Sezóna 2006 v číslech

Jak dokázaly týmy zúročit své finance a natestované kilometry?

Kouzlo efektivního zúročení investovaných financí a vynaloženého úsilí činí úspěch ještě krásnějším a není to zrovna věc, která by byla puncovním znakem většiny světa formule 1. Asi není překvapením, že v této oblasti letos vynikala mistrovská sestava Renaultu.Spolehlivost týmůJak v posledních dvou sezónách ukázaly příklady McLarenu a Ferrari, musí jít spolehlivost vozů ruku v ruce s jejich rychlostí. Renault letos obhájil titul v poháru konstruktérů a bylo to také díky tomu, že jeho auta dojížděla pod šachovnicovým praporkem častěji než soupeři.  Že však nestačí pouze dojet a rozhoduje kvalita výsledků, ukázal McLaren, kterému patřil v závodech třetí nejnižší počet odjetých kol. V poháru konstruktérů však stáj z Wokingu skončila hned za Renaultem a Ferrari. Hluboký propad zažil Williams, jehož vozy z 36 startů dvacetkrát nedokončily. Za sezónu odjel pouhých 58 % závodních kol. p.TýmZávodních kolProcent1. RenaultM215794.8%2. FerrariB261094.6%3. BMWM198587.3%4. HondaM193485.4%5. Toro RossoM190083.5%6. ToyotaB183380.6%7. Red BullM176477.6%8. Midland/SpykerB171575.4%9. McLarenM168073.9%10. Super AguriB145564.0%11. WilliamsB133158.5%Ne vždy ale závisí dokončení závodu na kvalitě materiálu. Stáj sira Franka doplatila také na četné havárie, stejně jako poruch jich letos nasbírala 10. Poslední KO v Brazílii si jezdci Williamsu uštědřili symbolicky navzájem.Osmkrát kolidovalo duo Midlandu resp. Spykeru. Překvapivě často (7x) se havárií účastnili piloti McLarenu, kteří překonali i kamikadze ze Super Aguri. Technickým poruchám letos vévodili Japonci. Vedle možná očekávaných problémů stáje Aguri Suzikiho překvapila celkem dvanácti poruchami Toyota, která se loni pyšnila titulem nejspolehlivějšího týmu.p.TýmStartyDojetíPoruchyHavárie1. RenaultM3632312. FerrariB3631143. HondaM3628714. BMWM36274*45. Toro RossoM3627366. McLarenM3623677. Red BullM3623948. ToyotaB36221229. Midland/SpykerB36216*810. Super AguriB361712*611. WilliamsB36161010* oba vozy Midlandu byly diskvalifikovány v Hockenheimu, bmw Roberta Kubicy bylo diskvalifikováno v Budapešti, Sato diskvalifikován v Šanghaji – není započítáno do odstoupení z technických důvodů Poruchy motorů v závoděPřechod na nové motory se ukázal být zrádnější, než se původně zdálo. Celkem jedenadvacetkrát jsme viděli letos vzplát pohonné jednotky vozů v závodu. Tato nelichotivá statistika se stala doménou obou japonských výrobců. Hondu zradil agregát V8 v průběhu Grand Prix sedmkrát, potíže s motorem tím pádem stály za všemi odstoupeními bývalé stáje BAR v letošním roce. Navíc ještě dvakrát došlo k poruše osmiválce Honda ve vozech Super Aguri. Čtyřikrát zradil motor v závodech Toyotu, kterou však stíhaly problémy především v trénincích. Nejspolehlivějším motorem v závodech byl podle předpokladů předpisy přiškrcený Cosworth V10 ve vozech Toro Rosso, britský dodavatel však pomyslný primát udržel i mezi osmiválci společně s Renaultem a Ferrari (všichni tři odjeli sezónu s jedinou poruchou motoru v závodě).p.TýmPoruchy*Motor1. Honda – HondaM772. Toyota – ToyotaB1243. BMW – BMWM434. Super Aguri – HondaB1225. McLaren – MercedesM626. Renault – RenaultM317. Ferrari – FerrariB118. Williams – CosworthB1019. Red Bull – FerrariM9010. Toro Rosso – Cosworth V10M3011. Midland/Spyker – ToyotaB60* sloupec značí celkový počet technických problémů v závodech za rok, v dalším je uvedeno kolik z toho bylo způsobenu závadou na motoru TestyZa předpokladu, že by všechny vozy úspěšně dokončily všech 18 letošních Grand Prix, urazily by dohromady přes 120 608 kilometrů. Jen při testech však 11 stájí ujelo celkově téměř 367 700 kilometrů – tj. další tři celé závodní sezóny! Čas, který si týmy dohodou o omezení testování nadělily, se snažila nejvíce zúročit Honda. Ta podobně jako loni dominuje přehledu vzdáleností, které piloti jednotlivých týmů urazili při testech. A podobně jako v loňském roce jí sekundují Renault a McLaren. I přesto, že se Ferrari drželo svého systému testování na dvou frontách zároveň, ujelo o 10 000 kilometrů méně než Honda. Až směšně působí dva tisíce kilometrů, které letos při testech odjely vozy Super Aguri. O to větší má pro japonskou stáj váhu fakt, že ke konci sezóny dokázala prohánět týmy, které měly k vývoji svých vozů daleko více času a prostoru. p.TýmOdjetých km1. HondaM54 816 km2. RenaultM47 826 km3. McLarenM46 893 km4. FerrariB43 282 km5. ToyotaB42 709 km6. BMWM40 896 km7. WilliamsB35 903 km8. Red BullM23 526 km9. Toro RossoM15 150 km10. Midland/SpykerB13 698 km11. Super AguriB2 996 kmÚdaje ke konci sezóny po poslední GP v Brazílii Rozpočty týmů na sezónu 2006K dokreslení efektivity práce jednotlivých týmů nemohou chybět údaje o jejich rozpočtech na letošní sezónu.  Podle rozborů BusinessF1 měl největší pokladničku k dispozici McLaren, který však letos zaznamenal nezvykle chudou sezónu bez jediného vítězství. Na třetí místo v poháru konstruktérů s citelnou bodovou ztrátou na první dvojici mu stačilo posbírat maličkost – 400 milionů dolarů. Toyota patří už od svého vstupu do formule 1 na přední příčky statistik nejbohatších stájí, letos ale ani 380 milionů dolarů nepomohlo vylepšit loňské překvapivé výkony, ba ani je zopakovat. Renault se ze všech top týmů chová nejekonomičtěji a je důkazem toho, že peníze jsou pouze jednou z podmínek nikoliv automatickým předpokladem úspěchu.  BMW probudilo v bývalé stáji Sauber nového giganta formule 1. Ač si v jistém ohledu udržovalo image malého týmu, financemi se přiblížilo špičce svého sportu. Zatímco vloni Sauber přežíval s necelou stovkou milionů dolarů, letos mu jen BMW Group nalila do žil čerstvých 220 milionů. S překvapivě nízkým rozpočtem se ke slušným výkonům dopracovala stáj Toro Rosso. Výdaje pomohl snížit fakt, že Scuderia letos vyjela v podstatě s loňským vozem Red Bullu a ušetřila tak na nákladném vývoji vlastního vozu.p.TýmCashDodávkyCelkem1. McLarenM244,1158,2402,32. ToyotaB316,366,9383,23. HondaM203,3168371,34. BMWM31454,5368,55. FerrariB276,943319,96. RenaultM177,5114,8292,37. Red BullM17025,9195,98. WilliamsB112,418,3130,79. Super AguriB5933,592,510. Midland/SpykerB61,313,374,611. Toro RossoM4321,664,6Částky uvedeny v milionech amerických dolarů (údaje zveřejněné v první polovině roku 2006)

Martin Ševčík

29.11.2006 1:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist