Týmy mají problémy a zatím si s nimi neví rady

Toyota, McLaren i Renault usilovně hledají příčiny

Hned tři týmy se v nové sezóně musí vyrovnávat s problémy závažnějšího charakteru, které ohrožují jejich šance když ne v boji o titul tak na dobrý vstup do sezony určitě.McLaren již v kvalifikaci překvapila výrobní vada, která měla za následek selhání zadního zavěšení a vyřazení z kvalifikace. Räikkönen musel startovat poslední a šéfa týmu Rona Dennise prý tato chyba ochromila.“Nikdy jsme nepracovali tak tvrdě na zlepšení našich interních procesů, skrz které sledujeme to co se děje v testech a to vracíme zpátky na rýsovací prkna,“ řekl v sobotu Dennis. „Snaha zapracovat na spolehlivosti je větší než kdykoli před tím po tom, co jsme museli vydržet loni, takže sedět tady a snažit se vysvětlit dva problémy na jednom autě mě achromuje.“V pátek totiž Räikkönenův monopost zastavil problém na elektronice z důvodu dvou vadných drátků v jednotce ECU. Zmatený software pak vyřadil převodovku.Při výměně převodovky pak McLaren vyměnil i zadní zavěšení, které obsahovalo vadný díl. Tato skutečnost Dennise překvapila, protože tyto díly jsou testovány pod dvojnásobným zatížením než v závodě. Konkrétně tento kousek odjel v testech 2000 km.Avšak všem problémům McLarenu nebyl konec. Juan Pablo Montoya si stěžoval na nedostatečně silný motor v porovnání s Räikkönenem a očekával jeho výměnu, a tím pádem penalizaci. Ač vyjel kolumbijský jezdec se stejným aerodynamickým nastavením jako jeho finský kolega, při stejných otáčkách ztrácel oproti Räikkönenovi zhruba 7 kilometrů v hodině.“Pokud nechceme skončit kolem desátého nebo dvanáctého místa, popravdě bychom měli přemýšlet o výměně,“ prohlásil v pátek odpoledne Montoya. Ron Dennis však jakékoli komplikace popřel:“Motory jsou absolutně v pořádku, není žádný rozdíl ve výkonu, je však rozdíl v převodových stupních. Když se pracuje s nižšími otáčkami, abychom šetřili motor, mapování motoru není tak optimální a jeho řízení už není tak pohodlné. Motory jsou stejné.“V pondělí však Martin Witmarsh přiznal, že s Montoyovým motorem skutečně není něco v pořádku.“Myslím, že jsme měli s Montoyovým motorem nějaké problémy. Motor jede v několika režimech, máme ekonomický, super-ekonomický a plný režim. No a v těch nižších režimech bylo něco, co jsme se snažili odhalit celý víkend a díky čemuž měl Montoya drobnou nevýhodu.“Montoya by měl nasadit stejný motor i tento víkend v Malajsii.McLaren však není sám, kdo má problémy s motorem a zatím jim nepřišel na kloub. Tým Renault, jenž se pyšní titulem z loňského Poháru konstruktérů, zatím nepřišel na příčinu potíží u motoru Giancarla Fisichelly.“Stále ještě neznáme přesnou příčinu problému, ale na to, že mu chybělo 50 koní, jel impozantně,“ prohlásil Denis Chevrier, který má na starosti pohonné jednotky francouzského týmu. „Je ale potřeba říci, že problém nebyl s motorem samotným, spíše s některou periferní částí, která ovlivnila jeho chod.“Fisichella bude mít v Malajsii nový motor. Jeho penalizace nečeká, protože v Bahrajnu nedojel do cíle.Nicméně ani Renault ani McLaren na tom nejsou tak špatně jako Toyota. Ta je svou rychlostí, nebo přesněji řečeno spíše svou pomalostí, upřímně zmatena.Toyota jako první nasadila do testů letošní auto, ale přes nasazení nové aerodynamiky se jezdci týmu v testech propadali postupně dolů. Auto, které letos nově jezdí na pneumatikách Bridgestone, prostě nemá potřebnou přilnavost.“Jsme trochu zmateni,“ přiznal Mike Gascoyne. „V testech jsme věděli, že se s pneumatikami trochu trápíme, ale s rychlostí jsme na tom byli podobně s Williamsem [taktéž pneu Bridgestone – pozn. autora]. Ve skutečnosti jsme očekávali, že budeme trochu rychlejší.Ale nemáme prostě žádnou přilnavost, naše nasazené pneumatiky vypadají jako nové. Nejsou vůbec opotřebované, nejsme schopni je dostat tam kde normálně pracují.S tím měly problémy všechny Bridgestone tým, ale očekávali jsme, že s vyššími teplotami v Bahrajnu to bude lepší. A také bylo – pro Williams. Naši jezdci si ale stěžují na žádnou přilnavost.Nechápeme to. Jezdci říkají, že na výjezdu ze zatáčky se aktivuje kontrola trakce a kola tam prostě sedí. Žádná přilnavost, nedostatek rychlosti prostě nechápeme.“I když se Bridgestone snaží na problém přijít, pdole Gascoyna není na vině japonský výrobce. „Jsou také zmateni a až budou mít data od ostatních, třeba budou schopni nám něco říct. Loni jsme k našim pneumatikám byli velmi šetrní, téměř vždy jsme mohli nasadit měkčí směs oproti jiným. A teď to vypadá, že jsme prostě vypadli z provozního rozsahu.Potřebujeme jezdit na měkčí směsi, protože to je to, co Ferrari používá. Nejsme tam, kde máme být, protože nemáme žádný přítlak. Jezdci tvrdí to samé. Popisují auto jako úplně odpojené bez jakékoli přilnavosti. Ale s autem jako takovým není nic špatně.Je divné, co říkají. Netvrdí, že je nedotáčivé, tvrdí, že je dobré, v pořádku, jen prostě nemá žádnou přilnavost.“

Tomáš Richtr

14.3.2006 5:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist