Přehled účastníků MS F1 2006: 9. díl – MIDLAND

První tým s ruskou licencí ve Formuli 1.

Ohlédnutí za sezónou 2005:
Pouze upravený vůz, dva nováčci v kokpitu a nové vedení týmu nedávali mnoho šancí na výraznější úspěch. Díky spolehlivému vozu i motoru Toyota Jordan využíval odstoupení havarujících nebo méně spolehlivých soupeřů a posouval se pořadím nahoru. Na dráze byly Jordany schopny porazit pouze stáj Minardi.
Tým bezezbytku využil šance při GP USA – oba vozy dojely za Ferrari a Tiago Monteiro se dostal dojetím na třetím místě na stupně vítězů. Tiago bodoval ještě jednou – získal cenný bod za osmé místo v záludných podmínkách mokrého závodu v Belgii.
Portugalský pilot byl vyhlášen nováčkem roku, k tomu mu pomohla rekordní spolehlivost (poprvé nedojel až v Brazílii, sedmnáctém podniku MS), ale také to, že se dokázal přiblížit k zpočátku rychlejšímu týmovému kolegovi – Narainu Karthikeyanovi.
Jordan získal celkem 12 bodů (Monteiro 7 bodů – 16., Karthikeyan 5 bodů – 18.) a nejlepším výsledkem se stalo třetí místo Monteira v USA.
Změny v týmu:
Rozepře se šéfem týmu stály místo Naraina Karthikeyana, který si za peníze svých sponzorů koupil místo testovacího pilota ve Williamsu. Jeho místo zaujme loňský pilot Minardi Christijan Albers. Nově je v týmu hned trojice testovacích pilotů : Markus Winkelhock, Adrian Sutil a Giorgio Mondini.
Do funkce technického ředitel byl povýšen James Key (dříve technický koordinátor).
Skončila dlouholetá spolupráce s významným sponzorem, firmou Gallagher (prezentované názvy svých výrobků Benson&Hedges a Sobranie). Sponzoring ukončila řada dalších společností (mj. Tata, Bharat Petroleum, Remax, Speed) a uvolněné místo nahradí portfolio nových sponzorů mj. JVC (elektronika), Rhino´s (energetické nápoje), Dremel (nářadí), ZIM (doprava), Axzons (management), Clarington (finančnictví), Garcia (oděvy), MAN (nákladní automobily).
Po loňské koupi týmu Alexem Shnaiderem a jeho společností Midland Group bylo letos provedeno přejmenování týmu z Jordan Grand Prix na Midland F1 Racing. Tým nyní startuje s ruskou licencí.
Ohlédnutí za Jordanem:
Bývalý závodník a šéf týmu F3 a F3000 Eddie Jordan vstoupil do Formule 1 v roce 1991. V první sezóně tým skončil na pěkném pátém místě v Poháru konstruktérů. V následujících dvou letech se týmu nedařilo a skončil v nižších patrech výsledkové listiny.
Obrat nastal v roce 1994  a tým se vydal k postupné cestě na vrchol. Ten přišel v letech 1998 a 1999, kdy Eddie dočasně opustil najímání méně zkušených (ale zpravidla perspektivních) pilotů a v těchto letech zaměstnal mistra světa z roku 1996 Damona Hilla. Ten získal první vítězství pro Jordan v deštivém závodě v Belgii (na druhém místě dojel týmový kolega Ralf Schumacher). V dalším roce přidal dvě vítězství zkušený Heinz-Harald Frentzen. Jordan dosáhl třetí příčky v Poháru konstruktérů i v klasifikaci jezdců.
Následující sezónu se však tým vrátil do středu pole a zahájil postupný výkonnostní sestup na konec startovního pole. V divoké GP Brazílie 2003 získal poslední vítězství pro Jordan Giancarlo Fisichella.
Tým končí po absolovování 250 GP, se ziskem čtyř vítězství (Damon Hill – GP Belgie 1998; Heinz-Harald Frentzen GP Francie 1999, GP Itálie 1999; Giancarlo Fisichella – GP Brazílie 2003). Nejlepším umístěním byla třetí pozice v Poháru konstruktérů (1999) a třetí místo v klasifikaci jezdců (Frentzen).
Představení společnosti Midland Group:
Kanaďan ruského původu Alex Shnaider založil společnost Midland v roce 1994. Firma se nejprve věnovala obchodováním s ocelí, později své aktivity rozšířila na lodní dopravu, obchod s realitami a zemědělství. Jako oblast svého podnikání uvádí také motoristický sport.V říjnu 2004 oznámil Shnaider vytvoření nového týmu s plánovaným vstupem do ročníku 2006. Ke změně plánů došlo v lednu 2005 poté co Midland odkoupil finančními problémy sužovaný Jordan. Došlo ke změnám ve vedení a tým se ještě pod starým názvem účastnil sezóny 2005.
Silné stránky:
Oproti konkurenci na chvostu pole má tým k dispozici piloty, kteří mají seznamování se šampionátem F1 za sebou (výjimku představuje pouze Sato).
Spolehlivé motory Toyota mohou umožnit dojíždění do cíle, dostatečný výkon bude potřeba k soubojům se zvýhodněným Toro Rosso (Cosworth V10) a se silnou Hondou pohánějící Super Aguri.
Po bouřlivých změnách v loňském roce došlo ke stabilizaci situace.
Slabé stránky:
Piloti nemají dostatek zkušeností a rychlosti vůči soupeřům z výše umístěných týmů.
Kvalitní lidé byli zlákani do úspěšnějších týmů, Midlandu se nepodařilo uvolněné posty obsadit odpovídajícími pracovníky, což může svědčit o nedostatečném rozpočtu stejně tak jako špatné pověsti, jakou si nové vedení týmu vybudovalo v loňském roce.
Výhled na sezónu 2006:
Midland by se měl pohybovat v závěru startovního pole, kde bude mít hodně práce s týmem Toro Rosso. Super Aguri by neměl představovat vážnějšího soupeře. Výkony podávané v testech ukazují, že je malá šance na posun vzhůru startovním polem. Zisk bodů je reálný pouze v případě odstoupení velkého množství soupeřů.
MF1 RacingStartovní číslo 18:Tiago MonteiroStartovní číslo 19: Christijan AlbersTřetí pilot, testovací jezdec:Markus WinkelhockTestovací pilot: Adrian SutilTestovací pilot: Giorgio MondiniŠéf týmu:Colin KollesTechnický ředitel: James KeyŠéfkonstruktér: John McQuilliamHlavní aerodynamik: Simon PhilipsSportovní ředitel: Adrian BurgessŘeditel dodavatele motorů: Luca MarmoriniVůz:  Midland M16První test na dráze:7. února 2006 v JerezuMotor:   Toyota RVX-06První test ve voze: červenec 2005Pneumatiky:  Bridgestoneweb:   www.midlandf1.com

Tomáš Krejčík

7.3.2006 7:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist