Indianapolis – technická analýza

S čím se musí týmy vyrovnat v Indy?

Okruh Formule 1, vybudovaný uvnitř slavné Indianapolis Motor Speedway, má úzké technické zatáčky, kombinované s jednou z nejdelších rovinek letošní sezóny. To od vozů Formule 1 vyžaduje naprosto opačné charakteristiky: přilnavost v nižších rychlostech a ovladatelnost, kombinovanou s nízkými hodnotami přítlaku a vysokou rychlost pro hlavní rovinku. Okruh je tedy složen ze dvou naprosto opačných polovin. V ideálním případě by týmy měly použít vyšší přítlak, než jak ve skutečnosti dělají, aby posílily ovladatelnost v klikatém vnitřním poli, zvláště při akceleraci a brzdění.   Ale dlouhá rovinka, vedoucí do zatáčky jedna představuje výbornou příležitost k předjíždění, což komplikuje úvahy o nastavení přítlaku. Rychlost vozu musí být dostatečná, aby dovolila jezdcům předjíždět a také bránit své pozice proti ostatním závodníkům vzadu. Nastavení křídel podle výpočtů slibuje rychlosti okolo 320 km/h – podobně jako v Kanadě – společně s dostatečným přítlakem pro vnitřní pole. Technici budou muset zvolit ideální nastavení během víkendu, podle nejvyšší rychlosti svých konkurentů.   Stejně jako v Kanadě, schopnost projíždět zatáčky je dána hlavně mechanickým nastavením vozu, aerodynamikou už méně. Děje se tak kvůli pomalým zatáčkám, které jezdci projíždí nízkou rychlostí na druhý nebo třetí stupeň. Sled zatáček 3, 4 a 5 je brán jako jedna zatáčka a vyžaduje dobrou stabilitu pro přední část vozu, aby měl jezdec jistotu, stejně jako zatáčka 11, kde je výjezd klíčový. Řidiči zde nesundají nohu z pedálu, dokud nezačnou brzdit do zatáčky 1.   VC Kanady poprvé v roce 2007 přinesla jezdce s jinou, než dvouzastávkovou strategií, na stupně vítězů (Wurz jel na jednu zastávku.) Stalo se tak i díky zvláštním podmínkám při závodě, díky častým výjezdům safety caru. V Indianapolisu týmy zřejmě využijí tyto zkušenosti, budou chtít zůstat na trati po co nejdelší dobu na co nejlepší směsi pneumatik. Stejně jako v Kanadě bude spotřeba paliva a ovlivnění časů kvůli množství neseného paliva hrát menší roli. Je možné, že se pojede i na obrácenou strategii (zastavit později, než v 1/3 a 2/3 závodu) bez přetěžování pneumatik či větší ztráty času v kvalifikaci.   Pneumatiky Bridgestone budou k dispozici ve své měkké a střední verzi. Po Melbourne je to podruhé, co se objevuje tato kombinace. Směsi jsou o stupeň tvrdší, než v Kanadě díky většímu příčnému zatížení ve vnitřním poli a na klopené části okruhu.   Motory pojedou na plný plyn jen po 59% kola, což je pod průměr této sezony. Mohlo by se zdát, že pro motory je tento okruh snadný, ale trať také obsahuje jízdu na plný plyn po dlouhých 22 sekund. Je to nejdelší úsek celé sezony a souvislejší jízda na plný plyn může pro motory znamenat problém. Motor také potřebuje dobré charakteristiky točivého momentu, aby mohl vystřelit vůz z pomalých zatáček.   Zdroj: GPUpdate.net

Richard Herbich

15.6.2007 10:06

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist