Závod 24 h Le Mans už zase změní pravidla

Organizátoři závodu 24 h Le Mans znovu nejsou spokojeni s jeho průběhem a chtějí nastavit pravidla tak, aby byla benevolentnější. Uvidíme za dva roky.

Letošní vytrvalostní závod na 24 h v Le Mans přinesl přesvědčivé vítězství speciálům Audi R18. Vozy s turbodieselovými šestiválci a hybridním pohonem obsadily první místa a deklasovaly konkurenci. Zatímco se pro příští rok ještě změna pravidel nechystá, organizátor (Automobile Club de l’Ouest) už plánuje změny na rok 2014.

Chce, aby závod byl atraktivnější a rada ACO rozhodla, že se pravidla uvolní. Jediné omezení se týká spotřeby paliva, velikosti nádrže a hmotnosti vozu. Ve hře je ještě možnost omezit týmům použití „kosmických“ materiálů, ale zatím se zdá jako nereálné zakazovat použití například karbonových vláken a podobně.

DOPORUČUJEME: Za ostrými Jaguary na Nürburgring Nordschleife

Cílem ACO je přilákat více soutěžících, nabídnout větší variabilitu startovního pole a především nechat týmy, ať dělají, co uznají za vhodné. Od roku 2014 tak bude jedno, kolik budete mít válců a jaký objem motoru. Pokud použijete diesel, budete smět spálit na jedno kolo závodu jen 3,99 litru paliva, v případě auta se zážehovým motorem jen 4,95 litru. Nádrže budou také o 12 % menší.Minimální hmotnost hybridů se snižuje na 850 kg, vozy s konvenčním pohonem pak mohou vážit jen 830 kg, tedy o 70 kg méně než nyní. Musí se ale přepracovat kokpit – bude uložen výše a blíže k předku auta, aby se zlepšila viditelnost a zamezilo se kolizím, kdy se auta dobře nevidí. Na to třeba doplatil experimentální Nissan Delta Wing, protože jeho malý profil soupeř v zrcátku prostě neviděl.

Organizátor závodu 24 h Le Mans si slibuje, že neuvidíme jen jednotné vozy se stejnou technikou, ale skutečné prototypy a experimentální auta. To by právě mělo přilákat větší počet diváků, ale především týmů, které budou hledat, která cesta je nejefektivnější. Atraktivní by to mohlo být i pro automobilky, protože by tak mohly zkoušet techniku, která by se mohla brzy dostat do sériových aut.

Dalibor Žák

18.6.2012 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist