Tajná zpráva ze Spa

Aneb co jste možná nevěděli.

„Konkurenci jsme měli pod kontrolou,“ řekl Kimi Räikkönen po závodě v belgickém Spa. „Měli jsme pod kontrolou naši rychlost, auto, pneumatiky, protože jsme měli rezervu tak velkou, abychom si to mohli dovolit.“

Při druhých zastávkách v boxech při tom McLaren svým jezdcům nasadil přechodné pneumatiky, to samé provedl Renault s Fernandem Alonsem. Räikkönen však oproti Alonsovi s intermediates na osychající trati lépe zacházel.

„Mohl jsem jít i pod 1:55,000,“ řekl Fin, zatímco Alonso musel zpomalit na časy kolem dvou minut, protože jeho pneumatiky už byly na konci své životnosti. Nejlepší práci v tomto směru odvedl BAR, protože Jenson Button dokázal zajíždět časy okolo 1:53,000.

„Jeho intermediates vypadaly jako slicky,“ prozradil Pat Symonds. „Dost možná měli větší přilnavosti, ale my museli zůstat konzervativní. Naším úkolem bylo získat co nejvíce bodů.

Fernando Alonso díky kolizi mezi Montoyou a Pizzoniou ztratil dva body místo čtyř, takže mu stačí v Brazílii získat jen třetí místo, aby si vyjel titul. Jakkoli mohli komisaři za zmíněnou kolizi obvinit Antónia Pizzoniu, který za ní zaplatil pokutu osm tisíc dolarů, byla to chyba obou a navíc zcela zbytečná. Brazilec byl na suchých pneumatikách, zatímco Montoya na intermediates a byl o několik sekund na kolo pomalejší.

„Nechtěl jsem jej předjet, chtěl jsem se mu vyhnout po straně, protože brzdil nečekaně brzo,“ hájil se António Pizzonia. „Myslel jsem si, že mě vidí, když mi došlo, že ne, bylo už pozdě.“

Montoya nebyl na Pizzoniu ani tak naštvaný, skoro se mu omlouval. Spíš jej mrzela skutečnost, že bez nehody by se McLaren vyhoupl do čela průběžného pořadí. Alonso byl přitom ve stejné situaci jako Montoya, ale ten nechal Christiana Kliena opatrně předjet.

Renault ve Spa před závodem údajně testoval, potřeboval si ověřit, jak se chová motor v Eau Rouge. Právě tam měl Renault loni problém. Konkurence nebyla příliš spokojená, protože ve Spa se netestuje, ale Flavio Briatore říká:

„Nezajeli jsme ani jedno kolo, Heikki Kovalainen vyjel jen Eau Rouge a  zase zpátky,“ řekl Ital.

Giancarlo Fisichella měl při tom problém se svým motorem, konkrétně prasklý ventil. Motor přesto na dynamometru vydržel 800 km, a tak se Renault rozhodl vyměnit jej až před kvalifikací. Montoya měl více štěstí, nový motor, který Montoya pro Spa dostal, vykazoval na dynamometru večer před tréninkem podivná data, a tak se jej Mercedes rozhodl vyměnit. Jelikož Montoya na dráze ještě nebyl, obešlo se to bez následků.

Díky tomu ale Mercedes přišel na to, co způsobilo problém na motoru Kimiho Räikkönena v Monze. Vačkový hřídel přišel o nějaký materiál a ventil tak nepracoval správně, resp. vůbec. Mimochodem, vůbec poprvé postihl problém na motoru Red Bull, konkrétně Davida Coultharda, takže každý výrobce motorů již má nějaký záznam – Cosworth byl poslední.

Vyjasnila se také záhada s pneumatikami na mclarenech. Šlo o špatnou kombinaci nastavení. Jednak jel McLaren s nižším přítlakem než v předchozích testech nebo trénincích, pro které ale bylo potřeba většího sklonu kol. V pravých zatáčkách se tak sklon dostával téměř do kladných čísel, což ničilo vnější kontaktní plochu pneumatik. Räikkönen k tomu přišel dříve díky tomu, že měl ve voze více paliva.

Podle šéfa Michelin Motorsport Pierra Dupasquiera by Montoya při plné rychlosti nevydržel už ani celé kolo navíc.

„Ubíral v zatáčkách Curva Grande a Parabolica, s tím by dokázal odjet ještě tak deset kol,“ řekl Dupasquier. Pro Spa zvolil Michelin konzervativnější přístup, po problémech z loňska posílil boční stěnu pneumatik.

Co se Ferrari a Bridgestonu týče, ti ztráceli i na intermediates. Vzhledem k tomu, že rozdíl mezi Ferrari a Jordanem a Minardi se dramaticky snížil oproti loňskému roku, načež všechny vozy jezdí na stejné značce pneumatik, nebude u  F2005 problém jen u pneumatiik, ale nejspíš i v samotném voze. Jakkoli ale na McLaren a Renault Ferrari nemá, mohl Michael Schumacher dojet na stupních vítězů – veškerou jeho snahu ale ukončil Takuma Sato, který do něj po restartu zezadu narazil.

„Pneumatiky i brzdy byly stále příliš studené,“ řekl Takuma Sato, který se modlí, aby Jenson Button odešel skutečně k Williamsu, protože jinak bude nejspíš bez místa. Nick Heidfeld, na kterého měl BAR zálusk, bude příští rok jezdit pro BMW.

Ferrari díky čtyřem Barrichellovým bodům navýšilo svůj náskok na Toyotu o dva body. A to přesto, že Toyota byla silnější, než se odhodlala k chybnému úsudku, za který draze zaplatila. I když měl Ralf Schumacher palivo jen na deset kol, měla Toyota zaděláno na vysoké umístění, než velice rychle poznala, že na suché pneumatiky to ještě není a Ralf Schumacher se musel vrátit pro intermediates.

BAR Honda odvedl ve Spa dobrou práci ve spojení s vyšším přítlakem podobně jako Ferrari a s motorem Honda s výkonem o deset koní vyšším. Hlavy válců jsou o jeden kilogram lehčí a do Suzuky přiveze ještě silnější motor, byť nedosáhne hranice 1000 koní.

„Na dynamometru na pár vteřin ano, ale ve voze ne,“ připustil šéfkonstruktér Takeo Kiuch. Bývalý ředitel sekce motorsportu Tanaka Kuichimu slíbil, že zapomene na všechna dramata, co spolu měli, pokud se to povede. Řeč byla o tom, že nový motor pojede ve Spa bez problémů, což se také podařilo. Honda navíc brzy oznámí převzetí zbývajících 55 % týmu za symbolický dolar.

Jako obvykle byl závod ve Spa tím, kde se riziko mohlo významně vyplatit. Ale tentokrát to bylo spíše obráceně, neboť suché pneumatiky na prakticky suché trati nefungovaly.

„To jsem ještě nezažil,“ přiznal se Ralf Schumacher. Mnozí další měnili na suché příliš brzy a museli se vracet pro přechodné. Po Fisichellově havárii v Eau Rouge, kdy na dráhu musel safety car, suché nasadili Michael Schumacher, Webber, Pizzonia, Button, Sato, Trulli a Coulthard (při vyhlášeném mokrém závodě se může měnit pneumatiky a tankovat při stejném pitstopu) – všichni však museli o kolo později zpátky.

„Příliš mokré, příliš chladné,“ řekl Mark Webber.

„Suché pneumatiky musí být letos tvrdší, aby vydržely celý závod, proto se v takových podmínkách nezahřejí na provozní teplotu,“ vysvětlil Coulthard.

Příliš brzy bylo ještě ve 24. kole (Ralf Schumacher), i ve 29. (Felipe Massa). Christian Klien vyměnil na suché ve 31, kole, ale až do závěrečných kol z toho netěžil. Nejlepší volbou se ukázala výměna 6 kol před cílem.

„Stejně jsme museli do boxů, protože naše přechodné dojezdily,“ řekl Webber, který také hned zajel nejrychlejší kolo. Do boxů jej následovali Pizzonia (39.), Barrichello a také Ralf Schumacher podruhé (oba 40.).

Zcela odlišnou strategii jel Jacques Villeneuve se sauberem. Byl jediným, kdo během safety caru nezajel do boxů. Měl palivo ještě na dvacet kol a Sauber doufal, že v té době už to bude na scuhé (nebylo). Sauber pak během zastávky v boxech udělal dvě chyby: naložil Villeneuva 90 kg paliva a dal mu nové intermediates. tato kombinace pneumatiky ničila a Villeneuve nedokázal zajíždět lépe než 2:02,000. Nakonec byl se 6. místem spokojen. Felipe Massa doufal ve stupně vítězů nebýt chybné volby.

Kuriozní je, že týmy mají z letoška minimum zkušeností na mokru a s tím jely do Spa.

„Letos jsem neodjel jediné kolo na mokru,“ přiznal Fernando Alonso. „Kdykoli při testech prší, přerušíme je. Díky limitu 30 dní jimi nechceme při špatném počasí plýtvat.

Jenomže dokonce Ferrari zažilo jediný den mokrých testů v Mugellu, a díky horkému létu se nedalo využít zavlažovacího systému ve Fioranu tak jak by Ferrari chtělo.

V kauze Williams – Button – BAR je stále ještě nerozhodnuto. Pokud soud v Ženevě rozhodne o tom, že Button musí dostát smlouvě s Williamsem, nemá Jenson Button jinou možnost, nechce-li přijít o superlicenci. Flavio Briatore však Franka Williamse nechápe:

„Vzal bych si od BAR peníze a vybral bych si dva nové jezdce,“ řekl. Williams nyní zvažuje, že na poslední dva závody nasadí Nica Rosberga místo zraněného Heidfelda. Ten si zranění přivodil při kolizi s motocyklistou.

Podle očekávání pohrozil Michelin odchodem z formule 1 již na konci příštího roku. Dodavatel pneumatik žádá po FIA odpověď na otázky, proč se chce uchýlit k jedinému dodavateli pneumatik a jaké jsou podmínky výběrového řízení. Zajímá jej také, jak konkurent Yokohama získal kontrakt s FIA pro mistrovství světa cestovních vozů, kde střídá právě Michelin – jen pár dní po událostech v Indianapolis.

FIA na otázku ohledně tendru reaguje tak, že musí být v souladu s evropským právem. Ohledně jediného dodavatele jí jde o snížení nákladů a rychlosti monopostů.

Příští rok to bude mezi Michelinem a Bridgestonem na půl: McLaren, Renault, BAR, BMW a Red Bull na michelinkách, Ferrari, Toyota, Williams, Jordan a Minardi na bridgestonech. Red Bull se rozhodl pro Michelin navzdory nabídce 2 mil. $ ze strany Bridgestonu. Navíc nasadí příští rok dva týmy, protože ve Spa koupil Minardi za 35 mil. $. Získá tím mj. další hlas při hlasování, větší podíl v  komerčním toku a více míst pro mladé talenty.

David Coulthard již má potvrzenou smlouvu, na zbývající místa se tlačí Klien, Liuzzi, Speed, Jani a Allmendinger.

Eddie Irvine a ruský podnikatel Roustam Tariko uvažují o zcela novém týmu, nebo případně odkoupí Jordan od Alexandera Shnaidera. Jmenovat by se mohl Russian Standard F1. A jak jsme již také informovali, McLaren uvažuje o tom, že nasadí druhý tým s rokem 2007. Japonský investor Direxiv by měl poskytnout rozpočet nejméně na pět let, tým by technicky provozoval McLaren. Tým by měl být veden Janem Alesim, který sponzora sehnal.

Tomáš Richtr

17.9.2005 5:25

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist