autoweb.cz > Hyundai > Závody převodovek o počet koleček končí
Závody převodovek o počet koleček končí
Pamatujete, kolik rychlostí měly staré automaty? Tři? Čtyři? A fungovalo to. Pak se dlouho žilo s pětistupňovými skříněmi a poslední dobou vládly šestistupňové převodovky. Ale dnes, jak se všichni honí za emisemi a spotřebou, se najednou rozmohly sedmi i osmistupňové převodovky. Vrchol tomu nasadila společnost ZF, která uvedla na trh malou devítistupňovou převodovku.
Šéf ZF pro Severní Ameriku Julio Caspari ale magazínu Automotive News prozradil, že už jsou závody v počtu převodových stupňů zřejmě u konce. Dobře, Hyundai sice pracuje dokonce na desetistupňové skříni, ale pak už bude efektivnější nabízet převodovku CVT – a především levnější. Skříně s více rychlostmi jsou totiž nejen moc velké, ale také velmi drahé.
Podle Caspariho je budoucnost ne jen v počtu rychlostí, ale hlavně ve snižování třecích ztrát a hmotnosti. Dočkáme se tak „kosmických“ materiálů i u poměrně civilních aut. Velký počet rychlostí také lépe využijí auta se silnými motory, ale trend downsizingu přeje spíše menším a méněrychlostním převodovkám.
Dovedete si třeba představit, jak by dvanáctistovka ve Fabii zvládala devítku nebo desítku? Dnes i šestka a sedmička jsou spíše udržovací rychlosti pro snížení spotřeby a autu se na ně zrychlovat už moc nechce, pokud vůbec… A více rychlostí už by bylo moc blízko u sebe, že by rozdíl po přeřazení činil třeba jen 100 otáček.
Dalibor Žák