Shrnutí sezony 2/2

Bylo to letos skutečně tak vyrovnané?

Po osmi odjetých závodech na tom byl nejlépe Lewis Hamilton, který vedl před Fernandem Alonsem už o čtrnáct bodů a vypadalo to, že suverénně kráčí za svým mistrovským titulem hned ve svém prvním roce ve Formuli 1. U Ferrari neměli příliš důvodů k optimismu, ale po double ve Velké Ceně Francie jim začalo svítat na lepší časy. Druhou neděli v červenci se jela Velká Cena Velké Británie a Hamilton se chtěl se svým týmem před domácím publikem předvést. Kvalifikace mu vyšla výtečně a získal Pole position. Samotný závod se ale odvíjel v jiném duchu a Alonso byl tentokrát rychlejší, z čehož měl v cíli obrovskou radost. Skvěle si opět počínal Räikkönen, který díky skvělé strategii zvítězil po druhé v řadě a ukázal, že se nezvdává. Za ním dojel španělský šampion Alonso a třetí byl Hamilton. Massa měl opět smůlu a boj o čelní pozice prohrál hned na startu, kde mu zhasl motor. Díky dobrému tempu se nakonec dostal až na pátou pozici za Kubicu. Ferrari-McLaren 5:4   Dva týdny po Silverstonu se jela Velká Cena Evropy na Nurburgringu a i když na čele poháru jezdců byli stále Hamilton a Alonso, tak bylo Ferrari na koni a chtělo prodloužit vítěznou šňůru. Od pátku jezdil skvěle Kimi Räikkönen a vyhranou kvalifikací se sám pasoval na nejžhavějšího favorita. Lewis Hamilton měl v třetí části ošklivou nehodu kvůli prasklé pneumatice a musel startovat až desátý. Prvních několik kol bylo velmi divokých a chybě se nevyvaroval ani Hamilton, kterého na trať museli vrátit traťoví komisaři (což je jasné porušení pravidel, které zůstalo nepotrestáno) a na body tentokrát nedosáhl. Vedoucí Fin hodně ztratil zastávkou v boxech v době, kdy byl na trati Safety Car. Na čele jeli po polovině závodu Alonso a Massa, které mohutně stahoval Räikkönen, kterého však krátce potom vyřadila závada elektroniky. V závěru začalo opět pršet a obhájce titulu si s Massou poradil a zvítězil. Ferrari-McLaren 5:5   Ve Velké Ceně Maďarska vyvrcholila rivalita jezdců McLarenu díky Alonsově delší zatávce k před posledním kolem třetí části kvalifikace a neuposlechnutím pokynů týmu Hamiltonem. Alonso byl penalitován a místo z Pole position musel startovat až desátý. Ferrari bylo tentokrát horší než McLaren a i když měl v závodě Räikkönen Hamiltona stále před sebou, tak ho předjet nedokázal a dojel za ním druhý. Alonso působyl nevyrovnaně a dojel čtvrtý. Díky technickým problémům v kvalifikaci musel Massa startovat až šestnáctý a po hrůzném závodě s těžkým vozem mezi pomalými dojel až třináctý. Ferrari-McLaren 5:6   Po třítýdenní pauze následovala Velká Cena Turecka a už v pátek bylo jasné, že tentokrát je opět na koni Ferrari. Massa získal Pole position těsně před Hamiltonem, Räikkönenem a Alonsem. Od startu odjel skvěle a za jeho záda se dostal jeho finský týmový kolega. Hamiltona potkal defekt přední pneumatiky, což údajně zapříčinilo jeho razantní přejíždění obrubníků a cílem projel až pátý. Na Massu v závěru hodně tlačil rychlý Räikkönen, ale předjíždění v dnešní Formuli 1 je skutečně obtížné. Iceman zajel v posledním okruhu alespoň nejrychlejší čas, který byl o sekundu lepší než nejbližších pronásledovatelů a ukázal, jak mohl být rychlý. Na třetím místě skončil Alonso a čtvrtý byl Heidfeld. Ferrari-McLaren 6:6   Druhý víkend v září se jela Velká Cena Itálie a Ferrari se logicky chtělo před svými rudými ochozy předvést co nejlépe, ale MP4-22 bylo zkrátka rychlejší a Räikkönen byl navíc bržděn pohmožděním krku po páteční havárii. Alonso si dojel pro naprosto suverénní a zasloužené vítězství a druhé místo parádním manévrem na Räikkönena získal vedoucí muž průběžného pořadí Lewis Hamilton. Massu opět pronásledovala smůla a po pár kolech musel odstoupit kvůli problému s tlumičem. Ferrari-McLaren 6:7   Týden po Monze se všichni utkali ve Velké Ceně Belgie. McLaren chtěl pokračovat v tempu z Itálie, ale Ferrari bylo ve Spa skvělé. Räikkönen ukořistil Pole position a v první řadě ho na startu doplnil Massa. Alonso byl třetí a Hamilton čtvrtý. Obě Ferrari odstartovala skvěle a ujali se vedení. Za první zatáčkou spolu svedli piloti McLarenu velmi tvrdý souboj a Alonso dal nováčkovi jasně najevo, že on určitě v těchto soubojích nesleví. Vedoucí duo s rudými vozy si odkroužilo 44 kol a získali další double pro Ferrari. Ani tentokrát Hamilton na Alonsa nestačil a dojel za ním na čtvrté pozici. Ferrari-McLaren 7:7   Na konci září se všichni přemístili na druhou polokouli k Velké Ceně Japonska. Souboj o titul začínal vrcholit a Hamilton vedl už pouze o dva body před Alonsem a o třináct před Räikkönenem. McLaren se tentokrát zdál být silnější a to se také potvrdilo v kvalifikaci, kterou ovládl Hamilton před Alonsem, Räikkönenem a Massou. Opět se ale jelo na vodě a to se také na závodě hodně projevilo. Nervy na uzdě neudržel Alonso, který havaroval a cestu za titulem si značně zkomplikoval. Mladá britská hvězda se žlutou helmou získala další strhující vítězství a na podiu ho premiérově doplnil Heikki Kovalainen, který skvělou jízdou ubránil i třetího Kimiho Räikkönena. Po závodě se dlouho diskutovalo a manévru Hamiltona za Safety Carem, na který doplatili Webber a Vettel, ale nakonec vše opět zůstalo bez penalizace. Ferrari-McLaren 7:8   Před Velkou Cenou Číny byl již Hamilton jasným kandidátem na titul, o který ho nemělo nic připravit. Navíc získal v sobotu Pole position před Räikkönenem a tím mělo být vcelku rozhodnuto, protože Alonso ztrácel už dvanáct bodů a Räikkönen dokonce sedmnáct. V závodě šlo vše podle plánu až do chvíle, kdy začalo mokrá trať osychat a Lewis dál jezdil na zničených mokrých gumách z důvodu dodržení původní strategie. Nakonec se mu tento manévr stal osudným a při vjezdů do boxů vletěl do kačírku, odkud se již nedostal. Vítězství ukořistil opět bezchybný Räikkönen, druhý dojel Alonso, který dokázal porazit Massu a udržel si reálnou šanci na titul. Ferrari-McLaren 8:8   Poslední Velká Cena Brazílie musela rozhodnout a všichni doufali v napínávý souboj tří adeptů na titul. Během pátku se projevila síla Ferrari a Massa s Räikkönenem vévodili výsledkovým listinám. Kvalifikaci ovládl domácí pilot Ferrari, ale zásluhu na tom měl také Lewis Hamilton, který zbrzdil Kimiho Räikkönena v jeho nejrychlejším kole. Britský mladík opět nebyl penalizován a přitom se za tyto incidenty udělují penalizace naprosto běžně. Lewis se tak postavil vedle Felipeho do první řady a Kimi s Fernandem do druhé. Hned po startu se ale chladný Fin protáhl na druhé místo a Hamilton svedl v první partii zatáček ještě souboj s Alonsem, kterému prohrál. Na následující rovině mu Fernando držel vnitřní stopu a Lewis se rozhodl zaútočit vnějškem, to se mu však nepovedlo a po probrždění následoval výlet mimo trať a ztráta mnoha pozic. Obě F2007 začaly okamžitě ujíždět a Alonso jezdil třetí. Hamilton se sice dral dopředu, ale poté hodně ztratil kvůli údajné chybě elektroniky a titul se mu hodně vzdálil. V závěru závodu si oba piloti Ferrari prohodili pozice a Kimi Räikkönen mohl po průjezdu cílem slavit titul, zatímco u McLarenu zavládlo zklamání. Konečný stav utkání: Ferrari-McLaren 9:8  

Aleš Jirásek

20.11.2007 2:49

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist