Tajná zpráva z Istanbulu

Aneb co jste možná nevěděli.

Po Malajsii, úpravách na Hockenheimringu a Nürburgringu, okruzích v Bahrajnu a Číně měla formule 1 premiéru v další zemi – Turecku, další zemi bez motoristické tradice. Okruh nedaleko Istanbulu, ze kterého doprava zacpanými cestami trvala i dvě hodiny, však přivedl do kapsy Bernieho Ecclestona další peníze – nyní zbývá sledovat, zda po počátečním nadšení neochabne zájem o novou lokalitu, podobně jako tomu bylo v případě Velké ceny Malajsie.Okruh se od ostatních velmi liší, vyznačuje se klesáními a stoupáními, náročnými zatáčkami, jako je například č. 8 složená ze čtyř minizatáček. Po sedm vteřin se v ní jede rychlostí větší než 250 km/h s přetížením 4,5 G. Pro návštěvníky okruhu to může být zajímavá zkušenost, nicméně před televizními obrazovkami budou okruhy díky přísným bezpečnostním opatřením a komerčním zájmům mající vliv na layout okruhu vypadat podobně.Velké ceně dominoval McLaren, Kimi Räikkönen za sebou bez problémů držel oba renaulty s o 30 kg těžším autem. Technický ředitel Renaultu Pat Symonds potvrdil, že McLaren Renaultu v posledních třech závodech malinko poodjel navzdory tomu, že vyjma zadního přítlačného křídla se nevyznačuje vývojovými úpravami. Také motor zůstává stejný. Možná to bude spíš tak, že Renault ztrácí než že by McLaren zrychloval, což dosvědčuje i skutečnost, že se na modrožluté vozy dotahuje BAR.Renault by rád v Monze nasadil novou specifikaci motoru, kterou ale na dynamometru trápily problémy. Na Interlagosu pak Renault představí novou aerodynamiku pro závěr sezóny.“Co se Alonsa týče, je to nyní defenzívní bitva,“ přiznal Pat Symonds. „V Pohárech konstruktérů jsme stále v útočném módu. Jinak bychom naše auta neposlali do kvalifikace s tak malým množstvím paliva.“Důvodem byl mj. neuspokojivý výsledek v Maďarsku, přesto je o poznání těžší McLaren porazil a navíc měl Renault kliku, že BAR pokazil osmou zatáčku.“Musíme se ujistit, že nám BAR ve zbývajících pěti závodech nebude brát body,“ řekl Symonds.Räikkönen udělal, to co měl, Montoyovou úlohou bylo dojet druhý a sebrat Alonsovi další dva body, místo toho je mu daroval. 16 kol před cílem měl náskok na Alonsa 16 vteřin, 6 kol před cílem to bylo 8 vteřin, ale pak přišel Tiago Monteiro a jeho předjetí o kolo zpět. Bylo ovšem málo lidí, kteří se postavili na Montoyovu stranu, jedním z nich byl Jacques Villeneuve:“Monteiro je slepý, to samé udělal mně na Hockenheimu,“ řekl Villeneuve, ale FIA Montoyovi přiřkla jeho podíl viny:“Montoya se zařadil zpátky příliš rychle, tím jordanu sebral přítlak na přední nápravě.“Montoya se na dráhu sice vrátil před Alonsem, ale v dalším kole vyletěl ze zatáčky č. 8, což Montoya sváděl na poškozený difuzor. V McLarenu si ale myslí, že se jen vymlouvá, poškození bylo natolik malé, že by nezpůsobilo komplikace takového rázu. Vždyť poslední kolo zajel právě Montoya nejrychleji ze všech.Bridgestone nedokázal do Turecka přivézt vyhovující směs pneumatik, záložní byla již jednou ne zcela úspěšně nasazena ve Francii.“Žádný přítlak,“ stěžovali si jezdci.Tvrdší směs potřebovala čtyři kola na zahřátí na optimální teplotu, bylo předem jasné, že kvalifikace bude problém. V kvalifikaci kromě Michaela Schumachera měli problém čtyři další jezdci, plná čtvrtina startovního pole. Důvodem kromě náročnosti okruhu byla malá přilnavost jak okruhu tak pneumatik v prvních kolech.V závodě Michael Schumacher kolidoval s Markem Webberem, který se pokoušel dostat do stejného kola co on, což mělo za následek dva různé pohledy na věc:“Viděl jsem jej v zrcátkách, pak jsem začal brzdit, on zmizel a já pak už jen ucítil ránu,“ řekl Schumacher, zatímco Mark Webber Schumachera osočil ze změny jízdní stopy v brzdné zóně, což je mezi jezdci zakázáno.Ani desátá verze zadního přítlačného křídla nepřinesla přes slibnou kvalifikaci Williamsu štěstí.“Podobně jako Renault jsme zvolili kratší první úsek, takže jsme vypadali rychlejší, než ve skutečnosti jsme,“ řekl opatrně Webber. Skutečnou rychlost se ale nepodařilo odhalit díky čtyřem poškozením pneumatik během 29 kol. Webber měl problémy už v sobotu a Michelin měl podezření na obrubník ve 13. zatáčce, ale ten v tom nejspíš byl nevinně – problémy měl pouze Williams.Pierre Dupasquier z Michelinu je přesvědčen, že na vině není ani tlak, ani nastavení monopostů. „Vypadalo to, jako by se jednalo o poškození z venku,“ řekl Francouz. Podezření je na šasi samotné, spodní část je od pneumatik vzdálená jen 25 mm. Podezřelá je tedy hrbolatá zatáčka č. 8 díky velkým odstředivým silám a škrtání o zem, ke kterému tam dojde tak třikrát. Williams na Toyotu ztrácí 19 bodů a čtvrté místo se vzdaluje realitě. Toyota na Monzu připravuje přední zavěšení podobné tomu od McLarenu, aerodynamické vlastnosti vozu jsou pak efektivnější. Ovšem díky velkému počtu poruch zůstává otázkou, zda jej skutečně nasadí.Jordan nasadí jedno nové šasi EJ15B, které dostane Monteiro. To dává větší přítlak o 750 N, zadek je stabilnější a Jordan doufá, že získá téměř vteřinu na kolo. Majitel Jordanu Alexander Shnaider požaduje pro tým 60 mil. dolarů, a tak se Eddie Irvine snaží umluvit ruského kolegu Roustama Tarika, aby koupil Minardi. To by vyšlo na 35 miliónů dolarů, ale Paul Stoddart Eddieho Irvina mezi vážné zájemce neřadí.Trh s jezdci se otřásl srandovními spekulacemi o odchodu Michaela Schumachera do McLarenu, a to jen díky tomu, že se Schumacher náhodou potkal s Norbertem Huagem v motorhomu Karlheinza Zimmermanna. (M. Schumacher tam občas hraje vrhcáby a Norbert Huag je tam den co den) – spíš je těžší jej nepotkat. Schumacherova kariéra je však již spojena s Ferrari navzdory problémům, které má.S Kimim Räikkönenem by to mohlo být jiné. Nejsou to však peníze, pro které by Räikkönen na konci příštího roku opustil McLaren, ale spíš osobní záležitosti. Ron Dennis a někdejší prezident Mercedesu Eckhard Cordes jej pro jeho problémy s alkoholem chtěli propustit, ale poté, co začal vyhrávat, je pro ně Räikkönen zase hrdinou. I kdyby ale Räikkönen do Ferrari odešel, neznamená to, že by tam Schumacher nezůstal“Michael může závodit s kýmkoli,“ řekl Jean Todt.Tím dalším bude Felipe Massa.“Když se chcete stát šampionem, dřív nebo později budete muset závodit s Michaelem. Nemohu se před ním schovávat,“ řekl Massa.Ve Williamsu je to jinak, Frank Williams prý Buttonovi řekl, že kvůli sponzorům jeho smlouvu neprodá ani za 100 mil. dolarů:“Buď budeš závodit pro nás, nebo vůbec,“ řekl mu údajně v Turecku.“Pak nebudu závodit vůbec,“ spekulují o Buttonově odpovědi někteří.Williams prý také upozornil Buttona, aby se zklidnil se svými podezřeními o neperspektivním partnerství Williams – Cosworth. Tím by mohl přijít o sponzory, na což by doplatil i Button sám. V technickém oddělení budou postrádat každý dolar.“Máme peníze, Williams ne,“ myslí si však šéf týmu BAR Nick Fry, který šance na ponechání Buttona vidí 50 na 50. Honda prý do hry nabízí 80 miliónů dolarů.Své pochybnosti však má už i Mark Webber, který prý jedná s Mariem Theissenem pro BMW, ale ten by raději Nicka Heidfelda, u kterého si ovšem bude muset počkat, zda po Velké ceně Belgie na něj Williams neuplatní opci. Jacques Villeneuve vyžaduje plnění smlouvy ze strany BMW, které koupilo Sauber, do hry vstoupila i taková jména jako Anthony Davidson, Alexander Wurz, Heikki Kovalainen či Nico Rosberg. Kovalainen však patří Renaultu, Rosberg Williamsu.V Turecku se diskutovalo také o tom, zda příští rok v kvalifikaci závodit s palivem pro závod nebo bez něj. Jezdci chtějí minimum paliva, ale například Pat Symonds se obává, že v takovém případě se pořadí po startu závodu vůbec nebude muset měnit. Žádné dohody nebylo dosaženo, ale pokud se dohodnou na doplňování paliva před závodem, nádrže budou muset být o 20 až 30 litrů větší.Bernie Ecclestone mezitím informoval o špatných náladách v Indianapolis, kde kromě proplacení lístků žádají i náhrady cestovních výloh, což představuje zhruba 5 miliónů dolarů. Bernie žádá, aby se podílelo i sedm týmů na Michelinech, ale ty byly prohlášeny za nevinné.Další mítink se konal mezi devíti týmy a pěti automobilkami bez Ferrari ohledně konceptu aerodynamiky pro rok 2008 a dále. Na stůl bylo předloženo pět konceptů, načež se hodinu diskutovalo nad tím, který bude nejlepší.Jenomže FIA už takovou studii zahájila a situace není daleko od kompromisu ohledně úrovně aerodynamického přítlaku po roce 2007. Týmy žádají snížení o 30 %, zatímco FIA navrhla 90 %. Výsledkem bude nejspíš něco jako 50 %. V případě jediného dodavatele pneumatik může být toto procento menší. Prvotním účelem je umožnit jednomu vozu dostat se do těsné blízkosti za druhé. GP2 ukazuje, že to jde.

Tomáš Richtr

30.8.2005 5:35

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist