Závody převodovek o počet koleček končí

Dnes se automobilky nepředhánějí jen v tom, kdo vyrobí levnější, rychlejší a úspornější auto. Soutěží například i v počtu převodových stupňů...

Pamatujete, kolik rychlostí měly staré automaty? Tři? Čtyři? A fungovalo to. Pak se dlouho žilo s pětistupňovými skříněmi a poslední dobou vládly šestistupňové převodovky. Ale dnes, jak se všichni honí za emisemi a spotřebou, se najednou rozmohly sedmi i osmistupňové převodovky. Vrchol tomu nasadila společnost ZF, která uvedla na trh malou devítistupňovou převodovku.

Šéf ZF pro Severní Ameriku Julio Caspari ale magazínu Automotive News prozradil, že už jsou závody v počtu převodových stupňů zřejmě u konce. Dobře, Hyundai sice pracuje dokonce na desetistupňové skříni, ale pak už bude efektivnější nabízet převodovku CVT – a především levnější. Skříně s více rychlostmi jsou totiž nejen moc velké, ale také velmi drahé.
Podle Caspariho je budoucnost ne jen v počtu rychlostí, ale hlavně ve snižování třecích ztrát a hmotnosti. Dočkáme se tak „kosmických“ materiálů i u poměrně civilních aut. Velký počet rychlostí také lépe využijí auta se silnými motory, ale trend downsizingu přeje spíše menším a méněrychlostním převodovkám.

Dovedete si třeba představit, jak by dvanáctistovka ve Fabii zvládala devítku nebo desítku? Dnes i šestka a sedmička jsou spíše udržovací rychlosti pro snížení spotřeby a autu se na ně zrychlovat už moc nechce, pokud vůbec… A více rychlostí už by bylo moc blízko u sebe, že by rozdíl po přeřazení činil třeba jen 100 otáček.

Dalibor Žák

11.7.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist