„Todt jediný ochoten akceptovat reformy ve prospěch F1.“

Rozhovor s Maxem Mosleym.

Podle šéfa FIA Maxe Mosleyho je nutné snížit výdaje ve formuli 1, ať se to určitým automobilkám líbí nebo ne. Mezinárodní automobilová federace chce využít volnějšího prostoru, který vznikl vypršením stávající Concordské dohody ke konci roku 2007 a od roku 2008 plánuje radikální změny.“Po započtením inflace jsme měli rozpočet 1,5 mil liber (asi 2,6 mil. dolarů – pozn. autora), včetně platu jezdců,“ řekl Mosley. „A jsou týmy, které utratily o mnoho více a skončily daleko mimo stupně vítězů.Kromě peněz je na vině také komplexní systém schvalování. Zatímco před lety to představovalo sotva pár lidí, dnes je pro změnu v technických řádech potřeba souhlasu osmi týmů z deseti, souhlas Technické komise formule 1 (18 hlasů z 26) a potvrzení Světovou radou motorsportu.“To představuje mnoho diskuzí a kompromisů,“ řekl Mosley. „Lidé jsou zmateni a přiznávám, že má setkání se šéfy týmů jsou daleko méně efektivní než ty (technického delegáta FIA) Charlieho Whitinga s technickými řediteli!Mají tisíc problémů a nedá se jít do detailů. Při sestavování sportovních řádů se potom nedomýšlí následky.“Jedním z příkladů je podle Mosleyho kvalifikace [čtete více zde], která je hodně komplikovaná.“Ideální by bylo, kdyby FIA konzultovala se všemi týmy možný formát a pak jej svým rozhodnutím zavedla a byla za něj zcela zodpovědná. Ale takový systém bohužel není.“V nové Concordské dohodě by měla k souhlasu změny stačit 70% většina, ale Max Mosley je pro jednoduchou většinu 51 %. Zatím se k nové smlouvě přiřadily týmy Ferrari, Williams, Midland a obě stáje Red Bullu.“Ale než se na tomhle dohodneme, musíme stabilizovat šampionát v roce 2008,“ řekl Mosley a dodal: „Christian Horner (nový šéf Red Bullu) je velmi dobrý. Jean Todt (Ferrari) je velmi racionální a je ze šéfů týmu jediný, kdo je ochoten akceptovat reformy ve prospěch formule 1, i když nejsou zrovna ve prospěch jeho týmu. A co se Franka Williamse týče, od doby, kdy se nemusí zodpovídat strýčkovi BMW, je racionální i on.“A ostatním týmům zatím nepřidruženým k nové Concordské dohodě (Mercedes, BMW, Renault, Honda a Toyota) Mosley vzkazuje: „Podívejte se, takový my budeme mít šampionát a jestli chcete, přidejte se. Pokud ne, můžete si jezdit vlastní sérii.Poprvé od roku 1980 jsme zase svobodní, s týmy, které jsou s námi, můžeme definovat nová pravidla,“ dodal.V důsledku toho by měly jiné týmy zájem o vstup do formule 1, hovoří se o Rogerovi Penskem a Davidu Richardsovi [čtěte více zde]. Pokud by chtěly závodit od roku 2008, musely by se pro to rozhodnout již začátkem příštího roku, aby se stačily připravit.Týmům, které utrácí 300 až 400 mil. dolarů, aby vyhrály titul, Max Mosley vzkazuje:“Pokud budete chtít jezdit u nás, musíte jezdit podle našich pravidel, protože Světový šampionát formule 1 patří FIA.Historie ukázala,“ pokračoval dále Mosley, „že automobilky v minulosti odešly, ale my musíme zajistit, aby Světový šampionát formule 1 jel dál. S nimi nebo bez nich.“Jean Todt je dnes zodpovědný za celé Ferrari, které má jeden z největších rozpočtů ve formuli 1, a nemůže se příliš spoléhat na peníze Fiatu. „Jednoduše si to spočítal: 100 mil. euro, to je 25 000 euro na každé silniční auto, které Ferrari prodalo,“ řekl Mosley. „Dnešní zájmy Jeana Todta a Franka Williamse jsou stejné.Co se Red Bullu týče, i když může Mateschitz utratit kolik chce, i on říká, že chce utrácet s mírou. Je to normální sponzor, chce peníze zužitkovat. Pro něj je přijatelný rozpočet 100 až 120 mil. dolarů.Chápu, že jsou automobilky nespokojené se současnou distribucí peněz a že Bernie Ecclestone je multimilionář. Ale není to on, kdo tohle celé postavil a nebyly to automobilky, které při vstupu do formule 1 byly se systémem obeznámeny?Kdyby od Berneho dostal každý tým 5 mil. dolarů navíc, to jsou slušné peníze. Ale to je nic ve srovnání s tím, co utrácí, když rozpočet poníží na 100 mil. dolarů tím, že přijmou naše pravidla, ušetří 200 mil!A jedna nejmenovaná automobilka, která distribuuje na 400 mil. euro v dividendách, ve formuli 1 utrácí více jak 200 mil. euro. A to je jen za motor!Jedna automobilka například během sezony třikrát pozměnila blok motoru. To je důvod, proč jsme pro rok 2006 omezili oblast, ve které se mohou inženýři pohybovat. Honda a BMW s tím spokojeny nebyly, protože chtěly větší svobodu. Ale tahle svoboda je až nad svobodou utrácet kolik chci.Formule 1 nadále bude o technologii, ale bude směrována jinak (větší uplatnění v cestovních vozech – pozn. autora). Dnes je 99 % technologiíí ve formuli 1 lidem neznámých,“ uzavřel Mosley.

Tomáš Richtr

25.12.2005 1:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist