Rozhovor: Pat Symonds

Co chystá stáj Renault do posledních třech závodů?

Výkony Renaultu v letošní sezoně výrazně zaostávají za očekáváním. Ale výkonný technický ředitel Pat Symonds přesto věří, že tým dokončí sezonu se ctí. V posledních třech závodech hodlají bývalí šampioni zajet dobré závody.   Pate, jak hodnotíte víkend ve Spa? Pat Symonds: „Je to dost rozporuplné. Po stránce konkurenceschopnosti auta byla naše situace podobná jako v Turecku, kde obzvlášť Hekki ukázal vedení ve středu pole. Ale Giancarlovy šance v Belgii byly zmařeny výměnou motoru a nemyslím že jsme Hekkimu dali nejlepší strategii. Očekávali jsme pomalejší degradaci pneumatik, než jsme ve skutečnosti zažili a to znamenalo že strategie jedné zatáčky pro něj nefungovala. Takže jsme neměli šanci ukázat plný potenciál auta.“   Jaké přípravy jste provedli pro nový okruh – Fuji? PS: „Jako vždy se velká část naší práce soustředila na detailní počítačové simulace. Máme dobré mapy okruhu a extrémně přesný software, ale musíme stále počítat s neznámými parametry – nevíme jak umí jezdci využívat obrubníky a nemáme detailní informace o přilnavosti. To znamená že musíme zkoumat hodně různých simulací s různými odhadnutými hodnotami abychom byli připraveni pro každou možnost. Ale základ nám dává dobrý pocit z toho co můžeme očekávat.“   Co je po těchto přípravách na Fuji zajímavé? PS: „Je to zcela jasně okruh, který sleduje moderní trendy – pomalé zatáčky a dlouhé rovinky. Hlavní rovinka s délkou 1,5 kilometru znamená že musíme obětovat ideální hodnotu přítlaku ve prospěch maximální rychlosti a to zase pro jezdce znamená složitější ovládání auta v jiných částech okruhu. Myslím že velmi pomalá sekce na konci kola – zatáčky 10 až 16 – bude klíčová v otázce času na kolo. Ale budeme plně rozumět výzvám, které tato trať představuje, musíme počkat do prvního tréninku.“   Bude to v pátek znamenat víc jezdění než obvykle? PS: „Pravděpodobně ano. V pátek už tak dost jezdíme protože nemáme omezení pro motor a dostatečnou zásobu pneumatik. A samozřejmě, je zde větší motivace pro jezdce – mohou se naučit ideální stopu a mají víc času na perfektní nastavení.“   Jak je to s přípravou jezdců? PS: „Provedeme obvyklou procházku po okruhu s jezdci a techniky abychom trati porozuměli. A jsem si jistý že hodně jezdců trénovalo na simulátorech, od Playstationů až po více sofistikované systémy.“   V boji o titul jsme mezi McLarenem a Ferrari viděli velké výkyvy od závodu k závodu. Co můžeme čekat na Fuji? PS: „Nemyslím si že by byl takový vzorec jasný jako v minulých letech, ale myslím si že obecně má Ferrari výhodu na okruzích s rychlejšími zatáčkami – a McLaren je lepší na pomalejších. To znamená že nás čekají zajímavé závody. Brazílie má jen málo rychlých zatáček zatímco Čína je vyváženější. A co se týká Fuji, momentálně nevíme. Je zde velmi pomalá sekce na konci kola a jen několik relativně rychlých zatáček. Ale je téměř nemožné odhadovat dokud se nepodíváme na trať.“   Hodně se mluví o rivalitě mezi jezdci McLarenu. Co si o tom myslíte? PS: „Myslím si že je to přirozené a normální, tak by to mělo být. Jsou to soutěživí lidé a oba chtějí vyhrát. Velmi na mě zapůsobil Lewis, ale po Spa jsme mohli vidět slabinu v jeho brnění. U Fernanda víme, jak je po psychické stránce silný. Těším se jak se bude vyvíjet jejich boj v posledních závodech.“     A jaké jsou vyhlídky Renaultu pro poslední část sezony? PS: „Skupina ve středu pole se v několika posledních závodech uzavřela, což se dalo čekat, ale jsem si jistý že stále máme výkon na vedení v této skupině. Zatímco je naše pozice v šampionátu relativně pohodlná, nemůžeme si dovolit žádné chyby a zvlášť, když se musíme vyrovnávat s nečekanými podmínkami. Není to naše nejlepší sezona, ale jezdci a tým si  zaslouží obrovské uznání za jejich nezdolný zápal. Budeme se snažit na silný finiš ve třech silných, dynamických závodech.“

Richard Herbich

26.9.2007 12:01

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist