Jean Todt: 2005 jednoduše není náš rok

Rozhovor s šéfem Ferrari: O Spa, Michaelovi, Sauberu i Minardi.

Večer po belgické Grand Prix poskytl Jean Todt tradiční pozávodní interview. I když (nebo právě proto, že) neměl příliš důvodů k radosti, byl až netradičně otevřený. O tom, co si myslí o závodu v Ardénách, v čem vidí budoucnost formule 1 a jak hodnotí nové týmy, se můžete dočíst na následujících řádcích. Jeane, co člověku zůstane po takovém závodě? Nejsem velký fanda podobných hodnocení, ale 2005 jednoduše není náš rok. Dnes jsme měli lepší materiál, než bylo vidět. Michael byl do svého vyřazení velmi silný, mohl dokonce dohnat Alonsa. Bohužel – ale nebyli jsme jediní – jsme přezuli na suché pneumatiky, když zajel během safety caru do boxů. Pak jsme ale zjistili, že to nevyjde a museli se vrátit zpět na přechodné. Button, který skončil třetí, byl tou dobou ještě za ním. Bohužel byl za ním i Sato a tím jeho závod také skončil. Dnes jsme zase viděli, jak důležité jsou pneumatiky, avšak náš cíl zůstává nezměněn – v poháru konstruktérů být před Toyotou třetí. Dnes jsme Toyotě dva body sebrali a doufáme, že situaci do konce sezóny zlepšíme. Poslední tři závody se budou také odvíjet od toho, jak budeme s Bridgestone spolupracovat, současně však už pokukujeme do budoucna a na osmiválce. Chceme, aby rok 2005 zůstal jediným nepovedeným rokem v našem úspěšném období. 2006 chceme být opět vepředu. Michael Schumacher se směrem k Takumovi Satovi vyjádřil jasně… Michael je normálně klidný, ale to, jak dnes reagoval, něco znamenalo. Ví, že přišel o další dobrou příležitost, a protože jsme jich letos moc neměli, byl tak rozzlobený. Co ti Michael řekl, když se vrátit po kolizi do boxů? Ptal se mě, zda dokážu zařídit, aby se schůzka s vedením závodu uspíšila a mohl tak letět dříve domů. Volal mi, abych byl přesnější. Normálně na boxové zídce telefony nezvedám, ale cítil jsem vibrování a po nějaké době jsem si řekl: Ok, podíváme se… třeba má někdo dobrou radu, jak můžeme ještě vyhrát! Přitom to byl ale jenom Michael, který chtěl dřív pryč… Bridgestone bude příští rok dodávat dalším dvěma týmům. Znamená to, že s nimi budete spolupracovat a potom následně redukujete vaše soukromé testování? Dozvěděli jsme se to také až o tomto víkendu. Teď musíme počkat, co se stane, a pak o tom můžeme přemýšlet. Poté, co Red Bull koupil Minardi, stojí už čtyři týmy na straně Bernieho Ecclestona, včetně Ferrari. Myslíš, že se nakonec dokážete prosadit? Je to určitě znamení, že se věci kolem nové Concordské dohody ubírají správným směrem.  Red Bullu budete příští rok dodávat motory, mohlo by se na seznamu zákazníků objevit i Minardi? Ne, určitě ne s desetiválcem. Ani si nemyslím, že by to Red Bull vůbec chtěl, proto jsme o tom doposud nepřemýšleli. Mnoho let jste dodávali motory Peteru Sauberovi, který svůj tým prodal BMW a už se tak tím pádem nebude často objevovat v paddocku. Jsi z toho smutný? Jsou před námi ještě tři závody a vím, že Credit Suisse mu nechá udělat velkou párty před čínskou Grand Prix. Naše schůzky během závodního víkendu mi budou určitě chybět. Včera za mnou přišel. Byl trochu nostalgický a říkal, že bude i nadále některé závody navštěvovat. Odvedl báječnou práci. V tomto oboru byl 39 let a zajistil svému úsilí kontinuitu tím, že prodal tým BMW. Považuji to za velký úspěch, ale z osobního pohledu mě to mrzí. Nemám zde mnoho přátel! Někdy však člověk musí udělat za věcí tlustou čáru – především, když chce mít zisk z něčeho, do čeho hodně investoval. Budou z toho však profitovat i lidé, kteří pro tým pracují. Proto mu náleží respekt. Bude ti chybět i Paul Stoddart? Ne. Nemyslím si, že on by něco formuli 1 dal. Peter Sauber byl hráč. Paula Stoddarta jsem párkrát potkal, když převzal Minardi. Potom zařídil Michaelovi, aby mohl řídit dvojmístný vůz. Můj názor na něj se však v poslední době změnil a proto mi chybět nebude. A jak to vypadá s Minardi? Je to přece jen čtvrtý nejstarší tým ve formuli 1 a dříve s Ferrari úzce spolupracoval… Já osobně si na jménech příliš nezakládám. Nejsou pro mě důležitá a nehrají žádnou roli. Spíš si myslím, že je to pro tým dobře, že kormidlo převzal silný investor. Jsem si také jistý, že tomu dá i kontinuitu, což je pro formuli jedna dobré. Když porovnáme výhody a nevýhody, tak si myslím, že pozitivní věci výrazně převažují.

Martin Ševčík

12.9.2005 9:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist