Zákaz jízdy kamionů v levém pruhu dálnice je hloupý nápad. Bohatě stačí současný zákon

V souvislosti s nedávnými dopravními komplikacemi na dálnici D1 se někteří naši exekutivní zástupci a zákonodárci nechali slyšet, že prosadí zákaz předjíždění nákladních aut, tj. zejména jejich jízdu v levém pruhu dálnice tak, aby tato auta neblokovala levý jízdní pruh pro ostatní provoz.

Téma předjíždění ze strany nákladních aut se diskutuje dlouhodobě. Způsobů řešení je několik a je otázka, jestli stávající úprava (při odpovídající míře dohledu ze strany Policie ČR) není ve skutečnosti dostačující. Tím nechci říct, že by dnes takový zákaz platil, nicméně současná pravidla stanoví následující omezení:

„Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla, motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km.h-1 a cyklista smí levý krajní jízdní pruh užít k jízdě, jen jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“

„Na pozemní komunikaci o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla a motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km.h-1 užít k jízdě výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky; v ostatních jízdních pruzích smí jet jen tehdy, jestliže je to nutné k objíždění, otáčení nebo odbočování.“

Tato dvě ustanovení říkají v podstatě totéž, tj. že tam, kde jsou tři pruhy a víc, nesmí nákladní auta do levého pruhu, resp. musí zůstat v pravých dvou pruzích (pokud tam jsou např. čtyři). To se ale většiny našich dálnic moc netýká, protože ty mají obvykle pruhy jen dva, takže obecně řidič nákladního auta na dálnici předjíždět smí.

Asi lze konstatovat, že v zásadě nejde o to zakázat řidičům nákladních aut kdykoliv vjet do levého pruhu pro předjetí, ale problém vzniká tam, kdy nákladnímu auto trvá předjetí příliš dlouho a omezuje tak ostatní provoz. Na to ale už stávající úprava pamatuje v ust. §18, odst. 2, písm. b) zákona č. 361/2000 Sb., když stanoví:

„Řidič nesmí … omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.“

Podle mého názoru by naprosto bohatě stačilo, když by se dálniční police zaměřila na dodržování této povinnosti. Jestliže nákladnímu autu trvá např. 30 sekund předjet jiné nákladní auto, tak to pomalé předjíždění jednoznačně je a jako takové je postižitelné jako porušení výše uvedeného ustanovení. Jistě, zákon nedefinuje, co to bezdůvodně pomalé předjíždění je, ale to nevadí, protože když to policisté začnou řešit a ty věci se dostanou do správních řízení a k soudům, tak se postupně ustálí judikatura a bude jasné, co se tím myslí.

Řidiči nákladních aut by tak nebyli automaticky postihováni za každé vjetí do levého pruhu (pokud se jim takové předjíždění zakáže, pak za takový přestupek hrozí zákaz řízení, což je pro řidiče z povolání velmi tvrdé), ale zůstane na jejich zvážení, jestli tím předjetím omezovat plynulost budou nebo ne.

Když ano, tak prostě předjíždět nemůžou. Když ne, tak ano. Je pravda, že při velmi silném provozu osobních aut se může stát, že taková situace nenastane v konkrétním místě a úseku nikdy, ale dokud nebude mít dálnice víc pruhů, těžko to bez negativního vlivu na plynulost řešit jinak.

Než bych měnil právní úpravu, soustředil bych se (být zákonodárci a policisty) na plnění shora uvedené povinnosti. Vozidla dálniční policie jsou dnes již standardně vybavena záznamovým zařízením, takže důkazní materiál pro zadokumentování pomalého předjíždění bude mít policie k dispozici, aby mohla zahájit řízení o přestupku.

15.1.2019 8:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist