Žák: Nejlepší diesel? Asi starý šestiválec v BMW

Nová auta trpí především na nutnost splnit emisní limity a další nařízení.

Pravděpodobně jste zaznamenali, že tento týden testujeme BMW 535xd Touring. Shodou okolností jsem se mohl o víkendu krátce projet v BMW 330xd Touring odcházející generace a znovu jsem si tím připomněl bolestnou skutečnost, že jsou moderní auta příliš otupělá a nudná. Proč? Především kvůli emisním normám Euro 5.

Nebudu popisovat rozdíl mezi emisními normami Euro 4 a Euro 5 podle množství tolerovaných částic, ale podle pocitu. U Euro 4 totiž ještě některé automobilky dokázaly auto nastavit tak, aby reagovalo na plyn. U Euro 5 už nereaguje ani ten nejlepší motor, dokud ho neroztočíte a nezapnete šestnáct sportovních režimů. A sportovní režim ve většině aut není nic jiného než „finger“ limitům Euro 5, který přepne motor do přirozeného nastavení, ve kterém emituje o hodně více než na měřící stolici evropského úředníka.

Stará trojka (no, ona zas tak moc stará není) mě překvapila svým příjemně lineárním chodem řadového naftového šestiválce (dokonce i s manuálním řazením, považte!) a především jeho celkovou uhlazeností. Motor reagoval okamžitě bez pro turbodiesely typické prodlevy a i když je cítit mezera, během které se nadechuje turbo, celkově motor působí pohotově a dynamicky adekvátně k udávaným hodnotám a hmotnosti auta. Vlastně to je snad nejlepší šestiválcový diesel, se kterým jsem se za poslední roky projel, v mnohém svými reakcemi připomíná dobré moderní benzínové motory. Vážně jsem něco takového napsal?Testované BMW 535d xDrive je na tom úplně jinak. Všechno se dočtete v testu, takže to vezmu z druhé stránky. Dejte motoru nesmyslně dlouhé převodové stupně a takový počet ozubených koleček do převodovky, že bude těžké si vybrat to správné i pro ten nejrychlejší počítač na světě. A pak aplikujte další požadavky na emisní limity a z papírově schopného motoru se stane jen hromada otáčejícího se železa, která je v přídí auta na obtíž. Doslova, protože dvoutunová pětka s pohonem všech kol se táhne za čumákem jako alkoholik za poslední rozsvícenou hospodou ve čtyři ráno.

Celkový dojem z auta nedělají tabulkové hodnoty a množství nesmyslů ve výbavě. Jde především o pocit a také o to, jak auto poslouchá vaše povely. Kdybych se nesvezl tou starou trojkou, všechno mohlo být jinak, ale teď se obávám, že to pětkové BMW v testu schytá… Příště se raději půjdu projet Fabií 1.4 TDI.

3.3.2012 3:10| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist