zak-elektronicke-asistenty-z-nas-delaji-horsi-ridice.jpg

Žák: Elektronické asistenty z nás dělají horší řidiče

Zajímavosti o autech

Všemožné výmysly, ESP počínaje a automatickým parkováním konče, dělají z řidičů jen tupce.

Diskuze

64 komentářů

    Honza

    Souhlasím 🙁

    Subaru4ever

    Je to tristní, ale je to tak. Jediné ABS jde ještě chápat jako chytrou a užitečnou věc. I když je to jediná elektronika v mém autě, díky tomu, jak je idiotsky nastavená, je ale stejně pro zlost.

    Proč zákonodárci a automobilky nehledí na mnohem klíčovější faktory bezpečnosti? Např. kvalitní pneumatiky (letní i zimní) dokážou spolehlivě nahradit většinu pochybné elektroniky. Nejen, že si na nich člověk lépe zajezdí, ale jejich nákupem dělá velmi moc pro bezpečnost svou a ostatních. Proč proboha kontrolní orgány povolily uvedení ekologických pneumatik na trh? Vážně nechápu, jakej bezmozek vymění 3 desetiny spotřeby za svůj život, až to někde neubrzdí nebo nevytočí 🙁

    To samé s čínskými a korejskými gumami. Všechny testy do jednoho ukazují, že např. jejich brzdná dráha na mokru může být i 2x delší oproti trochu dražší renomované gumě. A tohle na trh Bruselský zbytečnoúředník pustí?! …

    absolutne nesuhlasim…

    keby neboli tak je dnes 3x viac nehod ako byvalo kedysi. jednoducho take rychle, tazke, velke auta bez bezpecnostnych prvkov nemozno v klude ukocirovat. cize zvysuju bezpecnost paralelne s vyvojom automobilov a zvysujucimi sa narokmi zakaznikov…

    \“Systém pro udržení v jízdním pruhu? Vy snad za volantem chrápete nebo píšete esemesku?\“
    nie, ale neviem ci ste niekedy poculi o mikrospanku? dost casta pricina smrtelnych nehod… jedna z veci, ktora by mala byt v aute povinnostou. a takto by som mohol pokracovat.

    zas sukromny nazor a uvaha autora. ale zas beriem, blog je aj o tom. len neviem, ci je spravne ho davat medzi top spravy dna.

    M!

    S tím nemohu souhlasit. Spolehání se na elektroniku je nesmysl, vládní přikázání o povinnosti ESP apod také. ALE! ESP opravdu funguje, kdo kdy to zkoušel na ledu a sněhu, co to udělá a jak pomůže.
    Pokud někdo není zkušený rally jezdec, tak zkrátka srovnat auto v problémech na ledu/sněhu/mokru tak jako to udělá ESP prostě nedokáže. Tím nemyslím jízdu na hraně, ale třeba když vás \“chytnou vyjeté koleje\“, v té chvíli ESP sakra pomůže.
    Adaptivní tempomat – úžasná věc, ale jako všechny tyto vymoženosti DOBRÝ SLUHA-ŠPATNÝ PÁN
    Rozhodně bych ty systémy nezatracoval – naopak.
    Ty systémy nemohou za to, že někdo jede jako prase a spoléhá se na to. Ani z nikoho nedělají horší řidiče – za to ty systémy nemohou, za to si lidé moho sami.

    Petr K.

    Další ukázka demagogie některých zdejších redaktorů. Umění řídit nespočívá zdaleka jen v technické dovednosti vést auto po silnici, ale také v odpovědnosti za něj. Ta je v běžném provozu prioritní. Jsem rád za každého fungujícího asistenta (a EPS jím bez jakékoliv dikuse je), který mi pomůže opravit nebo minimalizovat mé chyby. Na rozdíl od jiných je totiž dělám a umím si to přiznat, jsem jen člověk.
    To, abych se na techniku nespoléhal a nehřešil na ni je pak právě na té odpovědnosti. Pokud tu nemám, nemám za volantem co dělat, jedno jestli je to BMW 7reihe nebo starý Favorit. Nebezpečný budu tak jako tak. Představa, že když mi do auta namontují ESP, budu o to nebezpečnější je… no ano, DEMAGOGIE!

    Kyle

    Elektronika z nás dělá horší a rychlejší řidiče.
    KOočíruju auto pouze s ABS a dokonalou zpětnou vazbou a ráno mě nejednou zbrzdí námraza, protože cítím, jak předek \“ přestává dávat \“. Povoluju plyn a nechávám se předjíždět všemi těmi elektronickou nabitými zázraky a modlím se, abych se ( zase) nemusel hrabat v krvi a sračkách.

    Pavel F.

    Už kdysi můj dědeček říkával: \“Všechna ta auta akorát způsobí to, že mládež nebude umět vykydat hnůj ze stáje a nakrmit koně.\“
    Nářek redaktora mi přijde podobného rázu.
    Totéž mohu udělat i já z pohledu IT. Dříve, pokud jste chtěl pracovat s počítačem, musel jste znát příkazovou řádku, co jsou io.sys, msdos.sys, jak uvolnit co nejvíc paměti pod 640kB… A dneska? Uživatel, který akorát zná na počítači tlačítko Power, umí klikat na jakési ikonky, mi bude tvrdit, že \“umí s počítačem\“…
    Chcete taky napsat ubrečený článek, pane redaktore?

    Srandista

    Nemozem inak, iba suhlasit. Podobne, ako niektori diskutujuci tu, mam auto len s ABS, o zvysnych elektornickych pomocnikoch moje auto ai nepoculo, a uprimne vam poviem, ze som za to rad. Az v buducnosti kupim auto s ESP, nijako mi to neublizi, ale zaroven budem vediet, ze sa bez neho zaobidem. Par krat sa mi uz stalo, ze sa bud mojou chybou, alebo vinou zhorsenych podmienok na ceste dostalo moje auto do smyku, a musel som to byt ja, kto riesil dany problem (a mozem povedat, ze som si ho si ho aj vzdy vyriesil). Ale stale si myslim, ze je to lepsie, ako keby som sa v danej situacii sparal v nose a problem by za mna riesila elektronika. Aspon viem, ze na ceste mozem jazdit len na limity mna a mojho auta. A namiesto toho, aby som sa zufal, preco som nekupil modernejsie auto, idem radsej tento vikend uz druhy krat dobrovolne na skolu smyku, aby som vedel, co v danych kritickych situaciach robit namiesto toho, aby som cakal, kedy na mna zacne blikat kontrolka ESP a spoliehal sa na to, ze ten pocitac oklame zakony fyziky a vsetko zachrani.

    Honza

    Tento článek je celkem nesmysl, uvedené systémy nikoho nenavádí k nezodpovědné jízdě, jen umožňují zmírnit či předcházet nehodám v dnešním přehuštěném provozu. Dnes už se člověk nemůže při jízdě kochat ani se sebelepšími asistenty… Asi autor tvořil článek ve smyslu: Podle sebe soudím tebe:)
    Pěkný den

    Blbost. Takový Ford Thunderbird 1972 není o nic pomalejší, lehčí ani menší než většina součsné produkce, z bezpečnostních prvků má jen pásy a nadprůměrnou deformační zónu vpředu a ukočírovat se dá naprosto bezpečně a v pohodě. Stejně tak opravdový řidič (vybavený mj. zodpovědností) příznaky mikrospánku včas pozná a zareguje sám. Osobně používám jednoduchý gyroalarm za 3€ (lze použít i v tom Thunderbirdu) a ještě nikdy jsem ho vážně nepotřeboval. A toho kdo by mi chtěl do auta nařizovat jakýsi systém pro udržení v pruhu \“protože co kdyby a bezpečnost!\“, toho bych hnal klackem přes záda!
    Ano, v provozu je hodně takových, kteří by se bez všemožných asistentů ani nerozjeli a automobilky jim rády vycházejí vstříc, pochopit se to dá ale obhajovat to nebo se z toho radovat, to ani náhodou!

    Mirko

    Několikrát ročně jezdím dlouhé trasy autem do zahraničí, až 840 km, převážně po dálnici. Uvítal bych auto, které by mi umožnilo přepnutí na \“autopilota\“ a trochu si odpočinout od té několikasetkilometrové monotonní řidičské povinnosti. Ušetřil bych spoustu času, mohl bych si například trochu schrupnout, přečíst emaily, surfovat po internetu, číst knížku apod. Strejda Gůgl prý taková autonomní auta testuje. Už aby tu byla!

    Souhlasím-asistent je na výpomoc pokud ztratím koncentraci,ale už vyrostla generace řidičů,kteří nehledají hranice své a svých řidičských schopností,ale hranice fyziky,kde nefungují již žádné asistenty-myslím že v okolí každéo z nás najdem/závodníky/-kteří dokazují jak sportovní a rychlé jejich auto je-na okreskách se zaplou stabilizací-chce to na okruh-vše vypnout a teprve tam člověk může zjištovat,jak sportovní a zábavné či rychlé mám auto a jaký jsem řidič-je smutné dívat se na předjíždějící auto,které se smýká po cestě,věříc že elektronika to všechno zachrání:-(

    Drtikol

    To je reklamní žvást, kterému máte věřit (a zjevně věříte, automobilky se jistě radují). Z psychologického hlediska člověk každý bezpečnostní prvek vnímá jako ulehčení práce a podvědomě se na jízdu soustředí o něco méně. Stačí jednoduchý pokus – posaďte člověka, zvyklého denně jezdit v autě r.v. 2010 do auta r.v. 1995 a uvidíte, jak bude překvapený, co to znamená opravdu *řídit auto*. A právě proto se dneska spousta řidičů při jízdě \“kochá\“ daleko víc.

    Tomek

    otázkou je ovšem co nazýváte autem …
    Nazývat autem jen báva,audiny apod. je podle mě snobství a něco jako nemoc …

    Kyle

    Několikrát ročně jezdím dlouhé trasy autem do zahraničí, až 1200 km, převážně po dálnici. Nic z toho nepotřebuju. Když Vás to nebaví, proč nelétáte letadlem.

    Kyle

    Mimochodem, při používání navigací se nepochybně blbne. Onehdá jsem zde četl článek o Lungauringu a autor popisoval cestu jako \“ někudy skrz hory\“.
    Nedávno mě vezl kamarád do Korutan. Mapu neměl a zřejmě ani neviděl, jel navigací. A to bylo pořád \“ co je to vlevo za přehradu ? \“ ( Chiemsee), co je to za soutěsku ( Pass Lueg), co je tam za hrad ( Hochwerfen), co je to za sjezdovky ( Flachau), co je to za řeku ( Dráva), co je to co je to co je to. Kdyby si před cestou projel a vzal mapu, nemusel jsem mít hlavu jak pátrací balón.

    Kyle

    Mimochodem, při používání navigací se nepochybně blbne. Onehdá jsem zde četl článek o Lungauringu a autor popisoval cestu jako \“ někudy skrz hory\“.
    Nedávno mě vezl kamarád do Korutan. Mapu neměl a zřejmě ani neviděl, jel navigací. A to bylo pořád \“ co je to vlevo za přehradu ? \“ ( Chiemsee), co je to za soutěsku ( Pass Lueg), co je tam za hrad ( Hochwerfen), co je to za sjezdovky ( Flachau), co je to za řeku ( Dráva), co je to co je to co je to. Kdyby si před cestou projel a vzal mapu, nemusel jsem mít hlavu jak pátrací balón.

    ja osobne mam v aute len ABS ale respektujem tvoj nazor. 100 ludi 100 chuti 🙂 ja som za bezpecnost v autach za kazdu cenu. a vezmi si, kolko ludi sa z supermoderneho Bawa vrati ku skode 105? 🙂

    ja osobne mam v aute len ABS ale respektujem tvoj nazor. 100 ludi 100 chuti 🙂 ja som za bezpecnost v autach za kazdu cenu. a vezmi si, kolko ludi sa z supermoderneho Bawa vrati ku skode 105? 🙂

    palec hore… tomu sa hovori reakcia a argument.

    ano a pouzivanim navigacie stracame priestorovu orientaciu a schopnost citat automapy…

    Pavel F.

    A proč bych měl sedat do auta z roku 1995? A když už přeci budu chtít do něj sednout, tak se ho budu muset naučit.
    Je to stejně blbé tvrzení, jako kdybych se Vás zeptal, co byste dělal s autem z roku 1943. Proč byste do něj sedal, že? A pokud ano, tak se ho naučíte. Tož tak.

    Pavel F.

    Že něco nepotřebujete, neznamená, že ostatní to nevyužijí. Já bych také radši létal letadlem, ale moji bagáž z kufru by za a) do letadla nevzali a za b) pokud ano, musel bych si brát hypotéku. Nehledě na to, že v cíli bych si zase musel vzít auto na odvoz věcí.
    Jinak Vy děláte věci pouze které Vás baví a co Vás nebaví, tak neděláte?

    Pavel F.

    Ale to je problém v řidičích, ne v elektronických pomocnících. ESP, ABS, ASR, atd. nemohou za to, že řidič je nebere jen jako \“rádce a pomocníka\“, ale že se na ně plně spoléhá. Problém je v lidech. Ale článek vyznívá tak, že za všechno zlo mohou elektroničtí asistenti. Tak jako se před několika staletími dělníci domnívali, že stroje jim berou práci a ničili je.

    ..

    Ono jde o to, že tyhle všechny pomocné systémy umožňují i úplně neschopným lidem řídit silná velká, dříve řidičsky náročná auta. Kdo na to má peníze, ten si klidně může koupit 300 koňové BMW a jezdit s ním jako prase, protože má přece ASR, DSC,… a to ho vytáhne z problémů. Jenže fyzikální zákony platí úplně stejně pro auto staré 30 let jako pro nové. To staré,bez asistentů by ho v první špatně projeté zatáčce tak praštilo přes prsty (případně i něco dalšího), že by si příště dobře rozmyslel jak pojede. Jenže v moderním autě jen zabliká kontrolka a tak tu stejnou chybu udělá znova a znova… až už to jednou elektronika nezvládne a pak budou následky naprosto fatální

    ludva

    Tezi ,,Všemožné výmysly…dělají z řidičů jen tupce.\“ bych neřešil. Jen bych si dovolil nahlédnout na problém z druhé strany. Jak už tu někdo trefně poznamenal, že nevidí důvod si sedat do auta z roku 1995, tak já třeba jedním takovým, dokonce z roku 1994, jezdím rád a často, ač mám možnost si vozit zadek i v novějších kárách. To auto nemá ani ABS, zato má symetrický AWD. Zasvědcení vědí. Zkrátím to. Pokud si z něj v zimě přesednu do O II a jedu s ní stejným stylem jako s tím dědečkem, tak mi všelicí asistenti rázem kecají do řízení. Takže závěr. Není hardware jako hardware, s některým je víc zábavy bez softwaru. Nicméně chápu, že mamka vezoucí ratolesti z bodu A do bodu B, má zcela opačné požadavky a raději sáhne po autě, kde nad ní budou držet ochranu elektroničtí andělé strážní. (A asi nejen ta mamka, jak čtu v diskuzi) 🙂

    Pravidelně jezdím na jih Itálie (cca 1500km, pouze dálnice) a když toho mám dost, existuje cestou několik příležitostí kde se dá i s autem nastoupit do vlaku a za cenu +/- stejnou jako cena PHM dojet do Vídně, Mnichova nebo Berlína a vystoupit z lůžkového vozu příjemně odpočatý. S dodávkou se dá použít i RoLa jen přes Alpy. Čistě soukromně je mi to neskonale příjemnější než jakýkoli autopilot 🙂

    hb1

    Autor mel zrejme na mysli toto: http://www.auto.cz/stabilizacni-system-1-listopadu-2011-eu-povinne-62755

    Gale

    Nelze než souhlasit! Žádné naše rodinné auto nemá ani ABS, nejmladší kousek je z roku 1992 a přesto se mi se kterýmkoli z nich jezdí i při úplně běžných cestách mnohem příjemněji a pohodlněji než s jakýmkoli aktuálním modelem. Zpětnou vazbu od auta očekávám v rukou, nohou a kostrči, fakt ne v kontrolkách a hláškách palubního počítače. Auto prošpikované elektronikou a nevypnutelnými asistenty je pro mě nepředvídatelné a proto výrazně nebezpečnější než stroj který nechá na obsluze všechno.

    M

    Bezpečnostní systémy si přece nikdo nevymyslel jen tak. Vznikly proto, že stávaly nehody i dřív, když nebylo ani ABS. Řidiči tedy tenkrát asi o moc lepšími řidiči nebyli…
    Pánům z Autowebu na jednu stranu vadí, že policie kontroluje a pokutuje ty, kdo jedou podle hesla: Můžu jet tak rychle, jak mi to provoz, stav komunikace a moje auto dovolí a přitom jim vadí auta, jejichž výbava rychlou jízdu zjevně umožňují. Už ty výlevy proti všemu a všem trochu přestávám chápat…

    lojza

    Souhlas. Některá dnešní auta, a to ani s ESP, neprojedou zatáčku na sněhu tak bravurně, jako Subo bez ničeho. Elektronikou lze sice korigovat leckteré konstrukční nedostatky, ale nízké těžiště ani symetrické AWD to nedostihne. Tak přeju jen samé pěkné svezení 😉

    Mirko

    Přesně tak, vezu bagáž a auto navíc potřebuju v počátečním bodě trasy i v jeho cíli. Nehledě na to, že takový \“autopilot\“ by mi pomohl i s dodržováním rychlostních limitů.
    Nechápu, proč při současném vývoji IT stále musí člověk dělat otroka stroji a přitom by to mělo být naopak – pokud si to ovšem člověk přeje (a to já ano).
    Tihle automaniaci na jedné straně neudělají bez auta ani ránu, ale když jim pak napíšeš, že několikahodinové řízení na dálnici je monotonní, doporučí ti vlak. Rozpolcené osobnosti.
    Nuže – asistenti sem a bezduchou dřinu přenechme strojům!

    Doktor.

    Víte Dalibore, já mám řidičský průkaz dvacetdevět let. V té době byla horká novinka u nás ABS. Vzpomínáte na to, jak některé automobilky lepily do zadu na páté dveře písmena ABS? Kdo měl takto opísmenkované vozidlo, tak to byl frajer. Za těch skoro třicet let se toho v automobilovém průmyslu vymyslelo hodně, že? Pro bezpečnost řidiče a řidičů. Ročně najezdím okolo 20.tis. km. Ve své povýšenosti, sám sebe řadím mezi sváteční řidiče s kloboukem na hlavě. Ale pokud mohu říci, jakýkoliv elektronický bezpečnostní asistent, který mám ve vozidle je pro mne jenom +. Nemyslím si, že ze mne tyto vymoženosti dělají horšího řidiče. Kam mne to řadíte? Kde je stopka tam zastavím, kde je rychlost snížena rychlost snížím a tak dále, ale co je hlavní používám mozek. Kdo je nešťastný z toho, že má ve vozidle ESP a nemůže driftovat v každé zatáčce, tak potom již chápu očem je Váš článek.

    Doktor.

    Pěkně napsáno. Tady si někteří opravdu myslí, že jsou rallyoví, či jiní závodníci. Automobilky by se spíše měly zaměřit a vymyslet takový bezpečnostní prvek do automobiů, který pozná, že řidič je magor, nezpůsobilý , nebezpečný pro ostatní účastníky silničního provozu a autíčko se nerozjede. Bože, to by bylo úžasné.

    Michal

    Globálně vzato, má samozřejmě Dalibor pravdu. Na druhou stranu ale není chyba v pomocnících, ale v tom, jak lidé uvažují. Kdyby aspoň drtivá většina brala \“pomocníky\“ tak, že jsou to systémy jenž mají pomoct především za snížených adhezních podmínek, tak by bylo na světě krásně. Žádný elektronický systém fyziku neporazí, to je něco, co by se mělo vytesat na kameny u silnic

    Stichon

    Nejde o to, že by výrobci neuměli vyrobit autopilota, jde tu o zodpovědnost v případě nehody. I sebelepší počítač udělá občas chybu, nebo se dostane do situace s níž se ještě nesetkal a vyhodnotí ji špatně, kdo za to potom bude moct..? Výrobce softwaru? Automobilka? U parkovacího asistenta taky musíte ovládat pedály, jenom pro připad, že by se něco stalo, zodpovědnost je stále na vás, vy jste uvedl vozidlo do pohybu.. Žádný výrobce nepoužije soft kterej zabije ročne XXX lidí, i kdyby to číslo byla desetina oproti nehodám způsobeným lidskou chybou. Myslí, že tohle je bariéra, kterou jen tak nebudeme schopní překročit.

    Google samozřejmě není tak hloupý a legislativní normy se připravují, v jenom z US států už byly dokonce schváleny. Odpovědný samořejmě bude i nadále řidič, ale nikdo mu ty systémy nebude vnucovat

    Arnošt

    Letos je to právě 40 let co řídím. Tedy: začínal jsem v dobách kdy nebylo omezení rychlosti (ani v obci od 22 – 05 h.) A prosím stále žiju. Naopak mi nedělá potíže řešit krizové situace. Vím totiž co auto udělá. Vyznavačí elektronických berliček jsou zcela bezradní v okamžiku kdy překročí limity elektroniky. Není náhodou, že zkušení řidiči, kteří se chtějí skutečně svést, první hledají kde se ten blázinec vypíná.

    JEFFO

    Nič v zlom ale nemáš ani šajnu načo sú týto elektronický asistenti. Jedná sa o aktívnu ochranu posádky a teda predchádzať nehodám. No týto asistenti pomôžu ak ich nebudeme využívať dennodenne resp. majú účinok iba v tých situáciách kedy mi už nestačíme. A ESP (DSC u BMW) čo ja viem sa dá vypnúť ale garantujem ti že s bavorákom na ľade sa bez neho nepohneš ;). a ináč vieš načo slúži systém ABS ? Nato aby sa koleso nedostalo do šmyku, znižuje brzdnú dráhu 😉 Bratmm…najprv si naštuduj tieto systémy a potom píš článok..;)

    Srandista

    Az tu chces takto vyskakovat, mozno by si si mal najprv co to o danej problematike najprv nastudovat ty.

    ABS totiz znamena Anti-lock Brake System, cize v preklade protiblokovaci system. Ten v sluzi na to, aby sa autu pri brzeni nezablokovali kolesa a tym padom bolo auto aj nadalej ovladatelne a bolo mozne s nim aj pocas brzdenia otacat. A ako taky, zo samotneho principu (na suchej vozovke) neznizuje brzdnu drahu, pretoze zatial co kolesa bez ABS 100% casu brzdenia aj naozaj brzdia, u vozidiel bez ABS sa aj odvaluju, co sice zabezpeci ovladatelnost vozidla, avsak na druhej strane natiahne jeho brzdnu drahu…

    stirling

    To si snad robis srandu. Ako mozes porovnavat auto co ma 3 krat taky motor,1,5 nasobnu hmotnost aj pravdepodobne od 90 % aut o 1 meter dlhsie ako vacsina aut sucastnej produkcie, a nie S classa nie je priemerne auto, primerne auto je fabia,oktavia. Urcite radsej budem burat v oktavii ako v thunderbirde,ktory zvlada tak pretazenie 0,2G,ma manevrovatelnost titanicu,brzdy z masla. A to mam rad americka auta,ale trocha nadhladu treba.

    coolibra

    Vážený pane Žáku, nejdříve jsem dostal záchvat smíchu, že jsem skoro spadl ze židle, neb větší srandu jsem velmi dlouho nečetl ale po dočtení celého článku mi bylo do pláče. Proč? Píšete to vlastně sám. Tento národ se mění v národ tupých hovad bez schopnosti sebereflexe, vedený k světlým zítřkům bandou sráčů z Bruselu, kterým se snažíme nastrkat do análu až po okraj bot. Jsem každý den zděšenější co za novou generaci řidičů a nejen jejich se nám to tady rozplizlo. Řešení jen jedno a pán na severu nám ukázal jak na to. Jsem nositelen přísných soudů ale jinak to fakt asi nepude. Pokud nebudeme opět samostatně rozhodovat sami o sobě skončíme v propadlišti dějin pokud tam už dávno nejsme.

    Kuban

    tyto systémy horší řidiče nedělají, kde jste na to přišel. Tyto Elektronické systémy pouze horším řidičům umožňují být mnohem nebezpečnějšími (a i to je věc do diskuze, neb budu raději, když nějaké hovado ve smyku esp vytáhne a tím mě nezabije, než v opačném případě)

    …. myslím že v tom nemáte moc jasno….

    Kuban

    ukočírovat naprosto bezpečně a v pohodě????

    čtu dobře? doufám že ne.

    PS: Formule 1 se dá taky ukočírovat a bezpečně ale nemá na silnici co dělat… (beru to jen jako extrémní přirovnání)

    Kuban

    Já bych jen rád věděl jako totální blb, jak se chová auto se špatnou zpětnou vazbou??? To jako pak předek auta \“začíná dávat\“ ? 😀

    obecně jak slyším že se někdo ohání pojmy \“zpětná vazba\“ a \“jízdní vlastnosti\“ je mi do smíchu…. Pozor na to, tenhle marketingový termín z tebe může udělat vola dřív než se dál rozepíšeš…

    Hned mám chuť si udělat srandu, že zajisté jezdíš ve voze Škoda Octavia MPI.. co jiného může být ve zpětné vazbě lepší 😉

    Ne jen sranda…. 🙂

    Kuban

    jenže ne každé AWD je AWD… viz haldexy…

    O vozy které bez ESP nejsou schopny projet lépe nic nevím… ESP není materiál pro rychlejší čas na okruhu.

    Potřeba ESP v některých vozech je tedy jen safety systém jistící neschopnost některých jedinců zvládat techniku jízdy. Kdo jezdí rychleji s ESP je prostě člověk co neumí své vozidlo ovládat.

    ESP nikdy nedovede volit správnou stopu, správný rejd a nájezdové rychlosti…. Tudíž nemůže být jízda s esp nikdy rychlejší, takže si zase nenechejte valit klíny do hlavy!!!

    Kuban

    platí i pro jízdu na sněhu sem zapoměl dodat…

    to co na sněhu dělá vůz rychlejší je řídící jednotka a elektronicky řízené diferenciály. To si prosím neplést s ESP..

    Kuban

    zajisté se se všemi aktuálními modely jezdil a alespoň tisic km s každým… A zajisté to provozujete rok od roku s každým novým modelem……

    ehm…

    traktorista

    znovu, znovu a opet znovu pro neochotne pochopit. Kdyz jedete se siti tak tlacite za svou hranu, protoze ona to kdyztak poresi. Priznejte si to. Dokud tohle nedate tak se nemame o cem bavit.

    Zbytek je na dalsi diskuzi, ale zhruba takhle: Vzdy kdyz neco zprasite tak vam o tom rekne zpetna vazba coz dnes nahrazuje problikavani kecalka

    A ted do me, ale o to budu lepsi ridic, protoze kdyz jde do tuhyho tak uberu a nevadi mi to, ze tam budu pozdejc

    Puccini

    S článkem naprosto souhlasím, i když je psán v poměrně konfrontačním tónu. Ne, nejsem proti elektronickým asistentům, ale nejen moje zkušenost, ale i všemožné průzkumy hovoří naprosto jasně. Cokoli člověku dá pocit bezpečí, nebo prospěchu, posune jeho hranice. V předchozích komentářích někdo opět vynášel do nebe jakési Subaru. S kýmkoli mluvím, kdo má AWD, tak přiznává, že na sněhu jezdí rychle, protože přece štyrkola, ne? No, měl jsem ho 3 roky, takže vím, o čem mluvím. Jo, rozjezd lepší a vyjeté koleje tolik nevadí. Ale to tak asi vše. V zatáčce a při brždění vám ve skutečnosti nepomůžou. Naopak. Hmotnost a setrvačné síly udělají své.
    Další důkaz? Zkuste si sednout na stejnou motorku bez helmy, nebo v otevřené JET-ce a pak v uzavřené integrále. Kdy pojedete rychleji a bez respektu? Schválně.

    Integrale

    Vím, co chtěl autor svým článkem říci. V principu nic proti, ale:
    1. Systém AYC, který Mitsubishi montuje do Lancerů Evo od IV. generace je v principu rovněž \“elektronický asistent\“, i když bychom jej asi správně nazvali aktivní diferenciál, princip jeho činnosti je ale opět snímání kol prostřednictvím čidel a na základě jejich vyhodnocení pak přičtění nebo odečtení výkonu na/z kola, které má větší/menší trakci. Špatné? Naopak, geniální! Tento aktivní zadní diferenciál mají všechny soutěžní Lancery Evo od verze IV. Řídí je špatní řidiči? Nebuďte směšný… Takže tento systém asi z řidičů pitomce nedělá…
    Naopak ABS se do Lancerů Evo dostalo až od verze VII a na soutěžích je nezbytné jej vypínat (na rozdíl od AYC). Takže tu máme závěr přesně opačný: ABS je špatné, áno, a naopak nejlepší je elektronický asistent. Áno. A špatní řidiči jej rozhodně neřídí, nemyslím si, že to jsou cvičené opice.
    Jasně, 98 % světové produkce nemá žádný aktivní diferenciál…
    2. \“To, že se některý z těchto systémů aktivuje, svědčí o tom, že děláte něco špatně – že zkrátka neumíte řídit.\“ To je blbost, podobně hloupá jako \“objem ničím nenahradíš\“. Vezměte si Audi RS4 a chvíli si s tím pojezděte. Prvních pár dní budete mít pocit, že to je úžasné auto, ale jak si na něj budete zvykat, zjistíte, že čím dál častěji na Vás blikají všemožné kontrolky. Ale paradoxně – čím víc na Vás ty kontrolky budou blikat, tím lépe budete s tím autem jezdit. A když jej přinutíte k docela pěknému průjezdu zatáčkou s plynulým prokluzem všech kol, zjistíte, že ty kontrolky trvale svítí prakticky všechny. A to přesto – resp. právě proto, že jezdíte nikoli hůř, ale líp. Jenže ten systém je nastaven \“dement za volantem\“ a tím pádem právě proti dobrému řidiči nejvíc zasahuje, právě abyste nemohl jezdit s plynulým prokluzem kol, protože pro systém \“dement za volantemů je prokluz libovolného kola špatný, áno, a Vy dokonce jezdíte s prokluzem více kol, nedej Bože všech! Jenže – o to právě naopak jde, že? Možná proto jste utratil 2,5 mega za auto s pohonem všech kol, ne? Naštěstí kvalita těchto výrobků je taková, že za chvíli je po nich a máte navěky pokoj…
    Ani jedno z Vámi uvedených dogmat neplatí absolutně, ač uznávám, že u většiny \“spotřební\“ produkce jsem téhož názoru, jako Vy. Ano, velká část řidičů v domnění, že zázračná elektronika cosi \“vyřeší\“ za ně, odkládá zřejmě mozek kamsi do zavazadlového prostoru. A naopak, jak píšete, většinou jsou podél nerovných silnic poházena ve škarpách právě auta, která mají nejvíc elektronických systémů.
    Většina elektronických stabilizačních systémů mění jízdní vlastnosti, což tato auta činí nepředvídatelnými. Nechápu, jak je možné, že velká část řidičů pak do takové nepředvítalené věci vkládá naopak větší důvěru, než do poctivého železa. Já se s takovými křápy naopak bojím jezdit, protože jsem z jejich nepředvítalného chování velmi nervózní, takže buď z nich tyto systémy demontuji, rozbíjím či vypojuji (což dnes už moc nelze, neboť ABS \“krmí\“ rychloměr a když ho vypojíte, neukazuje to auto rychlost, což je nejdůležitější veličina na světě – tedy pro policii), nebo s tím jezdím velmi, ale velmi opatrně. A hlavně: hrozně nerad. Nikdy totiž nikdo neví, co to udělá…

    lojza

    Že to neumíš využít ještě neznamená, že to nefunguje 🙂

    Puccini

    Tak mě poučte, jak konkrétně v zatáčce pomůže AWD v Outbacku (bez VDC), anebo jakákoli haldexka. Srovnával jsem i BMW 330i a BMW 325xi a i ten jejich xDrive pouze posune auto k nedotáčivosti. Na suchu a mokru spíš škodí, na sněhu se s tím celkem dalo. Nic víc.

    xexe

    no jo ale to by nemali jazdiť po cestách ludia čo si myslia . že sú ralye jazdci – bez licencie ale s nadupanou károu , potom to tak vyzerá,čakať kedy my elektronika pomôže,ked nie tak zabijem len toho oproti

    xexe

    len tam pre boha nechcite aby to riadil microsoft windows
    google ma sice svoj android ale čo ak náhodov zalaguje a bude treba reštart ?
    skor by som namontoval,prejdeš 400km a po 2 hodinkách možeš znova

    xexe

    a nie ? ved už skoro nikto nepozná ani cestu 100km vo svojom okolí

    ppppp

    Ano, myslím, že zkratka BLB je ještě volná.

    Kuban

    třeba se začnou lojzovi prokluzovat kola do protisměru 😀 😀 AWD je náhon neskutečných možností 😀

    Kuban

    Tak to zase zveličuješ mnoho věcí…
    Hlavní problém ale vidím v tvé podpoře ESP jako learning…. Na jednu stranu podporuješ elektronické prvky a na druhou ne… Já ty aktivní, alá diferenciály uznávám, neb pracují i při běžné jízdě, zatáčení ve městě rozjezdy atpd, ale ty pasivní viz ESP jsou v tomto něco jiného a přichází až když hrozí rizika… Většinou blízko hraničních možností… K těm by se nikdo v provozu neměl nikdy dostat, jen v krizi…

    A souhlasím tedy jen s tím, že lidé asi Krize strašně rádi vyhledávají… Ti zdraví, vnímají esp opravdu jen jako pomocníka a sou si vědomi jeho nepředvídatelnosti, jak jsi správně zmínil. S čímž naprosto souhlasím, díky bohu, že italové už od prvopočátku zjistili, že by to někteří řidiči i rádi občas deaktivovali 🙂

    Kuban

    pořád sem raději, když to všichni blázni kolem mě mají… Už jsem 2x za život smrt v očích zažil, když ze zatáčky na mě vyjel blázen s již plně řízeným strojem by ESP…. a díky za to.

    Jitka

    Jenže ono to má možná i druhou stranu mince, k čemu třeba potřebujeme mít auta, co lítají po dálnici 200, 250, když naše dálnice jsou téměř do jedné spíš tankodrom plný ostrých zatáček? Tak když už tedy musí lidi jezdit velkýma těžkýma krávama rychlostí blesku, tak pro co největší minimalizaci bouraček je holt musí hlídat elektronika…protože jejich ego to za volantem takového hovada ne vždy dokáže.
    Souhlasím, že šofér může díky těmhle věcem jaksi zlemplovatět, ale třeba já osobně při jízdě nespoléhám na to, že moje auto má esp.
    Čeho jsem si ale naopak všimla, a je to trend už několikaletý, že si spousta řidičů myslí, že jejich auto má automatické blinkry, přitom to tak není. Že by se změnila pravidla silničního provozu a mně to uniklo? 😉

    FWDLOL

    Naprosto souhlasím, taky nesnáším, když mi něco povídá do řízení, když je auto příliš těžký a prostě se sune, rád si povodím záď po plynem, rád jedu na limitu, ale…taky mi učarovala 7er, když si sednete, pustíte automatický stěrače, zařadíte D, zapnete aktivní tempomat, masáž, odvětrávání, automatický dálkový světla a prostě se v naprosté pohodičce sunete s 2 tunovým kolosem. Jasně, o zábavě nemůžu vůbec mluvit, ale čas od času to není vůbec špatné. Na druhou stranu bych se asi zbláznil jezdit jenom v ní.

    Honza

    Ahoj,
    jen jsem se chtěl zeptat, když už v autě ESP je a aktivuje se v zatáčce, měla by se zmáčknout spojka aby měla kola volné valení bez odporu motoru (jako např. při prudkém brždění), nebo nemačkat, nebo je to jedno?
    Díky.

    eNeN

    ale nedá mi nějak nenapsat svůj názor 🙂 Nyní mám v autě z uvedených elektronických zázraků jen ABS a klidně bych s ním vystačil i na novém autě. Proti zavádění novinek nemám nic za dvou předpokladů: a) půjde to jednoduše vypnout/zapnout za jízdy tlačítkem b) kontrolka, že elektronický asistent zasáhl, bude velice výrazná, případně doplněná zvukovým varováním, aby i potroublý řidič dostal informaci „právě jsem ti možná zachránil krk a nebo aspoň plechy“, což rozumného člověka přiměje k momentálnímu snížení nároků na auto a výhledově ke zlepšování jeho řidičských dovedností.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist