Tajná zpráva z Maďarska

Aneb co jste možná nevěděli.

Šampionát se po Velké ceně Maďarska vrátil tam kde byl před Německem: Fernando Alonso má náskok 26 bodů na Kimiho Räikkönena. Prvně jmenovaného to ovšem nechává klidným:“Na začátku července jsem měl náskok 22 bodů a zbývalo 10 závodů do konce. Na konci měsíce je to 26 bodů a zbývá 6 závodů. Nyní si mohu užít volno,“ řekl Alonso.Očekávalo se, že Hungaroring bude vhodným okruhem pro Renault 25, opak byl pravdou – zajel tam vůbec nejhorší závod z hlediska výkonnosti vozu (narozdíl od Kanady jezdci alespoň dojeli do cíle). Inženýři Michelinu během pátečních tréninků zaznamenali větší opotřebení zadních pneumatik a doporučili proto tvrdší směs. Zvolil si je BAR a Renault. Byla to volba špatná, nakonec vozy s měkčí směsí neměly problémy, tvrdší směs byla naopak o půl vteřiny na kolo pomalejší. Renault se navíc potýkal s nestabilitou svých monopostů. Fernando Alonso navíc v kvalifikaci udělal chybu, když v poslední zatáčce vyjel mimo trať, což jej stálo tři desetiny.“To by mě dostalo tak na páté místo, ale ne výš,“ řekl Alonso, pro kterého závod skončil po 600 metrech, když si o toyotu Ralfa Schumachera utrhl přední přítlačné křídlo, které odpadlo po dalších dvou kilometrech. Nejenže si o něj Alonso poškodil vlastní vůz, ale vletěl do něj David Coulthard s red bullem a urval si pravé přední kolo. Alonso na přítlaku ztratil 7 % a díky dalším poškozením musel snížit otáčky na 18 200 ot./min. Třetí obětí byl Nick Heidfeld, některé části se mu dostaly do chladiče a teplota vody stoupla, takže do prvních zastávek, kde se chladič vyčistil, nemohl Heidfeld točit více než 17 500 ot./min. Poté dokázal zajet šestý nejrychlejší čas.McLaren neměl jednoduchý úkol, Räikkönen vyjížděl v kvalifikaci jako první, dostal proto jen 55 litrů benzínu – na 11 kol. Byl o 1,009 vteřiny pomalejší než Michael Schumacher s palivem na 15 kol. Räikkönen si myslí, že rozdíl mezi prvním a posledním v kvalifikaci je minimálně vteřina. Problém prý nejsou nečistoty, ale guma z vozů porsche, doprovodných závodů. Montoya byl o 9 desetin vteřiny pomalejší než Schumacher. Měl palivo na 22 kol, což není jediná příčina rozdílu. Po kolizi v Německu, kdy na konci kvalifikačního kola vyletěl z dráhy, byl Montoya opatrnější. „Po prvním sektoru jsem věděl, že na Michaela nemám, proto jsem to nehnal,“ řekl Montoya.Klíčovým faktem pro McLaren byly toyoty na třetím a pátém místě čístší strany startovního roštu. I stanice PremiereTV zařadila Jarna Trulliho jako jeden ze tří klíčových faktorů tohoto závodu. Oba mclareny dělaly vše pro to, aby před toyotami zůstaly, protože by měl M. Schumacher velmi snadnou situaci. I to bylo důvodem několika kolizí v první zatáčce. Barrichello vletěl do Trulliho, Ralf se srazil s Alonsem a Villeneuve poslal Christiana Kliena do vrtule.Montoya mohl se svou dvouzastávkovou strategií vyhrát také možná díky pomoci M. Schumachera, který Räikkönena v úvodu brzdil. Ale jeho MP4-20 nevydržel. Přesná příčina selhání hnací hřídele není jasná, tentokrát sehnala na straně diferenciálu, zatímco v Räikkönenově případě v Imole to bylo na straně kola. Montoya na startu vrazil do jednoho ze zařízení týmu BAR, ale Mario Illien si nemyslí, že to by bylo příčinou. Spíš poukazuje na to, že by to mohly být obrubníky v Maďarsku . Montoya přes ně jezdil agresívně a z podobných důvodů odstoupil loni Rubens Barrichello. A nebo prostě auto bylo příliš na limitu.“Naše auto je postaveno na limitu, komponenty jsou co nejmenší a nejlehčí, když se honí výkon, občas to odnese spolehlivost,“ řekl šéf McLarenu Martin Whitmarsh. V Německu ale Kimi Räikkönen odstoupil z důvodu nedostatečně utaženého šroubku v hydraulickém systému. Stačilo jej jen trochu pootočit… McLaren ovšem během víkendu neprovedl důkladnou kontrolu systému a po 411 km se dostalo ven tolik náplně, že systém zkolaboval.“I když byl Kimi o vteřinu na kolo rychlejší, měl jsem lepší výjezdy ze zatáček, neměl šanci mě na dráze předjet,“ řekl Michael Schumacher. „Kdybych po posledních zastávkách zůstal před ním, mohl jsem vyhrát.“Räikkönen prozradil, že by na dráze vydržel ne o jedno, ale o dvě kola déle než Schumacher. „Ale poté, co zajel do boxů, rozhodli jsme se pro totéž.“ Jediné kolo s Räikkönenovým prázdným a Schumacherovým plným monopostem druhého jmenovaného možná stálo vítězství.F2005 bylo vyjma pneumatik a nastavení stejné co v Německu, dá se tušit, že zlepšení, kterého v Maďarsku dosáhl, se dá přičíst pneumatikám. Jsou rychleji na požadovaných teplotách, čímž lépe fungují v kvalifikaci. Na Hockenheimu odešly zadní Schumacherovy pneumatiky po 26 kolech, v Maďarsku se to stalo později a méně významně. Schumacherovy časy se zhoršily po 40 kolech. Zbývá ještě zjistit, zda se Ferrari zadařilo na konkrétním okruhu nebo se jedná o nový trend. Jedno je jisté, závody, ve kterých Schumacher startoval z první řady, tedy v Bahrajnu, Montrealu a Budapešti, měly jedno společné: vysoké teploty.Toyoty zajely v Maďarsku dobře, jednak díky nové aerodynamice a jednak díky skutečnosti, že velký odpor vzduchu na Hungaroringu vadí méně. Toyota je na tom navíc dobře s chlazením při vysokých teplotách, kdy i tak může mít bočnice přivřené. Ralf Schumacher si v barvách Toyoty dojel pro první stupně vítězů, Trulli byl poznamenám kolizí s Barrichellem, který mu poškodil zadní křídlo a difuzor.Williams nasadil nové přední přítlačné křídlo, podobný koncept zdvojených ploch má i Ferrari a McLaren. Má lepší účinky v situacích, kdy je žádán větší přítlak. Do Turecka přiveze Williams opět nové křídlo. Technický šéf Williamsu Sam Michael přiznal, že strategie dvou zastávek Nicka Heidfelda byla špatná. „Se třemi bychom se dokázali držet Toyoty,“ řekl Michael . Pro Webbera, který do kvalifikace vyjel jako druhý, bylo podle něj správné dát mu na začátek palivo na 29 kol. „Nejel jsem na vítězství a beztak by bylo nemožné se na startu dostat dopředu,“ řekl Webber. „Bylo proto lepší počkat, až ostatní zajedou do boxů.“Rubens Barrichello po šesti letech a devíti vítězstvích opouští Ferrari. Brazilec opustí Ferrari o jeden rok dříve ze strategických důvodů. Ačkoli je to ještě potřeba oficiálně potvrdit, údajně odchází do týmu BAR s dvouletou smlouvou za 7,5 mil. $ ročně. Příští rok se trh s jezdci pohne více než tomu bude letos, klíčovým jezdcům jako jsou Kimi Räikkönen a Fernando Alonso končí smlouvy, 2006 by mohl být posledním aktivním rokem pro Michaela Schumachera. Smlouvy vyprší také Jarnu Trullimu, Marku Webberovi či Giancarlu Fisichellovi. Během příštího roku do formule 1 dozrají současní jezdci série GP2 Nico Rosberg, Heikki Kovalainen, Adam Carroll, Nelson Piquet jr. či Scott Speed. Kdyby si Rubens Barrichello jeden rok počkal, měl by situaci s hledáním nového místa velmi těžkou, což je prý důvod, proč se takto rozhodl, poněvadž si tím zajistil místo také pro rok 2007.BAR, pokud ztratí Buttona, bude mít alespoň jednoho pilota se zvučným jménem. Button místo toho, aby si našel lepší management, podepsal na konci roku 2004 smlouvu s Williamsem, se kterým chtěl jezdit už letos, ale nemohl. „Nemohl jsem vědět, že Williams přijde o BMW,“ hájí se Button. Button nemusí pro Williams závodit, nechce-li, ale Williams bude mít nárok na náhradu všech škod s tím způsobených.“Nenechám jej odejít, vypadal bych před svými sponzory jako hlupák,“ řekl Frank Williams.Mark Webber řekl, že hodlá zůstat s Williamsem bez ohledu na situaci s BMW. BAR podepsal smlouvu s Nickem Heidfeldem v případě, že Williams na něj do 11. září neuplatní opci. BMW o Heidfelda stojí pro svůj tým, ale nechce za něj platit tolik co BAR, což by bylo 5 mil. $ plus bonusy. Pokud půjde Heidfeld do BAR, BMW může mít problém sehnat dva dobré piloty, byť by to zvýšilo šance, aby si ponechalo Jacquese Villeneuva.Minulý víkend uplynul termín, do kterého se měl Williams vyjádřit, zda stojí o motory BMW. Frank Williams se ale neozval. Jeho by jak BMW tak Cosworth přišel na 15 mil. $ a ani jeden z nich možná není na úrovni. Cosworth má zkušenosti s osmiválci a mohl by být ze začátku dobrý, bez BMW pak Williams nejspíš přijde o sponzory, navíc prý BMW požaduje dvouletou smlouvu. Jinak by se totiž BMW Wiliams nevyplatil. Na rok 2007 chce ale Williams motory Toyota.Williams se prý pro příští rok rozhodl pro pneumatiky Bridgestone, dalšími kandidáty jsou Red Bull a méně pravděpodobně pak Toyota.V Cannes se Ron Dennis (McLaren), John Howett, Tsutomu Tomita (oba z Toyoty) a Burkhard Göschel z BMW sešli s Maxem Mosleym (FIA) díky pravidlům pro konkurenční sérii. Mosley nesouhlasí se dvěma požadavky: aby účastníci měli vliv na podobu pravidel, což podle něj nikdy nefungovalo, a aby existoval odvolací soud bez účasti FIA. Burkhard Göschel ale řekl: „Nedá se očekávat, že se vše vyřeší hned napoprvé. Nabrali jsme ale správný směr a sejdeme se znovu.“

Tomáš Richtr

12.8.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist