Tajná zpráva z Malajsie

Aneb co jste možná nevěděli.

Obhájce titulu Fernando Alonso zajel v sobotní kvalifikaci čas, který stačil jen na osmé místo (po Schumacherově penalizaci se posunul o jednu příčku výše), ale tentokrát to nebyla indikace skutečné rychlosti Španělova R26. Renault mu chtěl naložit 48 kg (65 litrů) paliva, ale vinou vadného tankovacího zařízení dostal dvakrát tolik. Alonsovo tankovací zařízení ukázalo nulu, a tak museli použít Fisichellovo – tankovala obě, jen to první to neukázalo.Alonso pak na dráze cítil, že je něco v nepořádku, ale tým mu to nechtěl přes rádio sdělit.“Báli jsme se, že odposlouchávají naši rádiovou komunikaci, a tak jsme mu řekli nějaký nesmysl a doufali, že mu to dojde,“ řekl později Flavio Briatore. Ale nestalo se tak.“Co to je za nesmysl?“ ptal se Alonso.“V důsledku toho jsme ale byli hodně flexibilní z pohledu strategie,“ řekl Pat Symonds. „Museli jsme se ujistit, že Alonso zastaví až po Räikkönenovi.“Renault doplnil jen palivo na sedm kol ze třinácti, které Alonso v poslední fázi zajel, to mělo stačit na 26 kol. Nakonec to nebylo třeba. Räikkönen skončil 25 vteřin po startu po nárazu ze strany Christiana Kliena, který mu poškodil pravé zavěšení a Räikkönen se poroučel v další zatáčce.Alonso to vše ale beztak sledoval za zády, protože se mu povedl úžasný start a v první zatáčce byl třetí. Na rovince předjel oba mclareny a v zatáčce oba monoposty Williamsu.“Teoreticky byla Fernandova nevýhoda ve větším palivu pouze čtyři metry při akceleraci,“ vysvětlil Pat Symonds s tím, že normálně by Alonso přišel při svém fenomenálním startu právě jen o tyto čtyři metry. Rosberga taktéž překvapila Alonsova schopnost brzdit o mnoho později, což se dá z části přičíst na vrub rychleji pracujících pneumatik Michelin.“Proletěl kolem nás jako kdyby jel na výpary,“ řekl Rosberg.Alonsovi inženýři zvažovali strategii jedné zastávky v boxech, ale báli se většího provozu po návratu na dráhu a formy pneumatik.“Nakonec jsme udělali dobře, pneumatiky ztratily grip už na konci jeho prvního delšího úseku,“ řekl Alonso. Dalším cílem byl Button, který startoval druhý. Později si Brit stěžoval na Scotta Speeda, který jej podle jeho slov pozdržel natolik, že přišel o druhé místo.“Po třinácti kolech jsme věděli, že Fisichellu nedoženeme,“ odstup byl podle Alonsa příliš veliký a navíc ke konci se potýkal s problémy. S menším množstvím paliva docházelo k horšímu čerpání do motoru.“Byli jsme připraveni na krátkou zastávku v předposledním kole,“ připustil Symonds.Giancarlo Fisichella zajel závod bez chyby a snaží se dokázat Alonsovi, že se mýlí, pokud považuje za soupeře v boji o titul jen Kimiho Räikkönena a Michaela Schumachera. Alespoň z pohledu Velké ceny Malajsie je tomu tak, Räikkönen nedojel a M. Schumacher získal jen tři body.Vozy Ferrari nebyly v Malajsii nejlepší, ale měly na stupně vítězů. Ze 14. a 21. místa to však nebylo možné. Michael Schumacher odhadl současnou formu Ferrari tak někde mezi Bahrajnem a Malajsií. Před závodem muselo Ferrari vyměnit motor v Massově voze po Coulthardově selhání Ferrari V8 v jeho red bullu. V obou případech zklamal píst. Drobná poškození vedla Ferrari k tomu vyměnit motor nejen v Massově voze, ale později i ve voze M. Schumachera.Bylo to pro tým z Maranella překvapení, až do testů v Bahrajnu vše fungovalo slušně, a pak začaly motory padat jako shnilé hrušky, aniž by došlo k jakékoli změně.“Stačí málo,“ řekl inženýr Renaultu. „Loni jsme přišli o Fisichellův motor v Bahrajnu a ukázalo se, že na vině je suché klima.“Jezdci Ferrari zvolili dvě odlišné strategie. Massa hledal nastavení pro dlouhé úseky, a tak v trénincích hodně jezdil a před závodem vyměnil motor ještě jednou – beztak neměl o co přijít. Schumacher měl palivo na 23 kola (Fisichella 17, Button 19, Rosberg 15). V kvalifikaci se snažil ušetřit jednu sadu a také proto do druhé fáze postoupil jen tak tak. Massa měl k dispozici dvě nové sady, Schumacher dvě nové a jednu použitou pro poslední úsek závodu.Pro selhání pístu musel motor měnit i Rubens Barrichello. Trable nepomohl odstranit ani nový olejový systém nasazený v únoru – velkým tajemstvím týmů je, kam přesně kapky oleje na rozpálená místa sázet.O motor v kvalifikaci přišel i Ralf Schumacher. Odešlo ložisko olejového čerpadla.“Tato část je převzata z desetiválce, o to víc je to smutné,“ řekl Luca Marmorini.V závodě to pokračovalo. Nejdříve explodoval Rosbergův Cosworth a po Villeneuvově BMW v Bahrajnu odešel v Malajsii Heidfeldův motor. Zradilo uložení klikového hřídele. Mario Theissen si stěžuje, že není schopen analyzovat motor po dvou velkých cenách. „Heidfeldův motor je docela zničený, moc nám asi neřekne.“Velký počet poruch motorů promíchal pořadím na startu. Nikdo, včetně našeho magazínu, nebyl schopen určit, kdo kde stojí. Ani ve Ferrari nevěděli, kde bude Michael stát, a správně to neřekl ani Pavel Turek v TV Nova. Nakonec to není tak složité: před závodem se všichni penalizovaní vyhodí z pořadí a udělí se penalizace: předkvalifikační výměny se penalizují deseti místy za každou výměnu, pokvalifikační výměny jdou na konec startovního roštu. A vše najednou, jinak by Michael Schumacher vydělal na Ralfově penalizaci jedno místo, což by nebylo fér vůči Liuzzimu, kterému motor vydržel.Zpátky k Ferrari, pro které to byl náročný víkend. Poté, co zadní přítlačné křídlo prošlo kontrolními testy FIA, vše se v Malajsii obrátilo vzhůru nohama, když z obrázku stanice Premiere TV technický ředitel jednoho z týmů usoudil, že vznikající mezera [o kauze předního křídla čtěte podrobně zde] u předního křídla pomáhá vyrovnat aerodynamickou stabilitu ve vztahu k zadnímu křídlu, které se při velkých rychlostech sníží. V pomalých zatáčkách se zadní křídlo zvýší a opět přední křídlo přizpůsobí tok vzduchu.Vše nabralo obrátky v neděli ráno před závodem, kdy byl FIA předán dopis informující o úmyslu osmi soupeřů Ferrari podat protest [čtěte zde], tedy bezprecedentní krok, který není definován nikde ve formálních procesech FIA.Další schůzky se konaly jedna za druhou, kde Charlie Whiting figuroval jako vyjednavač. Ross Brawn předložil dokumentaci popisující údajné nesrovnalosti na voze (až mnohé překvapil tím, jak svědomitě a podrobně byl připraven) a vše vyvrcholilo schůzkou kolem poledne místního času, jejíž výsledkem byl příslib Ferrari, že do Austrálie přiveze nová přední křídla. Na základě toho týmy souhlasily s tím, že nebudou v Malajsii protestovat.“Ferrari už budou hodní kluci?“ zněla otázka na Flavia Briatoreho.“Až v Melbourne!“ odpověděl šéf Renaultu. „A vy nebudete protestovat, i když dnes vyhrají?““Nemůžu, dal jsem slib, je to těžké…“Nick Fry vysvětlil, že problém je v odlišném chápání příslušných pravidel týmem Ferrari a jimi.“Charlie nám dal slib, že situaci vyjasní do Melbourne. Co si dohodl Charlie s Ferrari, to samozřejmě nevím, ale mám dojem, že je tu atmosféra, že tak jak to chápou ostatní týmy, je správný výklad,“ řekl Fry.“Uděláme, o co nás FIA požádá,“ řekl Ross Brawn. „O nic nás zatím nepožádala.“Paradoxně se Todtův brífink po Velké ceněm Malajsie konal ve stejné místnosti, kde v roce 1999 on a Ross Brawn hájili své bočnice, díky kterým bylo Ferrari dočasně diskvalifikováno.Zmíněné prohlášení Rosse Brawna se v menších obdobách opakuje a Ferrari nejspíš ani nepřizná jakokouli dohodu s FIA. Nepřizná ani, že jednání jeho soupeřů donutilo změnit názor na určité věci. A ti zase nemají potřebu hnát věci do extrému. Může se tedy klidně stát, že Ferrari do Austrálie přiveze nová křídla, FIA je schválí, týmy budou spokojeny, všichni jsou happy, case closed.Pokud se ale v Austrálii objeví se stejnými křídly, máme se na co těšit. O to zajímavější to bude, jestli FIA skutečně neplánuje se k věci dále vyjadřovat. Pokud ovšem FIA změní například kontrolní testy, Ferrari jen řekne: „Vyhověli jsme novým nařízením FIA. Legální křídla už nejsou legální, změnili jsme je a už jsou zase legální.“A když Ferrari přiveze do Austrálie nová křídla bez jakékoli další informace ze strany FIA? Inu, pak se dá jen odvodit, že jejich křídla skutečně neodpovídala tomu, co by měli použít, bez ohledu na testy ne-testy. Nelze si nepřipomenout případ BAR z loňského roku. Podezření na jejich nekalosti už existovalo nějakou dobu, ale nic se nedělo do doby, než v Imole dojeli jezdci BAR na třetím a pátém místě.Křídlo Ferrari procházelo úspěšně testy FIA. Po zatížení 50 kg na dvou místech se nesmí prohnout o více jak 5 mm a nesmí horizontálně uhnout o více jak 2 mm. Soupeři argumentují, že křídla musí uspět i pod zátěží 300 kg a nejen na dvou testovaných místech, ale po celé délce křídla. V Bahrajnu měl McLaren podobný problém se zadním křídlem, který ale pomocí nového krytu motoru vyřešil ještě před Malajsií. Také proto je fér, že i Ferrari dostane čas do další velké ceny. Willy Rampf z BMW se Ferrari dokonce zastává:“Každé křídlo se pod náporem přítlačných sil prohýbá. A oni v upevnění k šasi musí mít vůli, jinak by jim daný element praskl. Naopak si myslím, že to může způsobovat lehké turbulence.“McLaren v Malajsii od Montoyi očekával nejspíše více než jen pět bodů. První sada kvůli velkému množství paliva rychle odcházela, navíc kvůli horku museli rozevřít chladicí aerodynamické komponenty a v důsledku toho snížit přítlak, aby neztratili na maximální rychlosti. Mercedes ještě nemusel měnit motor, Montoya s ním odjel 1143 km. V kvalifikaci jezdce nechal točit 19 600 ot./min, což je řadí na druhé místo za Cosworth (20 000 ot./min.). Zvuk Mercedesu možná klame, ale delší výfuky mají vylepšit jízdní vlastnosti, a tak nezní zrovna jako motor s vyššími otáčkami.Každý výrobce má jiné limity na životnost motoru, Cosworth je přísný na jezdce (1100 km na dva víkendy), následuje BMW (1200), Mercedes (1300) či Ferrari (1400).“Kdybychom neměli luxus třetího jezdce, Villeneuve a Heidfeld by jezdili více, ale Kubica udělá hodně práce za ně,“ řekl Mario Theissen.Hodně silná hned po renaultech vypadala Honda RA106, ale ne tak v rukou Rubense Barrichella, který se trápil s brzdami.“Brzdím agresívně, auto je postavené na měkčí brždění,“ řekl Barrichello. „Vnímám jejich určitou nestálost. V Bahrajnu se pravá strana ohřívala více, a tak auto táhlo doprava. Zajímavé je, že jsem se v zimě cítil v autě daleko pohodlněji. Musíme najít příčinu.“Podobné problémy, díky váhovému rozložení, rozložení aerodynamiky, brzdový systémům, měl Ralf Schumacher loni v Toyotě. Také díky tomu byl Jarno Trulli po většinu sezony lepší. Trvalo ale skoro celý rok, než se pro Ralfa našlo řešení. A tak Rubense nečekají dobré časy, alespoň v úvodu.Jenson Button si pochvaloval rychlost monopostu na jedno kolo, ale na větší vzdálenosti je nestálý.Williams do kvalifikace odvedl skvělou práci, Nico Rosberg se kvalifikoval jako třetí, ale použil k tomu jednu sadu nových pneumatik navíc. Williams si navíc stěžuje, že jsou jeho vozy příliš šetrné k pneumatikám, a tak v kvalifikaci zatím jezdí s menším množstvím paliva, aby tím vyrovnal deficit v jejich zahřátí.Williams také jako jediný opět zvolil nejnovější produkty Bridgestonu. Michelin oproti tomu zvolil o něco tvrdší směs oproti Bahrajnu, zatímco Bridgestone zariskoval a zůstal u stejné. Ferrari a Williams prý pak zjistily, že byly schopny teoreticky odjet celý závod na jedné sadě.Oba jezdci Williamsu ale odstoupili pro poruchu motoru. I tak ale o Nica Rosberga roste zájem. Ron Dennis, kterému se snadno může nedostávat jednoho jezdce na začátku příštího roku, by mohl mít zájem. Williams ale na něj má opci až do roku 2009. A možná o něco lépe ošetřenou než kterou měl na Jensona Buttona. „Není na prodej,“ zní jasně z Williamsu, který Buttona musel obětovat kvůli ztrátě HP.Montoyův management je v jednání s BMW, Renaultem, Williamsem (!) a Briatore si věří, že by Montoyu zvádl.“Potřebuje vhodné prostředí,“ řekl. „Pak je rychlý.“ Pokud ale Fisichella bude letos silný, nemusí Montoyu Renault potřebovat. Navíc za dveřmi čeká Heikki Kovalainen.Toyota se ukázala v lepším světle, ale Mike Gascoyne brzdí optimismus.“Bylo větší teplo a trať je náročnější na pneumatiky,“ řekl k problémům z Bahrajnu, které byly v Malajsii zmírněny. Zadní pneumatiky nedokáží udržet provozní teploty, dostanou se pouze o 15 °C níže. Jestli je to aerodynamikou nebo mechanickým přítlakem, to musí Toyota ještě zjistit. Ralf Schumacher se obává, že by problém mohl být v konstrukci auta.“To by pak řešení na sebe nechalo čekat,“ řekl. Oba jezdci se z Malajsie vrátili na testy do Evropy.Ralf Schumacher musel v Malajsii zastavit celkem třikrát, protože unikal vzduch z pneumatického systému. Přesto si dojel pro jeden bod.BMW si z Malajsie odvezlo smíšené pocity. Druhá porucha motoru těsně před koncem, ale v té době byli oba jezdci na bodech.“Na opotřebovaných pneumatikách bylo auto skvělé,“ řekl Villeneuve.Toro Rosso, Midland a Super Aguri jsou jediné týmy bez bodu. Kauza kolem desetiválců začíná utichat, Toro Rosso není příliš konkurenceschopný.“Skončíme na bodech, když týmy před námi odpadnou. Všichni ti hysteričtí lidé by se teď mohli uklidnit,“ řekl Franz Tost.

Tomáš Richtr

25.3.2006 10:55

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist