SPECIÁL: Letošní kvalifikace polopatě

Aneb konečně něco, co by mohlo fungovat.

Jedná velká změna je před zavedením letošního formátu kvalifikace patrná: když se před lety zaváděl jednokolový systém, byl předmětem divokých diskuzí. Letos převládá spíše očekávání a ticho, možná v naději, že tohle by skutečně mohlo fungovat.Formát, kteří mnozí mají za komplikovaný, se snaží představit níže uvedená grafika. S argumenty kritiků nového formátu se dá ovšem úspěšně argumentovat. Mj. je daleko přehlednější, než bylo sčítání časů v úvodu loňského roku: kdo je nahoře postupuje, kdo je dole vypadává. Je to podstatně přehlednější než kvalifikace A1 GP.Kvalifikace se sestává ze tří částí, grafika pro přehlednost uvádí kvalifikaci pro Grand Prix v Bahrajnu, kde se jede od 12:00 našeho času.Po prvních patnácti minutách nebude pokračovat 6 nejpomalejších vozů. Na startovním roštu se tyto vozy seřadí podle zajetých časů od sedmnáctého místa dále. Časy patnácti zbývajících aut budou následně anulovány (nebudou mít tedy vliv na pořadí na startu).Na konci druhé patnáctiminutovky bude opět vyřazeno 6 nejpomalejších vozů, které na startovním roštu obsadí jedenáctou až šestnáctou pozici, a to podle dosažených časů. Dvanáct vyřazených vozů si bude moci doplnit libovolné množství paliva a pneumatiky, ale jinak auta zůstanou v tzv. podmínkách parc fermé, kdy se na něm nesmí nic jiného upravovat.Ve zbývající dvacetiminutové části si to deset jezdců rozdá o postavení v první desítce: před touto částí budou muset natankovat takové množství paliva, se kterým chce odstartovat do závodu. Ovšem v obavách z extrémně pomalých jízd během této části FIA zavádí limit, který upřesní, kolik litrů bude moci ten který jezdec před závodem dotankovat. Do kvóty určující množství paliva pro dotankování budou zahrnuta jen kola zajeta v čase ne horším než 110 % nejlepšího času konkrétního jezdce. Budou započítávána nejen měřená kola, ale i zaváděcí a do boxů: 110% limit totiž nebude vztažen k celému kolu, ale ke kolu od kterého je odečtena startovní rovinka – tu lemují časové body pro potřeby safety caru. Všechna kola se počítají!Dá se očekávat, že například 10. vůz bude o mnoho lehčí než 11., což by mohlo vést k zajímavým aktivitám uprostřed startovního pole. V poslední kvalifikaci není navíc povinné měřené kolo zajet: můžete tedy usoudit, že na víc jak na konec první desítky nemáte (když už se do ní dostanete), naložit auto po hrdlo a spoléhat na zvolenou strategii.S letoškem se zavádějí další, zdánlivě kosmetické změny s potenciálně velkým vlivem na kvalifikaci. Pneumatiky se volí až před kvalifikací, zatímco loni tomu bylo již po pátečních trénincích. Jak mnozí členové týmů již naznačili, v sobotním jediném tréninku bude velmi rušno: jednak budou podmínky blízké těm v kvalifikaci a jednak budou chtít inženýři nastavit vozy pro kvalifikaci poté, co v pátek se budou vozy spíše šetřit.Jenomže když se tento sobotní trénink přeruší, nebude se nastavovat! Obrazně řečeno odpočítávání sobotního tréninku přechází z hokejového systému na fotbalový. Hodiny se zastaví dvě hodiny před začátkem kvalifikace bez ohledu na to, co se stane.Dále, krátké pětiminutové přestávky mezi jednotlivými částmi kvalifikace jsou nataženy následujícím opatřením: doteď se počítala všechna měřená kola, která byla ukončena projetím pod šachovnicovou vlajkou. Nyní kola, která šachovnicová vlajka naruší, už započítána nebudou. (Musíte tedy své kolo před šachovnicovou vlajkou ukončit, nestačí jej zahájit). To ovšem neplatí pro poslední dvacetiminutovku, kde je to podle klasického scénáře. Podobně veškerá přerušení v kvalifikaci se budou kompenzovat nastaveními.Vozy, které po každé části vypadávají, budou na live timingu z formula1.com zobrazeny červeně. Může jich být více než šest, pokud některý další nezajede žádný čas. Pokud více jezdců nezajede žádný čas, na startovním roštu bude stát výše ten, kdo odjel více (nejdřív ti, kteří měřené kolo alespoň načali až po ty, kteří např. vůbec nevyjeli z boxů – pokud jich bude více, budou seřazeni podle svého startovního čísla).Naděje nejsou zmařeny ani poté, co šest nepostoupí do dalšího kola: pokud sportovní komisaři rozhodnou o odebrání času jednoho z postoupivších v pětiminutové přestávce, zastoupí jej náhradník. Je tedy dobré držet se pionýrského hesla vždy připraven.Jezdci budou mít na víkend k dispozici sedm sad pneumatik, což není mnoho. Snahou bude mít ke konci závěrečné dvacetiminutovky co nejlehčí vůz a co nejlepší pneumatiky. Ale pozor na žluté vlajky, je skutečně dobré mít ještě před závěrečnou honičkou zajetý slušný čas. Podobně není dobré nechávat v prvních dvou částech své jízdy na poslední chvíli v domnění, že to bude stačit. Až Takuma Sato v Bahrajnu ve 12:12 zakouří trať, může Kimi Räikkönen to odpoledne dojezdit! V tom se poslední dvacetiminutovka hodně podobá systému před rokem 2003.Loni bylo taktéž určité rozčarování nad pořadím penalizovaných jezdců na konci startovního roštu. FIA pro letošek situaci vyjasnila: pokud po výměně motoru (penalizace deseti míst) spadnete na konec startovního roštu, budete stát před těmi, kdo si vyměnili motor až po kvalifikaci (penalizace startu z konce startovního roštu) a ti zas budou startovat před těmi, kdo přišli z jakýchkoli důvodů o kvalifikační čas.Ano, formule 1 není pro přímočaré čtenáře Blesku, ale spíše pro přemýšlivé koumáky detektivek. Již v sobotu se ukáže, zda máme kvalifikaci, která se bude líbit všem!

Tomáš Richtr

7.3.2006 9:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist