autoweb.cz > BMW > Tým BMW Sauber a jeho agregát V8 v číslech
Tým BMW Sauber a jeho agregát V8 v číslech
Ačkoliv stáj BMW Sauber ještě ke své první Grand Prix nevyjela, už nyní dává možnost nahlédnout do své kuchyně. Během představení nového vozu zveřejnil tým několik zajímavých logistických a technických údajů. Na jezdce týmu BMW Sauber Nicka Heidfelda a Jacquese Villeneuva letos během 19 Velkých cen čeká celkem 1182 závodních kol. Na prahu sezóny 2006 pracuje v obou centrálách týmu v Hinwillu a Mnichově celkem 300 lidí. Do konce roku 2007 by měl počet zaměstnanců v hinwillském oddělení vzrůst o dalších 100. Na každou Grand Prix se letecky přepraví přes 30 tun vybavení, mimo jiné alespoň 4 šasi, 6 motorů, 50 počítačů a 100 vysílaček se sluchátky. Konvoj při evropských Velkých cenách čítá 5 nákladních vozů z Hinwillu, 1 tahač s motory z Mnichova stejně jako několik speciálních transportérů s motorhomy. Tým spotřebuje během jediného závodního víkendu až 1200 litrů benzínu, mezi 60 a 80 litry motorového oleje a až 30 litrů oleje do převodovky. Při opravdu slunečných závodech se v motorhomech týmu vypije až 3300 litrů minerálních vod a sodovek. Oba piloti týmu BMW Sauber používají jiný způsob řazení. Nick Heidfeld používá pravou páčku pod volantem pro nižší a levou pro vyšší rychlostní stupně. Jacques Villeneuve naopak pohne páčkou směrem od sebe pro zařazení vyšší rychlosti a směrem k sobě pro podřazení. Výroba sedačky pro jezdce (včetně vytvarování a odlití formy) trvá 24 pracovních hodin. Hotová sedačka váží mezi 2000 a 3000 gramy. Nejméně 8 hodin potřebují mechanici týmu na rozložení, prozkoumání a opětovné složení vozu po nedělním závodě. Motor BMW P86 se skládá z 1105 částí, celkem pak z 5000 součástek. To je jen o 200 méně než měl jeho desetiválcový předchůdce P84/5. Jeho složení trvá 120 hodin. Pro závodní, testovací i zkušební účely se vyrobí 200 exemplářů osmiválce BMW P86. Před jeho prvním testem 28. listopadu 2005 bylo zhotoveno 1329 nákresů v systému CAD. Maximální akcelerace pístů v motoru BMW P86 je 10 000 g. Jejich rychlost při plném výkonu je 40 m/s, což představuje zrychlení z 0 na 100km/h za 0,3 tisíciny sekundy. Na ojnici přitom působí síla téměř 3 tun. Během průměrného závodu (300 km) dojde v motoru přibližně k 8 milionům zážehů.
Martin Ševčík