinášela jak slzy štěstí a radosti, tak, jak už to k jakémkoliv sportovnímu odvětví patří, i slzy zklamání a bolesti. V pomyslných řádcích historie Valašky, jak svou valašskou automobilovou soutěž její příznivci důvěrně nazývají, se lze dočíst o vynikajících sportovních výsledcích a o skvělých automobilových zážitcích. Mohli bychom v nich však najít i slova popisující dramatické okamžiky, kdy člověk a technika nebyli v souladu a divákům se nabízely obrazy, z nichž, jak se říká, šel až mráz po zádech. Ale fanoušci motoristického sportu ví, že jak hokeji patři bodyčeky, k boxu direkty, ke skoku na lyžích dramatické pády, tak k automobilové rely by se jen těžko obešly bez adrenalinových chvilek napětí jak vše dopadne prostě patří.  Valašská rely, která po dvě desetiletí nacházela zázemí na různých místech metropole Valašska, ve Vsetíně, se za dobu své existence vypracovala z podniku regionální úrovně až po jeden z nejvýznamnějších závodů Mezinárodního Mistrovství České republiky v automobilové rally a dnes tak patří do elitní společnosti národních šampionátů. Diváci se zpočátku na Valašce těšili na průjezdy škodovek různých specifikací včetně legendární „stotřicítky“. Pamětníci si jistě vzpomenou i na žigulíky, trabanty a další, dnes již exotikou zavánějící stroje. Přesto již tenkrát i tato vozidla absolvovala trasy, jejichž úseky mnohdy vedly i po velmi obtížných a technicky náročných místech. A ne jinak je tomu i v posledních letech, kdy trať Valašské rely zavedla posádky na náročné úseky nejenom v Beskydech a Javornících, ale i do podhůří Jeseníků a na řadu dalších zajímavých míst. Jen ty vozy jsou již jaksi o něčem zcela jiném.  Při pohledu do čtyřiadvacetileté historie Valašky objevíme v jejích některých kapitolách i několik svým způsobem výjimečných a zajímavých podniků. Zde jsou fakta. V roce 1990 se Valašská rely poprvé jela jako celostátní mistrovský podnik, který byl tehdy zařazen do kalendáře Mistrovství České a Slovenské federativní republiky. O několik let později, respektive v roce 1998, poprvé Valaška nahlédla do Evropy. Její výsledky totiž byly započítávány nejen do pomyslné tabulky republikového mistrovství, ale také do klasifikace Zóny střední Evropy.  Evropou pak zcela Valašská rely načichla 1. května 2004, kdy v den vstupu republiky do Evropské unie byla součástí společné rely pořádané se slovenským Matadorem Púchov. Šlo o soutěž zařazenou do seriálu Mistrovství Evropy, jejíž jedna celodenní etapa se jela na Vsetínsku. To však nebyla v historii Valašky první spolupráce se Slováky. V roce 1993 byla valašská automobilová rely prezentována jako podnik Mistrovství ČR a slovenského šampionátu. Čtyři rychlostní zkoušky se tehdy jely v okolí Púchova. Další ze zajímavostí je skutečnost, že v roce 2000 byla součástí vsetínského závodu i rely historických vozidel.  Namístě však bude jedna zajímavost, o které zejména fandové motoristického sportu nejmladší generace mnohdy neví. Valašské rely jako takové předcházely dva ročníky automobilové soutěže, které se uskutečnily v roce 1980 a 1981. Jednalo se tehdy o zimní automobilovou soutěž, která nesla název O štít Únorového vítězství. V roce 1980 vyšla z klání nejúspěšněji dvojice Pavel Valoušek – Karel Jirátko jedoucí s vozidlem Š 130 RS. O rok později se stejným autem dosáhla na palmu vítězství posádka Omelka – Dopita.  Postupně vzrůstající význam Valašské rely přitahoval na její tratě nejenom přední domácí jezdce. Z nich jmenujme například Václava Blahnu, Pavla Siberu či pro Valašku legendární posádku Ladislav Křeček – Jan Krečman, která svými čtyřmi vítězstvími drží rekord v počtu premiantství. Valašku několikrát úspěšně absolvoval i Roman Kresta, který se v loňském roce se ctí potýkal s nástrahami rychlostních zkoušek světového šampionátu, nebo úřadující mistr České republiky a vítěz čtyřiadvacáté Valašky Václav Pech. Na startu stále víc populární Valašské rely se však postupem doby začali objevovat i zahraniční posádky. A to ne jenom ze sousedního Slovenska a Polska, ale i z Maďarska, Ruska, Velké Británie, Ukrajiny, Itálie, Chorvatska a Francie.  Spolu s kvalitou soutěžních posádek rostla i kvalita vozidel. A tak se i Valašská rely mohla pyšnit tím, že na jejím startu se objevily vozidla nejenom předních světových producentů, ale i specifikace WRC. Tedy auta nejvyšší světové technické úrovně. A nutno podotknout, že i pro některá z nich nebyly nástrahy valašských rychlostek k překonání. Dominantním prvkem na trati Valašské rely se v posledních letech stala rychlostní zkouška obecně situovaná mezi Vsetín, Valašskou Bystřici a Bystřičku. Její délka je přibližně třicet kilometrů a soutěžním posádkám nabízí vše, co má správná rychlostka obsahovat. Sjezdy, výjezdy, horizonty, vracáky, asfalt i šotolinu. Prostě patnáct minut tvrdé náročné práce se vším všudy. Však si na ní v minulosti vylámala zuby i nejedna z předních posádek.  Sami jezdci a jejich mitfárové tento úsek označili za Valašskou bombu či Valašské Watterloo, za jeden z nejtěžších a nejnáročnějších rychlostních testů v České republice. A zahraniční jezdci se zkušenostmi z evropských klání? Podle mnohých z nich by v Evropě šlo obdobnou rychlostní zkoušku jen těžko najít. I to hovoří o významu a postupném vývoji Valašské rely víc než jasně.  Jak již bylo uvedeno, po dvě desetiletí byla Valašská rely spojována se Vsetínem. Zázemí ji mimo jiné poskytl bývalý Závodní klub MEZ Vsetín, ČSAD Vsetín, Masarykovo gymnázium Vsetín, dům kultury, hotel Vsacan a jednou i vsetínská radnice. Okolnosti však přiměly pořadatele hledat nové zázemí. A to přišlo v podobě Městského úřadu ve Valašském Meziříčí, jehož představitelé velkoryse nabídli pomocnou ruku. Od té doby, díky jejich nevšednímu zájmu a pochopení, roste i společenská úroveň automobilové soutěže na Vsetínsku, která nese název Valašská rely.

Zdenda Balcar

3.4.2006 12:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist