FIA: Velké změny v pravidlech pro rok 2011

Menší motory, biopaliva, pohyblivá křídla: zachrání Formuli 1?

FIA odhalila plány na nové prvky pro Formuli 1 pro rok 2011. Cílem je Formuli 1 co nejvíce přiblížit běžným silničním vozům, učinit jí ekologičtější a zároveň vylepšit zážitek pro diváky. Po setkání Světové rady motoristických sportů v Paříži se objevil dokument, který vznikl za spolupráce týmů a výrobců. Nejradikálnější změny se týkají šasi – FIA navrhuje pohyblivé aktivní aerodynamické prvky, které by snížily odpor vzduchu na rovinkách a zároveň umožnily rychlé průjezdy zatáčkami. Další návrhy jsou spíše z oblasti sci-fi: tvorba plasmy, turbulátory MEMS a změny tvaru. FIA chce také pozměnit plány na použití šestiválce o objemu 2,2 litru, se změnami šasi by jeho pohon znamenal nebezpečnou rychlost na rovinkách.   Nyní se odhaduje, že objem motoru bude snížen na 1,3 až 1,5 litru. Bude se tedy jednat o čtyřválce, i když bez omezení otáček. Ale omezena má být spotřeba. FIA dále hodlá představit standardizované podlahy s aerodynamickými prvky. Ty by měly zajistit více přítlaku a vyřešit problémy s turbulencemi, které v současné době brání předjíždění. Křidélka a další doplňky budou zakázány. A nakonec se chystá použití standardizovaných dílů, například kola, brzdy, komponenty palivové soustavy a výztuhy.   Definitivní balík pravidel pro rok 2011 má být hotov ještě letos. Klíčovými oblastmi tedy jsou:   Výkon motoru: Omezení výkonu díky určení maximálního toku energie, o 20% vyšší teplotní efektivita.   Odpor vzduchu: Využití pohyblivých aerodynamických prvků, které sníží odpor vzduchu o více než 50% a zajistí snížení potřebného výkonu o 40% při zachování stávajících rychlostí.   Rekuperace energie: Energie bude znovu získávána při brzdění a použita při akceleraci. Množství znovu použité energie bude omezeno, aby se zabránilo nebezpečným rychlostem.   Palivo: Celkové množství energie, které bude možno v závodě použít bude omezeno. To má podporovat snahy o nižší spotřebu. Množství uvolněného CO2 bude také sníženo díky použití paliva, částečně vyrobeného z  rostlinných zdrojů.   Předjíždění: Nová pravidla pro aerodynamiku sníží přítlak o polovinu a zbaví auta vlivu vozů, projíždějících před ním. Také existuje návrh na automatickou eliminaci nedostatku přítlaku zadního auta.   Pravidla: Nejlepší odhady zatím mluví takto – –          použití čtyřválce o objemu 1,1 až 1,5 litru –          žádné omezení otáček a plnícího tlaku –          tok energie 300 kW, včetně rekuperace energie z výfuku –          získávání 200 kW z brzdění –          návrat energie 400-600 kJ na rovince –          biopaliva –          podlahy a další aerodynamické prvky dle specifikace FIA –          50% hodnoty přítlaku z roku 2007 –          stavitelná křídla a chlazení –          automatické nastavování přítlaku při jízdě za dalším vozem –          časy na kolo a nejvyšší rychlosti na úrovni roku 2009 –          spotřeba snížená o 50% Náklady: Je navržena řada opatření ke snížení nákladů – –          standardizace dílů (kola, brzdy,…) –          homologace dílů –          omezení použitelných materiálů –          delší životnost soustav dílů –          omezení práce a personálu při závodech –          omezení využití některých zařízení (např. aerodynamických tunelů)   Všechna tato opatření budou projednána s týmy a výrobci, kompletní návrh bude hotov v září.

Richard Herbich

28.6.2007 10:29
Více o tématu: formule 1Paříž

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist