Dva světové body, a nemusí zůstat jen u nich

"Diváci nám také z kamenů nastražili takovou hráz."

Po vydařeném vystoupení posádky Štěpán Vojtěch/Michal Ernst na Mexické rally uspořádal OMV Rally Team Czech tiskovou konferenci, na které poodhalil zástupce hlavního partnera týmu, týmový manager a oba členové posádky své další smělé plány. Mladá posádka startující za OMV CEE tým předčila očekávání většiny fanoušků a znalců rally a z Mexika si přivezla dva mistrovské body. Mohlo jich být i více, nebýt malé soutěžácké smůly, nástrah od diváků a nemožnosti předjet závodníka, který startoval před nimi. „Bylo to k vzteku. Měnil kolo na trati a po výměně vjel těsně před nás. Navíc měl rozbité zrcátko a tak nás neviděl. Za jeho autem se zvedala mračna prachu a tak nebylo vidět ani na krok. Nakonec jsme museli zastavit a počkat a tam jsme ztratili ten rozhodující čas,“ lehce se čertí Štěpán Vojtěch ještě dnes, když popisuje osudné okamžiky závodu. „Diváci nám také z kamenů nastražili takovou hráz, které jsme se naštěstí vyhnuli, ovšem později jsme o kámen poškodili spojovačku řízení. Na trati jsme ji provizorně opravovali, ale nevydržela. Ještě že máme tu SuperRally,“ přiblížil další mexické trable co-pilot Michal Ernst. Štěpán zná rally pouze zpoza volantu „áčkového“ vozu, většinou na tratích se zpevněným povrchem, a tak byl start na šotolině a s produkčním autem poměrně překvapivý. „Ano, je to nezvyklé spojení,“ uvedl liberecký pilot, „ale my jsme rádi za každé pořádné svezení a tak jsme vděčni OMV, že nás oslovili a nabídli start na světové soutěži. Velikým překvapením pro mě bylo auto samotné. Nestačil jsem se divit, jak šel vývoj dopředu, a musím říci, že jsem na šotolině přišel po pár kilometrech tomuhle produkčnímu Mitsubishi na chuť. Auto nám skvěle připravil Stohl Racing Team a zaslouží si naše poděkování. Škoda, že auto ve vysokých nadmořských výškách ztrácelo výkon, a tak jsme ocenili jeho jiné přednosti, výkon motoru poznáme třeba na jiných podnicích“. A co tamní šotolina, přec jen Waldviertel a Mexiko se nedá srovnávat, ne? „Tak to opravdu ne. Bylo to něco neuvěřitelného. Naše zkušenosti s tímto povrchem a typem tratí byly nulové a tak jsme začínali pěkně pomalu a od začátku. Znali jsme to jen z televize a teď na nás to prašné peklo čekalo naživo. Brouk odvedl skvělou práci. Jasně, že se s autem musel sžít a poznat co si může dovolit. Vzhledem k výkonu auta, k charakteru tratě, k pneumatikám… zpočátku to bylo o hledání, ale brzy pochopil jak na to a pak už to tam dával,“ vyhrkl téměř jedním dechem Myšák. Tak silné jsou jeho mexické zážitky. Nedalo mi, abych se nezeptal zkušeného navigátora i na odlišnost práce v podobném terénu. „Orientačních bodů minimum. Značené odbočky téměř žádné, ale pořadatelé připravili perfektní itík a tak bylo při tréninku jen potřeba hlídat ujeté metry. Trénovali jsme totiž jeepem z půjčovny, bez tripmasteru, a tak to bylo trošku dobrodružné. Jinak navigace při závodě už byla stejná jako jindy, standardní práce.“ Díky nepřehlédnutelnému úspěchu ještě v Mexiku nabídl OMV CEE tým naší posádce start na Rally Argentina. Manager týmu Tomáš Pochop je muž činu a tak ihned začal novou situaci řešit: „Časový posun jsem si příliš neuvědomoval a tak jsem ještě v noci konzultoval po telefonu se zástupcem OMV naše možnosti. Také časový harmonogram máme poměrně nabitý a po Jänneru, Šumavě, Monte a Mexiku nás čeká Katalánie a na konci dubna je už Argentina. V případě našeho „ano“ odjíždělo totiž auto z Mexika rovnou do Argentiny,“ vysvětlil situaci týmový manager. Tomáš Pochop má tu smůlu, že je také přímo zodpovědný za jednání s právníky ohledně kauzy loňské Barum Rally. „Štěpán se mě také průběžně ptá, tak jsem si již zvykl, ale pořád nemohu říci nic konkrétního. Naši právníci studují řády a ročenky a pravidla a narážíme na celou řadu dalších otázek. Pravdou je, že se problém z určitých úhlů nejeví tak jednoznačně jako jsme si na začátku mysleli. Doufám, že během několika týdnů by mělo být v celé kauze jasněji.“ Jak bylo již řečeno, Štěpán Vojtěch společně s Michalem Ernstem usednou do kokpitu Mitsubishi Lancer Evo VIII při Argentinské Rally. Jak se dívá populární jezdec na své další účinkování s tímto vozem? „Jsem potěšen z toho, že se rozdíl mezi vozy WRC a špičkovými eNky zužuje. Vždycky bude to WRCčko více hravé a lepší závoďák, ale i s PVčkem je hlavně na nezpevněném povrchu závodění pěkné. Má to startovací program, dobře funguje i hydraulická ručka, nově jsou povoleny i velké brzdy, takže nevadnou, prostě slušné závodní auto. To naše nepatří ke špičce třídy, ale zase by mělo být spolehlivé. Určitě ještě dojde k přenastavení podvozku, protože v Argentině bude sice také šotolina, ale asi jiného druhu a také bude rozbitost silnic odlišná. Je těžko v momentě, kdy auto poznávám, se pouštět do jeho nastavování. Teď už tuším, co umí, a tak když jsem si na trati jistější, můžu společně s technikem dotáhnout jízdní vlastnosti tam, kde si budu připadat jezdecky jistý a bude prostor pro nějaké zrychlení.“ přiblížil Brouk. Repase „Miciny“ po náročné soutěži proběhne až v Argentině, kam dorazí nové komponenty přímo z Rakouska, z dílen Stohl Racing Štěpán doufá, že si před závodem opět najde chvilku času na testování a doladění posledních detailů. Koncem března se objeví liberecký bílo-zeleno modrý Peugeot 206 WRC na startu Rally RACC Catalunya-Costa Daurada. V současné době se dokončuje jeho důkladná a rozsáhlá repase tak, aby byl své posádce dva tisíce kilometrů od domova spolehlivým parťákem.Nebude to náročné, zvykat si na šotolinu a PV, teď na asfalt a WRC, pak zase zpět PV a šotolinu…? „Je to trošku zvláštní tyhle přechody, ale těšíme se na to. Doufám, že se s asfaltem brzy skamarádíme a že si na mě bude naše 206 WRC ještě pamatovat, a že spolu dokážeme zajet nějaký dobrý výsledek. Je nám všem jasné, že auto je svou specifikací dávno za zenitem, ale přeci jen WRC je WRC a PVčka jsou také jinde, takže se na svezení s nám notoricky známým autem opravdu moc těším. Často jsem dotazován na upgrade našeho auta, ale situace je stále stejná. Naše auto nelze přestavět na poslední tovární specifikaci. Jedná se o dvě různá auta. Jiná je nejen karoserie, ale téměř 80% dílů. Vzhledem k nejisté budoucnosti vozů WRC by byl nesmysl investovat do podobného projektu,“ vysvětlil Štěpán situaci kolem přestavby stávajícího vozu. Ovšem nejen závody je OMV Rally Team Czech živ a tak v mezidobí mezi jednotlivými závody čeká na posádku celá řada sponzorských a propagačních aktivit, na management týmu další jednání ohledně dalších závodů a možnosti startů v zahraničí. „Určitě preferujeme světové soutěže. Jejich úroveň je neoddiskutovatelná a pro jezdecký růst pilota je nezbytné se měřit s nejlepšími. Zatím máme jasno pouze v tom, že se s naším autem kategorie WRC objevíme na Katalánii a Deutschlandu, u nás pak na Krumlově a na domácí Bohemce,“ uzavřel otázku dalších letošních startů posádky domácí OMV Tomáš Pochop. Tak si tedy prosím poopravte data ve svých kalendářích: Catalunya, Argentina, Český Krumlov, Bohemia a …

Michael Daněk

17.3.2006 1:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist