Současná formule 1 pod palbou kritiky bývalých pilotů

"Dejte to zpátky do rukou jezdců a tyhle kraviny si ušetříme."

Bývalí jezdci formule 1 kritizují nová pravidla a nebo současný stav formule 1 celkově. Po chuti jim není zejména kvalifikace a skutečnost, že jezdci mají k dispozici sofistikované elektronické pomocníky, které jim pomáhají zvládat vůz.V očích Nigela Mansella nový systém kvalifikace penalizuje týmy, které nenajdou potřebnou rychlost včas. Podle nových pravidel vypadne během prvních patnácti minut pět aut, ve druhých patnácti minutách dalších pět. „Když má tým problém, potřebuje na dráze strávit co nejvíce času, ale nekvalifikuje-li se dostatečně rychle, vypadne během první patnáctiminutovky,“ řekl Mansell. „Ostatní mohou na dráze strávit více času. Jak moc je tohle fér?“Novou kvalifikaci nechápe ani Emerson Fittipaldi, které šéfuje brazilskému týmu v A1 GP:“Měl jsem problém pochopit už jednokolovou kvalifikaci, ta měla smysl na oválech, pro které také vznikla. Nechápal jsem, proč ji zavedli ve formuli 1. Na nové kvalifikaci už nechápu vůbec nic. Proč některé vozy mohou doplnit palivo a jiné nikoli? V A1 GP závodíme klasickým způsobem, bez exotických křídel a přesto se tam hodně předjíždí.“Co se nového přítlačného křídla CDG týče, Nigel Mansell se necítí kvalifikován natolik, aby se k němu mohl vyjádřit. Věří ale, že kdyby šéfové formule 1 omezili elektronické pomůcky, pomohli by šancím na předjíždění.“Jdou na to ze špatného konce, viní auto z problémů s aerodynamikou,“ řekl Brit. „V dnešní době počítačů kdy počítač špatně zařadil rychlost? Kdy naposled počítač protočil kolo ve špatnou chvíli bez kontroly trakce? Jezdci dnes nedělají chyby, leda by to totálně podělali.Nechte je řadit jak chtějí, když to podělá, máte tu možnost k předjíždění. Seberte jim kontrolu trakce, když sebnou škubne, začne se smýkat a máte tu možnost k předjíždění.Také zrušili některé náročné zatáčky, jako například šikana v Japonsku. Když jsme byli dlouzí na brzdách, stálo nás to hodně času. Dnes ji mohou projet a ještě u toho způsobit kolizi.“Podle Mansella elektronické pomůcky sterilizují formuli 1:“Dejte tenhle sport zpátky do rukou jezdců a tyhle kraviny si ušetříme.“Další bývalý pilot formule 1 Ital Alex Zanardi, který dnes startuje v Mistrovství světa cestovních vozů, šel v kritice formule 1 jako takové ještě dál:“Pravdou je, že se považují za nejlepší. Možná je to pravda, ale to lidi moc nezajímá. Být o pět vteřin na kolo rychlejší než ostatní je irelevantní, pokud se na trati děje to co se děje,“ řekl Zanardi. „Navíc rozpočet týmu v ChampCars je asi na jednom dvou procentech toho ve formuli 1: za pět šest miliónů dolarů můžete nasadit slušný tým, za 10 až 15 budete na úrovni.Má smysl závodit ve formuli 1, kde když neutratíte mraky peněz, nezmůžete zhola nic? Nebylo by lepší mít otevřenější a přístupnější formuli 1, kde týmy bez kolosálních rozpočtů mohou také bojovat o vítězství?Když budu trochu filozofovat, breptáním o novém zadním křídle se nic nevyřeší. Jaký má smysl říkat: Rychlost jsou peníze, jak rychle chcete jet?“

Tomáš Richtr

2.11.2005 7:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist