Zámky Loučeň a Stránov lákají na Hradozámeckou noc a výstavu věnovanou historii automobilu

Na unikátní výstavu věnovanou historii automobilu zve zámek Loučeň.
pribeh-automobilu-vizual-1100x618.jpg Zdroj: Zámek Loučeň

Auta jsou všude kolem nás a život bez nich si již neumíme představit. Příběh automobilu se začal psát v roce 1885, kdy inženýr Gottlieb Daimler přidal k bicyklu benzínový motor a na světě byl první „motocykl“. A o rok později si jako první nechal patentovat vozidlo poháněné spalovacím motorem Carl Benz, a to v roce 1886. V českých zemích byl prvním automobilem Benz Victoria libereckého továrníka barona Liebiega, který byl třetím vozem v Rakousko Uherské monarchii.

To že převratná doba, kdy se automobily začaly vyrábět a masově rozšiřovat, souvisí se životem na šlechtických sídlech, se mohou návštěvníci dozvědět během speciálních prohlídek s názvem Příběh automobilu na zámcích Loučeň a Stránov v sobotu 29. srpna během Hradozámecké noci.

Právě tyto zámky, respektive jejich dřívější obyvatelé, jsou spjaty s výrobou automobilů v Mladé Boleslavi, kde byla v roce 1895 založena automobilka Laurin a Klement. Návštěvníci, kteří se zúčastní poslední srpnovou sobotu unikátních prohlídek Příběh automobilu na obou zámcích, se tak dozvědí více o automobilech, lidských příbězích, které za nimi stály, a také o roli šlechty, kterou hrála důležitou roli v počátcích automobilového průmyslu.

„Role šlechty jakožto ekonomické třídy, která měla významný vliv na celou průmyslovou revoluci, je přehlížena a my jsme rádi, že našimi prohlídkami můžeme pootevřít pohled na skutečný chod dějin, bez ideologie a postavený pouze na faktech,“ říká Vratislav Zákoutský, kastelán Zámku Loučeň.

„Chceme návštěvníkům ukázat, že majitelé zámků a panství nebyla skupina lázeňských šviháků, ale že jejich role zahrnovala rozvoj průmyslu, modernizaci zemědělské a řemeslné výroby a také společenskou odpovědnost. Každý ze zámků, které se do toho konceptu zapojily, má svoji unikátní prohlídku. Návštěvníci mohou díky tomu, že v sobotu 29.8 se koná Hradozámecká noc, uvidět obě prohlídky v jednom dni, a to za zvýhodněných podmínek,“ dodává Vratislav Zákoutský.

„Na Zámku Loučeň máme v nabídce prohlídky s automobilovou tématikou již od roku 2008, kdy jsme speciálně pro Škoda Auto a.s. připravili oživlé prohlídky pro síť jejích obchodních partnerů z celého světa. Chtěli jsme ukázat, že historie firmy, která je považována za rodinné stříbro naší země, je spojena s loučeňským zámkem. Podobné prohlídky mohli vidět návštěvníci přehlídky veteránských vozů Concours d´Elegance, která se naposledy konala na Loučeni v roce 2017. Tímto způsobem chceme nabídnout aspoň malý zážitek těm, kteří volají po jejím opakování. Věřím, že pořadatelé Concours d´Elegance uvidí zájem veřejnosti a třeba se k nám zase v roce 2021 vrátí,“ říká ke konceptu Příběh automobilu Kateřina Šrámková, majitelka Zámku Loučeň.

Majitelé loučenského zámku, Alexandr Thurn-Taxis a jeho nejstarší syn, Erich Thurn-Taxis, byli akcionáři s největším podílem v akciové společnosti Laurin a Klement, když v roce 1906 původně obchodní společnost na výrobu kol a motocyklů potřebovala kapitálovou injekci, aby rozšířila výrobní kapacity pro výrobu automobilu s legendárním názvem Voituretta. Díky loučeňským zámeckým pánům se tento krok podařil a Erich Thurn Taxis se stal prvním předsedou správní rady nově vzniklé akciovky, tuto funkci si udržel po dvě funkční období.

Během pouhých pár let se firma rozrostla do dříve netušených rozměrů, úplně přestala vyrábět kola a vedle stále dokonalejších motocyklů se její automobily staly symbolem zdejšího kraje a impulzem mohutného rozvoje průmyslu. Princ Erich v roce 1909 po vzoru evropských automobilových pohárů, založil „Průmyslovou cenu prince Thurn-Taxise“. Byl to vytrvalostní závod pro cestovní vozy. Mezi lety 1909-1911 získaly vozy akciové společnosti Laurin a Klement opakovaně první pozici.

Zámek Stránov je spjat s pozdějším obdobím mladoboleslavské automobilky, když jeho majitel, Josef Šimonek, velkostatkář a prezident Škodových závodů v Plzni, stál u spojení obou podniků v roce 1925. V období po první světové válce se přes úspěšnou produkci a velký zájem o její produkty továrna L&K potýkala s vnitřními problémy, způsobenými vysokým úvěrovým zatížením, potřebou rozšiřovat a modernizovat výrobu a také následky ničivého požáru v roce 1924. Otázka fúze se silným strategickým partnerem byla na místě a díky Josefu Šimonkovi mohla být po dlouhých jednáních završena souhlasem valných hromad obou podniků.

Hradozámecká noc:

  • 28. 9. 2020 v odpoledních a večerních hodinách na Zámku Loučeň a Zámku Stránov
  • Cena: 200 Kč/os Zámek Loučeň a 200 Kč/os Zámek Stránov nebo Společná vstupenka 300 Kč/os
  • Časy prohlídek budou uzpůsobeny tak, aby návštěvníci stihli přejet mezi zámky. Trasa 19 km, doba jízdy 21 min.

 

27.8.2020 7:59| autor: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist