Shrnutí sezony 1/2

Bylo to letos skutečně tak vyrovnané?

Bezesporu měla letošní sezona velký náboj a některé závody byly skutečně velice vzrušující a diváci se konečně dočkali soubojů o vítězství v posledních kolech. Spousta závodů ale byla opět čitelná už po kvalifikaci a i když celkové pořadí poháru jezdců hovoří jinak, tak se málokdy stalo, aby bylo Ferrari a McLaren stejně rychlé a docházelo k přímým soubojům. Zpočátku roku tomu sice tak nebylo, ale zejména v druhé polovině roku byly formy těchto týmů až příliš rozdílné podle charakterů tratí.   Zimní testy ukazovaly velkou rychlost Ferrari, ale skvělou spolehlivost McLarenu. To se během roku také několikrát potvrdilo. Do Austrálie přijeli jako největší favorité na výhru superrychlí Felipe Massa a Kimi Räikkönen. Hned v pátek bylo jasné, že F2007 je v Melbourne o třídu lepší než všichni ostatní a nikoho tak nepřekvapilo, když po smůle Massy v kvalifikaci vyhrál naprosto suverénně Räikkönen. Na podiu ho doplnili Alonso a nováček Hamilton. Krátce po prvním závodním víkendu se ale začalo nahlas mluvit o pružných aerodynamických prvcích na několika monopostech v čele s F2007. Inženýři italské značky tak museli ještě před Malajsií nasadit jinou podlahu, která je údajně zpomalila o 0,4s na jedno kolo. Ferrari-McLaren 1:0   Prohlášení Martina Whitmarshe o tom, že ve Velké Ceně Malajsie bude MP4-22 mnohem konkurenceschopnější, se vyplnilo a Alonso získal po skvělé jízdě první vítězství po odchodu z Renaultu a v týmu si ho hned velice oblíbili. Výtečně zajel také Lewis Hamilton, který ve svém druhém závodě dokázal za svými zády udržet obě Ferrari a pomohl získat double. Massa i Räikkönen byli tento víkend velmi zakřiknutí a vysoké sebevědomí z prvního závodu bylo pryč. Brazilského mladíka navíc dokázal porazit i Nick Heidfeld s BMW. Na rudých vozech byly ale prý špatně zvoleny pneumatiky a také měly problémy s motory. Ferrari-McLaren 1:1   O týden později si Massa vše vynahradil a získal suverénní vítězství ve Velké Ceně Bahrainu, navíc také poprvé porazil Räikkönena, který po celý víkend nedokázal využívat potenciál svého vozu naplno a dojel až třetí za Hamiltonem. Čtvrtou příčku opět dokázal ukořistit Heidfeld na úkor Alonsa, který se potýkal s problémy. McLaren překvapivě nepotvrdil výkon z předešlého víkendu. Ferrari-McLaren 2:1   Po třítýdenní pauze se Formule 1 vrátila poprvé po zimě do Evropy a opět mělo Ferrari navrch. Massa byl celý víkend Velké Ceny Španělska nejrychlejší. Souboj s Alonsem v první zatáčce ustál bez újmy a domácí pilot vyjel z trati, což ho připravilo o šanci na vítězství. Druhý skončil opět Hamilton a exmistr světa Alonso třetí. Räikkönena potkala smůla a musel odstoupit ze závodu, který měl rozjetý na stupně vítězů. Ferrari-McLaren 3:1   Po Barceloně vedl Hamilton o dva body před Alonsem a o tři před Massou. Iceman ztrácel na vedoucího Brita osm bodů a v Monaku si chtěl napravit reputaci, ale už po kvalifikaci bylo jasné, že i zde ztrátu na první tři nestáhne. McLaren byl v úzkých uličkách o několik tříd jinde než celé pole a vyhrál Alonso před Hamiltonem. Britský mladík byl ale po závodě hodně rozčílený, protože ho vedení stáje údajně zpomalilo a zakázalo mu útok na týmového kolegu. Kimi dojel osmý a získal jediný bodík, vidina titulu se mu začala vzdalovat. Ferrari-McLaren 3:2   Následující zámořské tratě jsou velmi rychlé a s napětím se očekávalo rozložení sil vedoucích dvou týmů. Velká Cena Kanady vyšla nejlépe Lewisovi Hamiltonovi, který získal své velké vítězství za tuhých podmínek. Fernando neunesl tíhu situace a po několika hrubých chybách dojel až sedmý za Satoem. Felipe byl vyloučen po výjezdu na červené světlo z Pit Line. Neúspěch Ferrari umocnil Iceman až pátým místem, protože si už v první zatáčce škrtl předním křídlem o kolo týmového kolegy a dost si ho pošramotil. Ferrari-McLaren 3:3   Hned další víkend se pokračovalo v Indianapolis a „Maranellští“ slibovali odvetu. MP4-22 bylo ale opět rychlejší než F2007 a McLaren získal třetí double v sezoně. Ferrari sice neztrácelo tolik jako v posledních třech závodech, ale na přímý souboj to opět nebylo. Fernando byl sice po většinu závodu rychlejší než Lewis, ale ten odvedl mazácký výkon a opět zvítězil a to už sebevědomý Španěl nemohl jen tak zkousnout. Felipe měl tentokrát s Kimim mnohem více práce a bylo vidět, že Fin už si s vozem začíná rozumět mnohem lépe než v předešlých víkendech. Ferrari-McLaren 3:4   Před polovinou sezony byl Vodafone McLaren Mercedes na koni. Hamilton měl 58 bodů, Alonso 48, Massa 39 a Räikkönen 32. Vypadalo to, že finský pilot již na titul nemá šanci. Velká Cena Francie ale ukázala opravdové zlepšení jeho výkonu a po skvělé jízdě porazil díky dobře načasované zastávce v boxech Massu a poprvé od Bahrainu vystoupil na podium. Na stupních bylo vidět, jak ho výsledek teší a jaká tíha z něho spadla. Alonso měl v kvalifikaci technické problémy a startoval až z desátého místa. Inženýři mu ale nevymysleli potřebnou strategii a tak musel Fernando většinu závodu trčet za pomalými vozy a dojel až sedmý, zatímco týmový kolega Lewis Hamilton třetí. Ferrari konečně vrátilo McLarenu porážku a opět se s nimi muselo začít počítat. Po poločase: Ferrari-McLaren 4:4  

Aleš Jirásek

9.11.2007 2:04

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist