Tisková konference ze Spa – část 1

Co se stalo v první zatáčce? Mají jezdci Ferrari naději na titul?

Přinášíme vám tradiční pozávodní tiskovou konferenci s jezdci, kteří se dokázali umístit na stupních vítězů.   Kimi, od pole position to pro vás vypadalo jako perfektní den. Možná jste měl před závodem strach o svůj krk a také ohledně vibrací zadní části auta při kvalifikaci, ale jinak to vypadalo skvěle. Kimi Raikkonen: „Ano, také bych řekl, nic vážného se v průběhu závodu nestalo. Jen když jsem předjížděl jiné jezdce o kolo, protože zde s nízkým přítlakem ztrácíte spoustu přilnavosti, také bylo dost těžké někoho předjet. Ale to měl každý stejné. Kromě toho bylo auto velmi dobré, všechno šlo hladce a byl to hezký závod.   A problém s krkem a zadní částí vozu? KR: „Nic jsme nenašli, takže to bylo zřejmě jen v mé hlavě. Krk je v pořádku, není to perfektní ale určitě je v pořádku a v příštích závodech to bude v normálu, takže žádný strach. Pro tým byl double perfektní a dnes vše správně zvládli.“   Bylo úžasné, jak rychle se věci od Monzy změnily. Jen před týdnem jste měli velmi těžký závod s McLarenem ale zde v Ardenách dominujete. KR: „Věděli jsme, že zde budeme mnohem silnější než v Monze. Známe důvody proč nezvládáme okruhy jako je Monako, Monza nebo Montreal. Problém zkusíme vyřešit příští rok, doufejme, a pak budeme opravdu silní. Má to co dělat a aerodynamikou a naše auto je v této oblasti silné, takže všechny okruhy tohoto typu pro nás budou OK.   Skvělý double, Felipe. Proveďte nás prvními koly za Kimim. Jak se dají srovnat vaše vozy, v jakém jste byl rozpoložení? Felipe Massa: „Měl jsem velmi dobrý start, ale v zatáčce jsem bokem najel do Kimiho, ale on tam byl lepší. Ale dokázal jsem udržet dobrou linii. Pak si myslím, že jsem začal první část závodu s vyšším přítlakem, auto bylo dost nedotáčivé. Druhá část byla dost dobrá, udrželi jsme stejný odstup od začátku do konce a auto bylo na měkkých pneumatikách perfektní. Takže to bylo možná špatnou volbou, když je trať tak vylepšená, ale nyní už to víme. Na začátku jsme museli riskovat, ale závod byl dost dobrý, auto bylo rychlé a myslím si že ve srovnání s McLarenem jsme měli dobré tempo.“   Takže naznačujete, že jste mohl jet v delší fázi závodu na měkčích pneumatikách? FM: „No, nakonec nebyla tak dlouhá, ale pneumatiky byly OK, měly víc přilnavosti a bylo to lepší.“   Staral jste se o obranu proti McLarenům, jaké to bylo a byl jste pod tlakem ze strany Fernanda Alonsa? FM: „Ne, jen mi chyběla trocha přilnavosti v prvním kole a viděl jsem Fernanda, jak se hodně přiblížil, ale auto bylo tak dobré, že nebyl problém si vybudovat náskok a pak si vybudovat další při zastávce v boxech.“   Fernando, velmi agresivní první zatáčka a nájezd do Eau Rouge proti kolegovi Lewisit Hamiltonovi. Fernando Alonso: „Ano, v první zatáčce se Felipemu trochu zasekla přední pneumatika a blokoval vnitřek. Já neměl místo, jinak byl měl špatný výjezd z první zatáčky. Také si myslím, že Lewis vzal první zatáčku zeširoka, takže získal výhodu jízdy po gumě na asfaltu, v zatáčce tři a čtyři jsme zase byli kolo na kolo ale já měl štěstí na vnitřek zatáčky a uchoval jsem si svou pozici.“ Dobře jste jel po vnitřku do Eau Rouge s menším množstvím paliva, ale chvíli to vypadalo, že ani jeden z vás nepoleví. FA: „Ano, ale v tomto případě jsem si byl dost jistý svou pozicí při nájezdu do té zatáčky. Nedělal jsem si starosti a jak jste řekl, měl jsem palivo na kolo méně, než on. Takže jsem věděl, že moje auto bude v první části dost rychlé.“   Došlo ke kontaktu když se Lewis vracel na trať? FA: Ne, ne.   A závod proti Ferrari: zmizeli velmi rychle. Jaké to bylo z vašeho úhlu pohledu, kde byli rychlejší a jak obtížný/snadný pro vás byl výsledek závodu? FA: „Myslím že dnes na nás byli dost rychlí. Opravdu jsem se snažil udržet v první části tempo s Felipem a doufal, že v boxech získám pozici, ale pomalu mizeli a po první zastávce jsme je už neviděli. V závodě nám chyběl výkon. V kvalifikaci jsme si vedli dobře, ale v závodě nám dnes chybělo pár desetin sekundy.“   Ale ten pocit byl v týmu, když jste byl na tomto místě v kvalifikaci, měl jste být v lepší formě pro závod. Nebo jste to jen tak říkal? FA: Ne, to jsme si nemysleli. Myslím, že jsme se odminula zlepšili. Možná v Turecku nebyla možnost, jak s nimi bojovat. Dnes – OK, byli rychlejší než my a možná že jsme náskok stáhli, ale ještě toho hodně zbývá a nyní přijdou okruhy, které našemu vozu více sedí. Takže si myslím, že stále máme možnost vítězit v dalších závodech.“Kimi, právě jsme slyšeli Fernanda říkat, že si myslí že další okruhy budou více sedět vozům McLaren Mercedes. Další závod – Japonsko je očividně otevřenou knihou. KR: „Ani nevím, jak okruh vypadá, takže je těžké cokoliv říkat, ale slyšel jsem, že by to pro nás nemělo být ideální místo. Ale uvidíme. Myslím si, že tři poslední závody mohou dopadnout jakkoliv. Myslím, že to mezi týmy bude těsné. Samozřejmě, v kvalifikacích se vždy zdá, že to máme s McLarenem těžké. V závodech můžeme být někdy silnější, ale nejdřív se musíme zlepšit v kvalifikacích. V závodech můžeme všechny vyzvat nebo být lepší, takže stále pracujeme a zkoušíme se zlepšit. Doufejme, že budeme moci vyhrát víc závodů.“   A ohledně šampionátu, nyní jste jen výhru a kousek do Lewise a Fernanda. KR: „Ano, jak už jsem řekl, nevzdali jsme a jsme stále na lovu. Opět jsme stáhli náskok. V posledním závodě jsme trochu ztratili, ale stát se může cokoliv. Ještě zbývají tři závody. Všichni jsou dost blízko a samozřejmě budeme tvrdě bojovat, někdy máte smůlu vy a někdy my. Stále tlačíme na ostatní a uvidíme, co se stane. Pokud to zvládneme, bude to úžasné, ale těžké. Ale nevzdáváme se.“   Co pro vás znamení vyhrát tři závody v řadě zde ve Spa? KR: „Jisté, je to dobré. Je to určitě můj oblíbený okruh, stejný vztah jsem k němu měl ještě před příchodem do Formule 1, takže to nemá nic společného s tím, jestli zde vyhraju nebo prohraju. Prostě se mi to tu líbí, ale myslím si, že to je ten důvod proč jsem zde vyhrál. Je to prostě dobrý okruh.“   A nyní jste se také opět přiblížil k McLarenům, v čele doublu Ferrari. KR: „Ano, ale bohužel zbývá ještě dlouhá cesta. Ale jak už jsem řekl, jsme stále v šampionátu a tlačíme na ostatní. Doufejme že je v příštích závodech doženeme.“   Závod se zdál být bez problémů, jaké bylo auto na měkčích pneumatikách? Felipe říkal, že bylo opravdu dobré. KR: „Ano, vlastně jsem byl trochu překvapený. Myslil jsem si, že první dvě kola budou OK a pak to trochu zmizí, ale bylo to velmi dobré. Obě pneumatiky fungovaly velmi dobře. Myslím si, že měkká mohla být opravdu dobrá, kdybychom jeli na sto procent, takže po této stránce nemám žádné stížnosti.“   Felipe, na startu to bylo dost těsné, když Vás Fernando objížděl z vnějšku. Říkal, že se vám zasekla kola. FM: „Ano, vlastně jsem Fernanda ani neviděl v zrcátkách, protože jsem se nažil bojovat s Kimim, ale byl jsem na vnějšku. Viděl jsem, jak jel Kimi trochu zeširoka, takže jsem se musel snažit přiblížit. Fernanda jsem neviděl, takže pokud jsme byli blízko, neviděl jsem to. Ale byl to dobrý start, sice ne dost ale byl dobrý.“   A pak jste se v začátku trochu propadl? FM: Ano, v první části jsem měl velký problém, auto bylo dost nedotáčivé a těžko se s ním jelo. Ale pak jsme po první zastávce auto o hodně zlepšili úpravou předního křídla a pak to bylo dost dobré, takže se zlepšil i čas na kolo a byl konzistentní. Pak jsme vyměnili pneumatiky za měkké a bylo to zase lepší. Takže jsme se možná rozhodli špatně. Ale někdy je velmi těžké rozhodnout, který styl bude lépe fungovat. Také si myslím, že se vše od včerejška o hodně zlepšilo a že měkká směs byla lepší.A Vaše pozice v šampionátu? Jak se nyní cítíte? FM: „Samozřejmě, jak už řekl Kimi – zbývá ještě dlouhá cesta a stále bojujeme. Nevzdám se, odkud neuvidím, že to není možné. Pokud zde ještě existuje možnost, budu bojovat.   Fernando, jak řekl Peter, byla to agresivní první zatáčka. Nyní když už berete body jen za sebe a ne pro tým, změnil se nějak váš vzájemný přistup? FA: „Ne, přístup je stejný. Dnes to byla jen náhoda, že jsme startovali třetí a čtvrtý. Někdy jsme třeba druhý a čtvrtý a zde ve Spa jsem najeli do první zatáčky. Je to těžké, má 180 stupňů a velmi širokou rovinku, takže máte spoustu možností jak tam najet. Takže si myslím, že to je jen tím, žádná změna v přístupu.“

Richard Herbich

17.9.2007 11:03

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist