Tajná zpráva ze Silverstone

Aneb co jste možná nevěděli.

McLaren Mercedes může mít momentálně nejrychlejší (neplést s nejlepším, protože nespolehlivý vůz nemůže být nejlepší) auto, ale už podruhé v řadě mu to nebylo nic platné. Juan Pablo Montoya sice dosáhl na své první vítězství pro McLaren, ale dějství v boji o titul na Silverstone prohrál, protože Räikkönen ztrácí na Alonsa o dva body více.“Měli jsme vyhrát posledních osm závodů, jsme schopni vyhrát osm následujících. Ještě stále můžeme Alonsa dohnat,“ tvrdí šéf McLarenu Martin Whitmarsh.Juan Pablo Montoya měl nevydařený start do sezóny s novým týmem poté, co vynechal dva závody pro zranění a v dalších se dostal do křížku se (sportovním) zákonem. Ve Francii, když už to vypadalo, že si dojede pro slušné umístění zajišťující mu start do kvalifikace ve Velké Británii mezi posledními, odstoupil ze závodu pro technické potíže a zdálo se, že smůla je jeho druhé jméno. V kvalifikaci ale navzdory dřívějšímu startu zajel velmi agresívní kolo, které jej vyneslo až do druhé řady a po startu závodu si těsným soubojem kolo na kolo vybojoval vedoucí pozici, kterou už nepustil. „Můj start byl perfektní, přes souboj s Alonsem kolo na kolo jsem se dostal před něj. Šel jsem do toho, protože jsem věděl, že může ztratit více než já. Moc jsem chtěl tenhle závod vyhrát,“ řekl Montoya. „Jednoduchý závod to ale nebyl, Fernando na mě vyvíjel tlak až do konce.“Podobně jako v září 2001 ani letos si nemohl Montoya první vítězství pro svůj tým dostatečně užít. Z respektu k obětem teroristických útoků v Londýně zůstalo šampaňské protentokrát v lahvích. Fernando Alonso však může být spokojený. Na svého přímého soupeře dokázal navýšit náskok o další dva body poté, co se Kimi Räikkönen musel vyrovnat s druhou výměnou motoru v rozmezí pouhého týdne. V důsledku toho klesl na dvanácté místo a dojel třetí za Alonsem. Mercedes jakožto dodavatel motorů stáji McLaren stále nemá odpověď na otázky, co způsobilo poruchu motorů při velkých cenách Francie a Velké Británie. Ve Francii bylo na vině selhání ložiska klikového hřídele, v Británii zklamalo olejové čerpadlo. Přesnou příčinu prvního problému není Mercedes schopen vzhledem k velkému poškození ložiska zjistit. Frustrace ve stáji McLaren je o to větší, že se na Silverstone dalo olejové čerpadlo spravit bez nutnosti vyměnit motor, ale znamenalo by to porušení plomby autorizované Mezinárodní automobilovou federací, což se formálně považuje za výměnu motoru. Mercedes dal tedy Räikkönenovi rovnou novou specifikaci, se kterou jel i Montoya – vyznačuje se o 12 koní větším výkonem. Šéf automobilky v Ilmoru Mario Illien řekl, že podobný problém tomu na Silverstone se naposledy stal Häkkinenovi před pěti nebo šesti lety. Další problémy Mercedes čekaly při testech v Jerezu: Montoyovi explodoval motor.Kimi Räikkönen od roku 2002 odkroužil jen 74 % možných kilometrů, zatímco Alonso se může chlubit 82 %. Z 61 startů pro McLaren ve 23 případech Räikkönen nedojel do cíle, v pěti případech to bylo v důsledku kolizí. Tedy ve 30 % případů jej zradilo auto. Alonso havaroval ve 4 případech ze 44, sedmkrát nedojel kvůli technickým potížím – 16 %. Netřeba připomínat Nürburgring 2003, který jej stál titul.Alonso neměl výrazné problémy přijmout nabídku McLarenu v Imole, na Nürburgringu, Magny-Cours a Silverstone. Žádnou z nabídnutých šancí nepustil, a to byl Renault před příjezdem na Silverstone spíše pesimistický. „Pro McLaren je to ideální trať, musíme se pokusit minimalizovat ztráty,“ řekl Alonso. Flavio Briatore si myslí, že Mercedes má o 20 koní více než Renault.Renault se v noci z pátka na sobotu rozhodl pro větší nastavení křídel a také díky tomu si Alonso vyjel pole position – do boxů ke první zastávce zajel pak o kolo později než Montoya. „Druhé místo je jako vítězství, navýšili jsme náskok na Räikkönenan na našem nejhorším okruhu,“ řekl Alonso.Druhý úsek závodu měl Alonso delší o pět kol (21 kg paliva) než Montoya, v těchto pěti kolech se ale dostal k jezdcům o kolo zpět. Hodně času ztratil za Jarnem Trullim na toyotě.“Spal tam nebo co?“ zlobil se Briatore. Alonso sváděl vinu na traťové komisaře, že mu nesignalizovali modrou vlajkou. Trulli, resp. jeho toyota, byl opět terčem kritiky, protože spíše brzdil jezdce za sebou než aby s nimi bojoval. Když se Räikkönenovi uvolnila cesta, ztrácel na Alonsa už 32 vteřiny.Trulli samozřejmě za dané problémy nemůže, na vině je auto. Zadní pneumatiky se přehřívají a auto se stává hodně přetáčivé, s čímž má Trulli pochopitelně problémy. Ralf Schumacher se s tím vyrovnává lépe.McLaren nyní s Räikkönenem vyjednává o smlouvě pro rok 2007 a dále. Problémy Mercedesu nemohly přijít v horší chvíli, o Fina má zájem Ferrari a BMW. „Existují příklady, že jezdci, kterí střídali týmy, se nikdy nestali šampiony,“ varuje Ron Dennis. „Chris Amon, například, si vždy vybral ten špatný tým. Senna, Prost či Häkkinen dokázali, že je lepší zůstat delší dobu s jedním týmem.Adrian Newey zůstává u McLarenu, což by mohlo mít na Finovo rozhodování vliv. Uznávaný konstruktér prodloužil smlouvu do roku 2006. Podpis sponzorské smlouvy s telekomunikační firmou by navíc týmu mohlo přinést až 200 miliónů dolarů.Jinak je na tom Ferrari, i ti největší optimisté uvnitř týmu přiznávají, že jejich vítězná éra skončila. Pro Ferrari byl po úspěchu/neúspěchu z USA návrat do Evropy probuzením z falešného snu. Michael Schumacher se dokonce obává nejhoršího: nejenže se Ferrari nezlepšuje, ale oproti konkurenci je to s ním spíše horší. „Nejsme jednoduše dostatečně rychlí,“ řekl M. Schumacher. „Kdyby mě nezdržel Trulli, mohl jsem možná bojovat s Buttonem, ale nechce se mi používat výmluvy ve stylu kdyby… Když to srovnáme se závody v Americe, zdá se, jako bychom spíš ztráceli než doháněli, na konkurenci momentálně nemáme. Doufám, že fanouškům na Hockenheimringu dokážu nabídnout více než todle.“ Obhájce titulu není schopen vysvětlit, proč není vzhledem ke konkurenci dostatečně rychlý. Po dvou závodech v Kanadě a USA to přitom vypadalo, že by Ferrari mohlo opět bojovat o titul. „Nemáme dostatečnou přilnavost,“ řekl šéf týmu Jean Todt. „Nevíme přesně proč. Aerodynamikou to není, protože by se nám nedařilo zajíždět rychlé časy ani v pátečních trénincích. Při stejném množství paliva jsme na tom stejně jako ostatní, ale pak naše rychlost padá. Pro ně je ale jednoduší přijít na příčinu, protože jich je více ve stejné situaci,“ naráží Todt na pneumatiky – stejnou značku obouvá už jen Minardi a Jordan. „S velkou úctou k Jordanu a Minardi, je velmi těžké se s nimi srovnávat. Je to na nás a na Bridgestone provést co nejlepší analýzy. Byl jsem už ale v těžších situacích, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998 a část roku 1999, to všechno byly těžší roky,“ dodal. V samotném závodě přišly ferrari přibližně o 15 % přilnavosti, důvod není znám. V kvalifikaci udělal Schumacher chybu v zatáčce Stowe a v posledním sektoru měl díky většímu tlaku v pneumatikách auto příliš přetáčivé. Ferrari zvolilo tvrdší směs, protože měkká byla příliš měkká. Jezdci mohli zajet dvě rychlá kola, ale pak museli zase zvolnit, aby se pneumatiky vzpamatovaly.“Zdá se, že začneme znovu od nuly,“ řekl Jean Todt.Zatímco McLaren a Renault jely svou ligu, Jenson Button jen nevěřícně koukal, jak jejich vozy v rychlých zatáčkách drží.“Přes jedno kolo umíme být rychlí, ale v závodě není auto dostatečně dobré,“ řekl Jenson Button. Honda uvažuje o odkoupení zbývajícího podílu (55 %) týmu, který vlastní BAT, za jeden dolar. Automobilka pak bude muset financovat celý rozpočet o velikosti přibližně 170 mil. dolarů. Williams stále neví, jak to s ním bude příští rok vypadat. Oproti BARu jsou jeho výkony doslova ubohé. Inženýři stále přesně neví, proč je nová aerodynamika spíše krokem zpět než naopak. Jako by úroveň přítlaku nebyla stálá, zejména pak na výjezdu ze zatáček.“Někdy přítlak je, někdy není,“ komentoval to Mark Webber. Nick Heidfeld jel na Silverstone se starou konfigurací, auta byla pomalá obě – Felipe Massa dokázal najet na Webbera 35 vteřin. Testy v aerodynamickém tunelu odhalily, že auto bude nejspíš hodně citlivé na světlou výšku. Na Magny-Course, kde se jezdí s vyšší světlou výškou, byl proud vzduchu rozbíjen v zatáčkách nebo když se hodně otočila přední kola. „Něco mezi předním přítlačným křídlem a bočnicemi negativně ovlivňuje proudění vzduchu,“ řekl Frank Dernie.Data z tunelu navíc neladí s těmi v reálu, před Hockenheimringem se Williams rozhodl do aerodynamického tunelu posadit celé FW27.Hodně se mluví o Toyotě, že by byla partnerem Williamsu od roku 2007, ale co příští rok? BMW za osmiválce žádá 15 miliónů euro, Cosworth V8 přijde na 13 mil. euro. Cosworth má s V8 zkušenosti a nemusí jít o krok špatným směrem ze strany Williamsu. Již nyní točí 20 000 ot./min., zatímco BMW V8 bylo na 18 800 ot./min. Williams bude mít spíš problém se sponzory, s BMW by jich několik odešlo. Castrol jde k Sauberu, který BMW odkoupilo, Hewlett Packard a Allianz mají smlouvy do roku 2006, ale ty jsou platné nejspíš jen se značkou BMW na šasi Williamsu. Mario Theissen sponzory potřebuje, protože plán, který BMW akceptovalo, předpokládá financování pouze od sponzorů. V době, kdy Spousta sponzorů bude smluvně vázána k Williamsu v roce 2006, bude se BMW snažit získat nějaké peníze za motory.Na straně druhé jsou Webber, Heidfeld, Button, Pizzonia a Rosberg smluvně vázaní Franku Williamsovi. Webber je jediný, jehož smlouva se vztahuje k dodavateli motorů. Button by mohl zůstat u týmu BAR, Heidfelda by možná půjčili Sauberu-BMW. Nikoli zadarmo, pochopitelně. BAR má smlouvu s Adamem Carrollem na tři roky, což by nechalo Anthonyho Davidsona bez práce. Ten se snaží získat nějakou práci u Sauberu-BMW.Giancarlo Fisichella podle Briatoreho zůstává u Renaultu příští rok, zatímco Heikki Kovalainen by se mohl stát jeho testovacím jezdcem. Fisichellovy problémy v boxech, kdy mu dvakrát zhansul motor, jsou dílem jezdcovou vinou a dílem nastavením motoru. Renault má v boxech větší otáčky, motor dostává bohatší směs a krouticí moment je menší. Není-li jezdec dostatečně opatrný, motor může zhasnout. Proč ale byl Fisichellův úsek nečekaně krátký, na to nikdo odpovědět nedokázal…BMW a Toyota testovaly minulý týden nové V8. Pizzonia najezdil jen 16 kol a byl o 2,5 vteřiny pomalejší než Ralf Schumacher s Toyotou V10. Ten byl zase o 4,4 vteřiny rychlejší než Olivier Panis s Toyotou V8. BAR už Hondu V8 testoval v květnu, Mercedes a Ferrari testuje s desetiválcem, který má dva válce odpojené a osmiválcovou klikovou hřídel. Oba nasadí skutečné V8 v září, Renault až v lednu. Renault má 72° motor a je pro něj těžší než pro týmy s 90° motory nasadit hybridní motor.

Tomáš Richtr

19.7.2005 2:55

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist