Preview Grand Prix Monaka

Základní informace o velké ceně a okruhu v Monte Carlu.

Zřejmě jen jediná velká cena na světě na sebe přitahuje pozornost i těch, které jinak formule 1 příliš nezajímá – monacká.Závod v miniaturním knížectví na pobřeží Středozemního moře je prvořadou světovou společenskou událostí a dostaveníčkem celebrit nejvyššího kalibru.Velká cena ulicemi kolem přístavu a přes náměstí u Kasina se v Monaku jezdí od roku 1929. Nejkratší a nejpomalejší závod roku s jedinečnou atmosférou noblesního knížectví s množstvím prominentních hostí má v kalendáři jisté místo i do budoucna.Již tradičně se tréninky konají už ve čtvrtek, pátek je pro F1 volným dnem a na dráhu se částečně vrací normální silniční provoz.Samotná trať, vinoucí se ulicemi Monte Carla, klade na jezdce i techniku enormní nároky, byť se neabsolvuje v závratném tempu. Úzká trať bez únikových zón vyžaduje přesnost a soustředění, i malá chybička mívá za následek náraz do svodidel a předčasný konec.Do zatáček se najíždí naslepo a předjíždět se zde nedá. Výjezd tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou MS, protože se zde dosahuje 290 km/h. Zabrat dostávají zejména převodovky a brzdy. Zvláštností okruhu je ojedinělý průjezd tunelem a nejpomalejší zatáčka celého seriálu pod Casinem. LEGENDA:startovní
rošt rychlostní
stupeň rychlost
(km/h) rychlost
(mph)boční
přetížení číslo
zatáčkyměřený
sektorčas
sektoručas
na kolocílová
čára    Délka kola:
3,370 kmPočet kol:78Délka závodu:262,860 kmHlavní úseky
předjíždění:Zatáčka za cílovou rovinkou     Nejrychlejší kolo:Michael Schumacher (2004, Ferrari F2004) – 1:14,439      RokVítězVůzMotor2005K.RäikkönenMcLaren MP4-20Mercedes 3.0 V102004J.TrulliRenault R24Renault 3.0 V10 2003J.P.MontoyaWilliams FW25BMW 3.0 V102002D.CoulthardMcLaren MP4-17Mercedes 3.0 V102001M.SchumacherFerrari F2001Ferrari 3.0 V102000D.CoulthardMcLaren MP4-15Mercedes 3.0 V101999M.SchumacherFerrari F399Ferrari 3.0 V101998M.HäkkinenMcLaren MP4-13Mercedes 3.0 V101997M.SchumacherFerrari F310BFerrari 3.0 V101996O.PanisLigier JS43Mugen-Honda 3.0 V101995M.SchumacherBenetton B195Renault 3.0 V101994M.SchumacherBenetton B194Ford Zetec-R 3.5 V81993A.SennaMcLaren MP4-8Ford HB 3.5 V81992A.SennaMcLaren MP4-7AHonda 3.5 V121991A.SennaMcLaren MP4-6Honda 3.5 V121990A.SennaMcLaren MP4-5BHonda 3.5 V101989A.SennaMcLaren MP4-5Honda 3.5 V101988A.ProstMcLaren MP4-4Honda 1.5 V6T1987A.SennaLotus 99THonda 1.5 V6T1986A.ProstMcLaren MP4-2CTAG 1.5 V6T1985A.ProstMcLaren MP4-2BTAG 1.5 V6T1984A.ProstMcLaren MP4-2TAG 1.5 V6T1983K.RosbergWilliams FW08CFord Cos. DFV 3.0 V81982R.PatreseBrabham BT49DFord Cos. DFV 3.0 V81981G.VilleneuveFerrari 126CKFerrari 1.5 V6T1980C.ReutemannWilliams FW07BFord Cos. DFV 3.0 V81979J.ScheckterFerrari 312T4Ferrari 3.0 F121978P.DepaillerTyrrell 008Ford Cos. DFV 3.0 V81977J.ScheckterWolf WR1Ford Cos. DFV 3.0 V81976N.LaudaFerrari 312T2Ferrari 3.0 F121975N.LaudaFerrari 312TFerrari 3.0 F121974R.PetersonLotus 72EFord Cos. DFV 3.0 V81973J.StewartTyrrell 006Ford Cos. DFV 3.0 V81972J.P.BeltoiseBRMP 160BBRM 3.0 V121971J.StewartTyrrell 003Ford Cos. DFV 3.0 V81970J.RindtLotus 49CFord Cos. DFV 3.0 V81969G.HillLotus 49BFord Cos. DFV 3.0 V81968G.HillLotus 49BFord Cos. DFV 3.0 V81967D.HulmeBrabham BT20Repco 3.0 V81966J.StewartBRMP 261BRM 1.9 V81965G.HillBRMP 261BRM 1.5 V81964G.HillBRMP 261BRM 1.5 V81963G.HillBRMP 57BRM 1.5 V81962B.McLarenCooper T60Climax 1.5 V81961S.MossLotus 18Climax 1.5 L41960S.MossLotus 18Climax 2.5 L41959J.BrabhamCooper T51Climax 2.5 L41958M.TrintignantCooper T45Climax 2.0 L41957J.M.FangioMaserati 250FMaserati 2.5 L61956S.MossMaserati 250FMaserati 2.5 L61955M.TrintignantFerrari 625Ferrari 2.5 L41950J.M.FangioAlfa Romeo158Alfa Romeo 1.5 L8C     Charakteristika okruhu:
Velká cena ulicemi kolem přístavu a přes náměstí u Kasina se v Monaku jezdí od roku 1929. Nejkratší a nejpomalejší závod roku s jedinečnou atmosférou noblesního knížectví s množstvím prominentních hostí má v kalendáři jisté místo i do budoucna.
Úzká trať bez únikových zón vyžaduje přesnost a soustředění. Do zatáček se najíždí naslepo a předjíždět se zde nedá. Výjezd tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou MS, protože se zde dosahuje 290 km/h. Nejvíce vozů končí mimo trať po jezdeckých chybách. Probíhají stavební práce, rozšiřující pevninu, zvětší prostor pro zázemí týmů, ale na trať nebudou mít vliv.
Okruh z pohledu jezdců:
Ralf Schumacher – „V Monte Carlu se musíte koncentrovat na sto procent. Není tu místo na odpočinek.“ Heinz-Harald Frentzen – „Je to největší událost v kalendáři F1, ale potřebujete tu obrovskou koncentraci na závod.“

Zdenda Balcar

25.5.2006 10:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist