Rozhodnutí FIA: McLaren nezasáhl do výsledků závodu

Detailní zpráva FIA zprošťuje McLaren veškerých obvinění.

Toto odpoledne se FIA rozhodla nepenalizovat tým McLaren kvůli „týmovým rozkazům,“ použitým při VC Monaka. Řídící orgán Formule 1 studoval rádiovou komunikaci týmu s jezdci a rozhodl, že bylo vše podle pravidel. Další vyšetřování proto nebude probíhat. Vyjádření FIA říká: „Po prostudování rádiové komunikace mezi týmem Vodafone McLaren Mercedes a jeho jezdci, společně s pozorovatelskou zprávou FIA a informacemi od týmu. Je jasné, že chování týmu Vodafone McLaren Mercedes během Velké ceny Monaka v roce 2007 bylo naprosto legitimní a nevyžaduje další zkoumání.“   Díky kritice a spekulacím, podle kterých tým McLaren požil týmové rozkazy, které ovlivnily výsledky VC Monaka, byla FIA donucena začít celou věc vyšetřovat na začátku tohoto týdne. Šéf týmu McLaren, Ron Dennis přiznal, že tým řekl svým jezdcům Alonsovi a Hamiltonovi, aby mezi sebou nebojovali po prvním kole zastávek v boxech. Těsně předtím, tým povolal Hamiltona do boxů k čerpání paliva, což znatelně snížilo jeho šanci vybudovat si náskok a vrátit se z boxů před Alonsem. Tým provedl to samé i při jeho druhé zastávce v boxech.   Pokud by byl tento postup vyhodnocen jako „týmové rozkazy, které interferují s výsledkem závodu (článek 39.1 Sportovních pravidel Formule 1 2007), byl by tým potrestán odebráním bodů, pokutou, nebo podle Ecclestonových slov „by mohl tým mýt vyloučen ze šampionátu.“   Podle zjištění FIA: „McLaren natankoval Hamiltonovi palivo pro pět kol navíc oproti Alonsovi. To dalo Hamiltonovi možnost použít strategii jedné zastávky, pokud by vyjel během první fáze závodu safety car.“   Stanovisko FIA pokračuje: „Jelikož safety car nevyjel před první Alonsovou zastávkou v boxech, byla zde malá, ale reálná šance, že vyjede během pěti kol před Hamiltonovým tankováním. To by ho umístilo za celé závodní pole a do značné nevýhody vůči jakémukoliv vozu se strategií jedné zastávky. Další vozy by pak musely tankovat okolo 40. kola – pokud by safety car zajel do boxů, kdyby vyjel během Hamiltonových kol navíc.“   „Z podobných důvodů byl Hamilton povolán dříve do boxů ke skvé druhé zastávce, což zajistilo jeho druhé místo –  se safety carem i bez něj. Kdyby v autě před Hamiltonem nebyl jeho týmový kolega, McLaren by mohl riskovat safety car a nechat Hamiltona jet tak dlouho, jak by mu palivo dovolilo. To by ho mohlo po vyjetí z boxů dostat do čela závodu. Ale neexistuje povinnost riskovat předjetí vlastního vozu. To by samozřejmě bylo pošetilé“   Co se zpomalování řidičů týče, FIA vysvětluje: „Je to standardní procedura týmů, říci jezdcům, aby zpomalili, když vedou. Děje se tak kvůli minimalizaci rizika technických či jiných problémů. Je také standardní procedurou požádat řidiče, aby se navzájem neohrožovali.“   FIA také vyzdvihla skvělou formu McLarenu a dala mu tímto větší volnost z hlediska strategie: „McLaren mohl prosadit optimální strategii díky znatelné výhodě nad ostatními vozy. Neudělal nic, co by se dalo popsat jako zasahování do výsledků závodu.“  

Richard Herbich

30.5.2007 9:43

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist