Tajná zpráva z Brazílie

Aneb co jste možná nevěděli.

Chtěl-li si Fernando Alonso v Brazílii zajistit titul při vítězství Kimiho Räikkönena, musel být v cíli nejhůře třetí. To Španěl udělal, a tak McLaren nechal vyhrát Montoyu, který po celý závod vedl. Räikkönen dojel druhý a Alonso se stal vůbec nejmladším šampionem v historii formule 1.

Alonso neriskoval, nejvíc to bylo znát v souboji s Montoyou po restartu závodu, kde navíc Španěl udělal chybu v první zatáčce.

„Dnes nebylo proč riskovat, v Japonsku to bude ale jiné,“ slíbil. „Bylo to trochu těžší, naše zadní pneumatiky rychle odcházely.“

Ke konci dostal Alonso varování od svého inženýra Roda Nelsona, že by tři kola před cílem mohlo začít pršet: „To mě udrželo bdělého až do cíle!“ Pršet ale nakonec začalo až pět minut po závodě.

Mnozí Alonsa obviňují z kroužení, na jeho obhajobu je nutno říci, že kroužit začal až ve druhé polovině sezóny, kdy získal slušný bodový náskok na Räikkönena. Naopak by byl označen za hlupáka, kdyby takový přístup nezvolil. Z toho důvodu má Alonso titul po zásluze. Chyboval vlastně jen jednou a to konkrétně v Montrealu, kde po nevynucené chybě škrtl o zeď. Že vytěžil maximum z problémů McLarenu a chyb jeho jezdců mu nelze zazlívat.

Že je Kimi Räikkönen letos možná rychlejší jezdec (resp. jezdec s rychlejším autem) k titulu nestačí. Kromě toho, že mu nespolehlivé auto vzalo na čtyři desítky bodů, udělal i více chyb: zhasnul mu motor na startu do zahřívacího kola v Austrálii, na Nürburgringu fatálně probrzdil pneumatiku, v Monze dostal hodiny, v Brazílii pozdě brzdil do první zatáčky při kvalifikaci.

Alonso si s autem vybaveném novými aerodynamickými prvky a motorem o deset koní silnějším vyjel pole position. Renault tvrdí, že jsou jeho vozy rychlejší o tři desetiny vteřiny, nicméně Räikkönen v kvalifikaci svou chybou přišel o  sedm desetin a Montoya byl na dráze coby jeden z prvních, takže těžko říci, jak moc blízko je Renault McLarenu nyní. Montoya měl navíc o 21 litr paliva víc (cca 0,45 vteřiny na kolo – 16 kg), Kimi o 23 kg víc – 0,65 vteřiny. Z toho by se dalo usoudit, že McLaren je přibližně o čtyři desetiny rychlejší než Renault.

„Po kvalifikaci jsem si myslel, že bychom mohli s mclareny závodit, ale pak bylo jasné, že na ně nemáme,“ řekl Alonso. Räikkönenovi pak bylo dovoleno vyměnit pneumatiku, kterou v kvalifikaci v první zatáčce probrzdil.

„Ve druhém a třetím sektoru jsem pak byl stejně rychlý jako Alonso, i  když jsem měl více paliva,“ řekl Räikkönen. Ten dojel do cíle druhý, a  jelikož byl Alonso na třetím místě, nemusel dělal Montoya to, co je nepříjemné každému závodníkovi – pustit Fina před sebe. Po Montrealu, Silverstone a Monze to byl čtvrtý závod, kde se vyrovnal svému týmovému kolegovi, v Brazílii se ve svém voze cítil dokonce lépe než Räikkönen, který měl vůz hodně nedotáčivý.

V souvislosti s Räikkönenem Autosport uvedl, že již podepsal čtyřletou smlouvu s Ferrari od roku 2007.

„Proč bych to dělal tak brzo?“ pochybuje ale Räikkönen sám. „Mám spoustu času. Nejdříve chci vidět, jak budou auta dobrá s osmiválci, pak se rozmyslím.“

Räikkönen ve Ferrari přináší spekulace, že by jeho místo mohl zaplnit Alonso. Flavio Briatore uvažoval o tom, že by Španěla v Renaultu mohl nahradit Heikki Kovalainen, kterého by příští rok posadil do Minardi. To samé plánoval Frank Williams s Nicem Rosbergem, ale Minardi již dnes patří Red Bullu a ten má svých jezdců dost. Heikki Kovalainen se příští rok do Renaultu nedostane:

„Giancarlo Fisichella bude řídit druhý vůz,“ řekl Briatore.

Spekulativních dvacet miliónů liber (35 mil. dolarů) zaplatil Jenson Button za vykoupení ze smlouvy s Williamsem. Jelikož má od Hondy v následujícíh pěti letech dostat 80 mil. dolarů, není to úplně nevýhodný obchod. Ve Williamsu by bral méně, nějakých osm miliónů ročně. Navíc Jenson Button bude příští rok závodit za tým Honda (už ne BAR), zatímco Williams se musí po odchodu BMW spokojit s  cosworthy. S Hondou je spojován Vodafone coby hlavní sponzor, který není spokojen s prodloužením smlouvy mezi Marlborem a Ferrari.

Management Nicka Heidfelda zaplatil 2 mil. dolarů Williamsu za to, že Němec bude závodit příští rok pro BMW. Heidfelda vystřídá buď António Pizzonia nebo Nico Rosberg. První jmenovaný má možnost ještě v Japonsku a Číně ukázat, co v něm je.

„Loni jsem měl pětadevadesátiprocentní šanci závodit pro Williams, to mi aspoň řekli. Pak místo dostal Heidfeld. Už nevěřím ničemu a pojedu tak rychle jak jen umím,“ řekl Pizzonia.

Kromě BMW přišel Williams ještě o Hewlett Packard a Castrol (přibližně 50 mil. $), Petrobras může navýšit své financování – Cosworthu navíc Williams musí zaplatit 15 mil. $. Díky Buttonovi, Heidfeldovi a Bridgestonu, na které Williams příští rok přezouvá, si Williams přijde na 25 mil. $, což je stále málo. Třetí auto by příští rok mohlo být za peníze…

Button v Hondě je špatná zpráva pro Takumu Sata, který teď hledá místo buď v Jordanu (za peníze) nebo u B týmu Hondy, který by mohl příští rok nastoupit.

Ferrari v Brazílii nasadilo loňskou směs pneumatik kombinovanou s letošní konstrukcí. Minardi a Jordan už to praktikují nějakou dobu. Ferrari chtělo nasadit zcela nové pneumatiky, ale testovací jezdci si nebyli jejich přínosem jisti. Ferrari je tedy nasadí až v Suzuce. Michael Schumacher pneumatiky testoval na Paul Ricard (Ross Brawn po něm požadoval finální závěry). Rubens Barrichello měl podle vlastních slov na stupně vítězů, kdyby se v kvalifikaci podařilo vybojovat lepší umístění.

„Já a Michael jsme ve druhém sektoru ztratili, protože tlak v pneumatikách vzrostl. V závodě pak zajel Schumacher čtvrtý a Barrichello šestý nejrychlejší čas závodu.

Jacques Villeneuve se kvalifikoval jako jedenáctý a měl tak slušnou výchozí pozici, ale Sauber provedl úpravy na zadním zavěšení kol a musel startovat z  boxů. BMW coby vlastník Sauberu jej bedlivě sleduje, Villeneuve má sice smlouvu ještě na příští rok, ale to ve formuli 1 dnes málo znamená. Kdyby se ale BMW rozhodlo spíše pro Alexandera Wurze nebo Heikkiho Kovalainena, stálo by ho to hodně peněz. Villeneuve bude chtít tím větší odstupné, čím déle bude BMW s rozhodnutím otálet.

Felipe Massa řekl, že nebýt jeho chyb, mohl by být ve druhé řadě. Jeho volba měkčí směsi ale nejspíš nebyla ideální, Red Bull ani Ralf Schumacher na tom nevydělali. Jejich přední pneumatiky už byly nasazeny na ráfky při testech v  Jerezu (byť nepoužity), ale už byly jednou předehřáty. V důsledku toho bylo auto spíše nedotáčivé – to Coulthard ale neměl možnost poznat v závodě, neboť havaroval hned na startovní rovince. Podle Ralf se to v polovině závodu ale srovnalo. Za nehodu vinil Coulthard Pizzoniu, ten zase Coultharda, přičemž na vině je Webber.

Ferrari si prakticky zajistilo třetí místo v Poháru týmů, Ralf Schumacher získal bod, Trulli musel měnit motor. Ten Sato vyměnil záměrně, protože byl penalizován deseti místy na startu za kolizi s M. Schumacherem ve Spa. Honda tak nasadila nový motor, který měl mít premiéru až v Suzuce. Tisíce koní sice nedosahuje, ale nejspíš je to nejvýkonnější motor ve startovním poli.

Toyota staví druhý aerodynamický tunel, aby mohla porovnávat výsledky (investice ve výši 50 mil. dolarů).

„Budou potřebovat obsluhu pro něj, to je dalších 7 mil. dolarů,“ řekl Ross Brawn od Ferrari.

Týmy se snaží dohodnout na limitu testů na 33 dny během sezóny, nebo 35 000 km. McLaren, Williams a Renault najezdili něco mezi 45 000 a 50 000 km. Ferrari a Toyota najezdily více. Týmy se ale zatím nedohodly. A to ani v otázce kvalifikace.

Původně týmy souhlasily s tím, že se pojede dosavadní systém, pořadí výjezdů do kvalifikace by určoval čtvrtý trénink. Barnie Ecclestone ale přesvědčil Briatoreho, aby svůj souhlas stáhl a nyní se prosazuje systém podobný A1 GP, kde ale z každé patnáctiminutovky posledních pět vypadne a zbylých deset si to pak rozdá mezi sebou. Problém je jediný: benzín. Jezdci v zaváděcím kole budou příliš pomalí, což by mohlo být nebezpečné, a tak Ecclestone prosazuje minimum paliva v kvalifikaci a dotankování pro závod. Navíc by pro každou patnáctiminutovku dostali nové pneu a startovali by na těch, se kterými zajeli nejlepší čas (celkem tedy tři sady). Vyměnit by se mohly během závodu, ale jen za ty použité v kvalifikaci. Jezdci vypadlí z kvalifikace dříve budou mít výhodu čerstvých pneumatik.

V Mnichově se minulý týden opět sešly automobilky a týmy kolem nich (tzv. skupina 7+5). Obě strany jsou blíže kompromisu, ale ne v následujících otázkách:

1. právo veta pro Ferrari
2. odvolací soud FIA
3. vliv Maxe Mosleyho na změnu pravidel

K žádnému posunu v těchto otázkách nedošlo, a tak přípravy konkurenčního šampionátu stále pokračují. Pět automobilek se dohodlo, že nikdo nebude jednat na vlastní triko, tzn. buď s Berniem Ecclestonem podepíší všichni, nebo nikdo.

Přehled kilometrů ujetých v testech:

p.  Tým km 1. Ferrari B 67546 2. BAR M 59749 3. Toyota M 49012 4. Renault M 46490 5. Williams M 43679 6. McLaren M 41249 7. Red Bull M 32056 8. Sauber M 17830 9. Jordan B 11753 10. Minardi B 5051

Tomáš Richtr

7.10.2005 11:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist