Základní principy pravidel pro 2008 jsou jasné

V některých oblastech jde o revoluční změny.

Při tiskové konferenci, během které prezident FIA Max Mosley oznámil spolupráci s firmou AMD jako oficiální partnerem, upřesnil šéf pořadatele některé informace týkající se výsledků ankety, jež byly zveřejněny v červenci letošního roku [čtěte zde].Mosley zejména zdůraznil, že 94 % fanoušků si ve formuli 1 přeje více předjíždění.“Že je to pro ně tak důležité, jsme do té doby nevěděli,“ řekl Mosley. „Mysleli jsme si totiž, že někdo má rád basket, kde je hodně gólů, a někdo zase fotbal, kde je jich málo.Auto, které chce předjet, potřebuje být tak o dvě vteřiny rychlejší než to co je před ním,“ pojmenoval současný problém šéf FIA, kdy auto jedoucí v závěsu se dostává do velkých turbulencí a díky malému aerodynamickému přítlaku má malé šance na předjetí, i když je třeba rychlejší.“Ze simulací, které FIA provedla, usoudila, že snížení přítlaku o 90 %, zavedení větších kol tak, aby se zvedla mechanická složka přítlaku, bude řešením, To by ale vozy formule 1 zpomalilo natolik, že už by těžko mohla být označována za královnu motorsportu.Právě AMD dodá technické zabezpeční pro rozsáhlé simulace, které se budou týkat zejména jízdy dvou vozů formule 1 za sebou. Výsledky musí být známé ještě letos, protože podle nich FIA upraví pravidla pro rok 2008, které musejí být známé taktéž před koncem letošního roku.Jedním z opatření bude například omezení hodnoty aerodynamického přítlaku spíš než zavedení regulí týkající se karoserie, jinými slovy bude stanovena maximální hodnota aerodynamického přítlaku. Jako příklad Mosley uvedl letošní rok, na jehož začátku se změnami na aerodynamických dílech snížil přítlak o 25 %, ale týmy to mezitím stihly dohnat dodatečnými aerdoynamickými komponentami, což učinilo auto citlivější a předjíždění paradoxně obtížnější.“Takže přítlak není nižší, ale předjíždění je obtížnější,“ řekl Mosley.FIA už má jasno, jak bude maximální povolenou hodnotu přítlaku kontrolovat – prostřednictvím aplikace zatížení odpovídající maximální povolené hodnotě přítlaku.“Když auto zatížíme například tunou, a dotkne se měřáků ještě před tím, než bude celá váha aplikována, pak je auto legální. Je problém týmů, že nemaj dostatek přítlaku. Ale nedotkne-li se měřáků, znamená to, že může být aplikováno ještě více přítlaku, než se auto dotkne země. Pak je auto ilegální.“V souvislosti s tím budou v roce 2008 zavedeny větší pneumatiky bez drážek jediného dodavatele, které budou poskytovat větší mechanickou přilnavost.V oblasti motorů FIA zvažuje, že snahu týmů zaměří na maximální efektivitu motoru v předem udaném rozsahu otáček. „Příští rok se dostaneme na 20 000 ot./min., což si nemyslím, že silniční vozy takto někdy pojedou,“ řekl Mosley. Motorům by při pokusu o předjetí mohla být dodána dodatečná energie nahromaďěná při brždění, jak jsme již informovali zde. „Zařízení o váze 50 až 60 kg by mohlo dát až 60 koní i několikrát během kola,“ řekl Mosley a poukázal na využitelnost těchto systémů v běžném provozu. „Není to o tom jezdit co nejrychleji, ale využít extra výkon skrz schopnost obnovit ji při brždění vozu.“V oblasti převodovek FIA odmítá utrácet velké peníze na vývoj lehčích a menších jendotek. „Z toho nikdo nic nemá. Týmy mění převody každých 400 km, to je jejich životnost. My jim řekneme minimální velikost a jak dlouho mají vydržet, převodovky tak vydrží mnohem déle.“Co se brzd týče, s většími koly bude možné nasadit větší brzdy, které vydrží déle, což podle Mosleyho řeší problém a FIA nemusí uvažovat o jednotném dodavateli.Pneumatiky budou mít předepsané rozměry, ale bude umožněno aktivně měnit tlak uvnitř. To hlavně řeší bezpečnostní otázku, kdy pomalou jízdou např. za safety carem tlak v pneumatikách klesá a auta jsou hůře ovladatelná. Právě toto je jedna ze spekulativních příčin smrti Ayrtona Senny v roce 1994 v Imole.Dalšími dvěma důležitými body je možnost prodávat šasi jiným týmům, což by mělo do formule 1 přilákat nové stáje, a vytvoření komise složené mj. z akademických zástupců automobilek, která se bude zabývat technologiemi vstupujícími do motorsportu v následujících letech – právě AMD bude jedním z členů.Max Mosley ale přes to všechno odmítl, že by elektronika měla získat ve formuli 1 dominantní pozici.“Stále jsme proti tomu mít ve formuli 1 systémy známé ze silničních aut: ABS, ESP, atd., protože je to také šampionát jezdců. Potřebujeme, aby jezdec vše nadále kontroloval, je tomu tak již od roku 1950.“Co musí být vyřešeno je problematika standardní elektronické kontrolní jednotky (ECU), bez ní nebude nikdy zaručeno, že týmy nepoužívají kontrolu trakce, resp. používají její odrůdy tam kde se to nesmí. Automobilky chtějí jednoznačně vlastní ECU. „Na dodavatele by byl vypsán tendr, není naší snahou týmy omezovat, ale pokud budou dělat vlastní ECU, znamená to, že se budeme muset vzdát naší dlouholeté ambice zakázat kontrolu trakce,“ řekl Mosley. „Automobilky tvrdí, že by šlo vyvinout systém, který by zkontroloval i různé ECU, ale pak nastane problém, že ten, kdo prohrává, chodí po paddocku a neříká Prohráváme proto, že nejsme tak chytří jako oni, ale tvrdí, že Prohráváme proto, protože ti druzí podvádí. Mají v ECU chytrou kontrolu trakce, kterou FIA není schopna odhalit. Už jsme tu něco takového měli, jestli pamatujete.Měli jsme tu zakázanou kontrolu trakce, launch control a podobně s tím, že na oplátku dostaneme levnější motory, které nikdy nepřišly, a zlepšení bezpečnosti, které se nedostavilo – auta mrznou na startovních roštech. Což na druhou stranu prokázalo, že tyto systémy dříve nevyužívali, ačkoli si lidé mysleli, že ano.Je to jako s dopingem, nemusí k němu docházet, ale lidé si myslí, že dochází a poškozuje to sport. No co s tím? Mějte si kontrolu trakce, což je to, kde asi teď jsme.Podle Maxe Mosleyho předjíždění také pomůže nový trend tratí jako jsou Malajsie, Bahrajn, Čína nebo Turecko.Na závěr tiskové konference obdržel Max Mosley od šéfa AMD Henriho Richarda notebook se schopností rozlišení otisků prstů, takže nikdo jiný než Max Mosley jej nemůže používat.

Tomáš Richtr

3.9.2005 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist