Speciál: Přední přítlačné křídlo Ferrari [GRAFIKA]

Osm týmů v Malajsii reklamovalo přední křídlo Ferrari.

Jak jsme včera informovali, po zadních přítlačných křídlech se pozornost obrátila na přední část vozu, konkrétně přítlačné křídlo Ferrari. Během Velké ceny Malajsie nabízely různé televizní stanice záběry z monopostů. Tím spíše pak německá digitální stanice PremiereTV (k dispozici i naší redakci), která na jednom ze šesti různých kanálů nabízí jenom takové obrázky.Právě tyto záběry pak prokázaly, že se buď horní element přítlačného křídla kroutí, nebo se celé křídlo při vyšších rychlostech prohne. Druhá skutečnost by nabízela nižší přítlačnou sílu při vyšších rychlostech a také přítlak. Právě popsané skutečnosti jsou ale v rozporu s výkladem technických regulí.Uchycení horního elementu k šasi (vyznačeno na obrázku šipkou) je řešeno tak, že umožňuje pohyb tohoto prvku kolmo směrem k šasi (video najdete například zde):
Repro PremiereTVZnázorněná mezera se objeví, když auto přejíždí přes obrubníky, ale také, když vůz dosahuje vyšších rychlostí. Právě díky vibracím je určitá flexibilita spojení vyžadována, ale nevysvětluje to pohyb elementu na rovinkách. A tak by mohlo být jednou z příčin vzniku mezery ohýbání předního křídla pod vlivem přítlačných sil:Buď se horní element pod tlakem sil kroutí sám a nebo posunem spodních částí předního křídla (na fotografii znázorněno zelenými linkami – posun je pak znázorněn zelenou ploškou vlevo).Cokoli z výše uvedeného by mohlo mít za následek určitou výhodu v oblasti aerodynamiky. Určitý pohyb elementů předního křídla nelze vyloučit – shodou okolností bylo za stejný prohřešek Ferrari obviňováno již v roce 2000, což FIA vedlo k zavedení měřicích metod a stanovení limitů při aplikaci zátěžové síly na konce předního křídla. A jakkoli mohou takto sestavená přední křídla projít testem, popsané chování se neslučuje s účelem toho pravidla.Jak jsme již informovali, Ferrari není jediným týmem, který díky tomu vzbudil v Malajsii pozornost. Konkurence kritizuje nedostatečné znění pravidla s tím, že je zastaralé a nepočítá s tím, co může Ferrari a jiné týmy při sestavení předního křídla podniknout. Shodou okolností pod dopisem na adresu FIA, který po formální stránce není oficiálním protestem,  byly podpesány všechny týmy vyjma Ferrari, Red Bullu (s motory Ferrari) a Toro Rosso (vlastněného Red Bullem).V Malajsii se sešli technický delegát FIA Charlie Whiting s Rossem Brawnem (Ferrari), Patem Symondsem (Renault), Martinem Whitmarshem (McLaren) a Geoffem Willisem (Honda), kde celou situaci diskutovali. Jean Todt jakákoli nařčení ještě v neděli večer odmítl s tím, že Ferrari neudělalo nic špatně, ale přední křídlo pozmění, bude-li to FIA žádat.“Ross Brawn jednal s FIA a auto je legální. Požádají-li nás o změnu, vyhovíme. Kdyby nebylo legální, pochybuji, že bychom takto nyní hovořili,“ řekl Todt.Očekává se, že FIA situaci před Velkou cenou Austrálie upřesní, stejně tak jako že Ferrari přiveze do Melbourne nové přední přítlačné křídlo. Jean Todt se ale k tomu odmítl vyjádřit.“Nejsme v Melbourne, zeptejte se mě, až tam budeme, jsem manažer, ne technický ředitel. Technický tým navrhne řešení, měli bysté znát své schopnosti a limity, já své znám.“Ferrari se dokonce nechalo slyšet, že samo od sebe přední křídlo nezmění. Leda by jej o to požádala FIA.“Ross Brawn to nikdy neřekl,“ popřel mluvčí Ferrari tvrzení některých magazínů o tom, že tým do Melbourne přiveze nové křídlo. „Nemáme k tomu ani důvod. „Jestli se FIA rozhodne upravit testy, přizpůsobíme se.“Podle Ferrari jsou ale testy dostatečné:“Zařízení zatíží křídlo a měří změny včetně prohnutí. Je to dostatečný test a máme spoustu procesů na to, abychom mu vyhověli,“ řekl před víkendem Ross Brawn.

Tomáš Richtr

20.3.2006 12:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist